آریا-منتخب(1)
در این مقاله آموزشی به مباحث زیر خواهیم پرداخت:

مکملها ویتامینهای محلول در آب

مکملها ویتامینهای محلول در آب

تصمیم گیری در مورد اینکه چه زمانی استفاده از مکمل ها و ویتامین های اضافی محلول در اب با رژیم گله مناسب است، نیاز به دانش اولیه در مورد ویتامین ها و تاثیر متقابل آنها بر یکدیگر دارد. همچنین در این تصمیم باید تمام عوامل محیطی مانند گرما، سرما و تنش های درون گله در نظر گرفته شود. هدف گله هم مثل خانگی بودن مرغ یا پرورش جهت گوشت، تخم مرغ ، نیز نقش مهمی در تصمیم گیری های انتخاب مکمل ایفا می کند. عوامل دیگری که باید در نظر گرفته شوند استرس های مرتبط با جابجایی، واکسیناسیون، تولید مثل و انواع بیماری هاست. گله های مختلف همگی نیازهای تغذیه ای متفاوتی دارند که ممکن است به استفاده از مکمل های ویتامین نیاز داشته باشند یا برعکس اصلا نیازی نداشته باشد.

اگر جوجه‌های شما می‌توانند آزادانه و با خیال راحت پرسه بزنند و سبزی‌ها و حشراتی وجود داشته باشد که می‌توانند در تمام طول سال آنها را بخورند، احتمالاً گله ی شما نیازی به مکمل‌های ویتامینی ندارند. با این حال، در شرایط تحت کنترل پرورشی که محدودیت هایی برای ایمنی گله وجود دارد، یا برای جوجه هایی که خوراک از قبل اماده صنعتی می خورند، افزودن ویتامین به غذای آنها ضروری است..

بدون ویتامین ها و مواد معدنی کافی، مرغ های تخمگذار شما ممکن است تخم های کوچک یا با پوسته نازک تولید کنند. آنها ممکن است به تخم مرغ هایی که جمع آوری نمی کنید نوک بزنند و سعی کنند برخی از مواد مغذی را دوباره به دست آورند. علائم دیگری که جوجه های شما به مکمل ویتامینی نیاز دارند عبارتند از رشد کند یا در نیاوردن پر نو که در ذیل به تفصیل در مورد آن صحبت شده است..

غذای مرغ داری ها دارای برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی حیاتی است، اما جوجه‌ها هر روز به ۳۸ ماده مغذی منحصربه‌فرد نیاز دارند تا قوی شوند، تخم‌گذاری کنند و سرزنده بمانند. ویتامین ها به ویژه برای مرغ های تخمگذار که برای حفظ سلامتی مطلوب نیاز به تقویت دارند ضروری هستند.

 

ویتامین ها به طور کلی به دو گروه ویتامین های محلول در آب و محلول در چربی تقسیم می شوند. ویتامین‌های محلول در آب سریع‌تر از بدن دفع می‌شوند و چربی‌های موجود در رژیم غذایی پرنده بر آن‌ها تأثیر نمی‌گذارند.

ویتامین های محلول در آب عبارت اند از:

ویتامین های محلول در آب عبارتند از B1 (تیامین)، B2 (ریبوفلاوین)، B3 (نیاسین)، B5 (اسید پانتوتنیک)، B6 (پیریدوکسین)، B9 (اسید فولیک)، B12 (کوبالامین)، H (بیوتین)، و C ( آسکوربات). از آنجایی که ویتامین‌های محلول در آب به سرعت متابولیزه می‌شوند و مازاد آن از طریق مدفوع یا ادرار دفع می‌شود، مهم است که مطمئن شوید خوراکی که استفاده می‌کنید بهترین خوراک موجود است. منابع کافی از گروه ویتامین های محلول در آب باید به صورت روزانه در دسترس باشد تا از کمبود آن جلوگیری شود.

 

ویتامین های محلول در چربی

ویتامین های محلول در چربی به دلیل ارتباط آنها با جذب چربی در رژیم غذایی به این نام خوانده می شود که  می باشد. A، D، E و K شامل انواع ویتامین های

مزیتی که ویتامین های این دسته دارد آن هست که آن میزانی که در بدن مرغ استفاده نمیشود در جاهای دیگر ذخیره گردد مانند مغز، کبد و سایر بافت‌ها ذخیره کند.

برخلاف ویتامین های محلول در آب، مصرف بیش از اندازه این ویتامین ها خطرناک می­باشد زیرا ممکن است منجر به بروز مسمومیت با ویتامین گردد.

همچنین جذب آنها اگرچه آهسته تر از ویتامین های محلول در آب اتفاق می افتد، اما بدن ویتامین های محلول در چربی را از طریق مدفوع، ادرار یا صفرا نیز دفع می کند..

 

برخی از حالت های غیر عادی که می تواند نشان دهنده کمبود ویتامین محلول در آب باشد عبارتند از:

B1 – کاهش اشتها، اختلالات عصبی

B2-یک نوع فلجی که منجر به فر شدن انگشت پا می­شود، رشد آهسته

B3- ضعف کلی، کندی رشد، اختلالات گوارشی

B5- کاهش تولید تخم، مشکلات جوجه ریزی

B6 – ورم کردگی پوستی، تشنج

H- افسردگی، ضایعات پوستی

B9 – پروز (باعث تغییر شکل استخوان های پا)، رشد ضعیف

B12 – ، ضعف در رشد پر، کم خونی، کبد چرب

 

ویتامین ها برای درمان بیماری ها

مردم سال‌هاست که از ویتامین‌ها برای کمک به درمان بیماری‌ها استفاده می‌کنند، اما چرا گله‌داران مدرن ویتامین‌ها را به داروها ترجیح می‌دهند؟

اول اینکه بسیاری از داروهایی که در گذشته استفاده می شد دیگر در بازار وجود ندارد. عامل های بیماری زا نسبت به قبل مقاوم شده اند و داروهای سابق دیگر اثری چندانی نمی­تواند بر درمان بیماری داشته باشد و برخی دیگر شاهد هزینه های سرسام آور بوده اند.

فلذا نتیجتا استفاده از ویتامین های محلول در اب روشی قابل اعتماد و مقرون به صرفه را ارائه می دهد تا اطمینان حاصل شود که پرندگان شما تمام منابعی را که نیاز دارد برای مبارزه موثر با بیماری و ایجاد روش های طبیعی بهبود دهنده را دارند.

 

چگونه میزان دوز را محاسبه کنم؟

هنگام ارزیابی بسته های ویتامین محلول در آب، به یاد داشته باشید که تمام محاسبات روی بسته درج شده  است.

مکمل‌های ویتامین می‌توانند راهی ایمن و مقرون به صرفه برای افزایش سلامت گله شما باشند. با توجه به محیط، وضعیت فیزیکی و ترکیب غذای پرندگان خود، می توانید از ویتامین های اضافی برای کمک به جوجه های خود برای مبارزه با بیماری و جلوگیری از مشکلات مرتبط با کمبود استفاده کنید..

پیشنهاد میشود در بدو ورود جوجه ها، از مواد قندی استفاده شود؛ که صد البته منظور محلول #آب_شکر نیست؛ چرا که امروزه می توانیم موادی را با ترکیباتی که دارای #دکستروز هستند تهیه کنیم. این تیپ محلولها بهترین انتخاب برای روز صفر یا ۲۴ ساعت اول هستند. نکته حایز اهمیت در این خصوص این است که مواد قندی بهترین جذب را در روز چهارم دارند، اما قند مشکلات خاص خودش را دارد و به همین دلیل ترجیحاً فقط در شرایط اضطراری آنرا تجویز میکنیم؛ شرایطی مثل استرس روز اول جوجه ریزی و بهتر است بعد از بیست و چهار ساعت اول بدنبال مواد مغذی دیگری باشیم. محلول هایی که حاوی #ویتامین و #الکترولیت هستند (#مولتی_ویتامین_الکترولیت)، بهترین انتخاب از روز اول تا پایان روز سوم هستند. در این شرایط حین مصرف پی در پی دان توسط جوجه ضمن کمک به تعادل یونی و مواد معدنی، به جوجه ها کمک می کنیم تا ویتامینهای مورد نیاز خود در چرخه تولید انرژی را از طریق آب آشامیدنیشان، بدست آورند. حفظ بالانس ویتامینها و سایر #ریزمغذیها در هفته اول بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که جوجه های گوشتی پیوسته در حال مصرف #دان بوده و بیشترین رشد نسبت به وزن اولیه را در این هفته دارند و بالطبع بیشترین نیاز به ویتامینها و ریزمغذیها. حال که وارد روز چهار و پنج می شویم می دانیم ذخایر ویتامین هایی مثل A کاهش یافته و #کیسه_زرده کم کم رو به جذب شدن است در این دو روز استفاده از محلولهایی که حاوی ویتامین A.D3.E هستند بسیار کمک کننده اند و نقش D3 نیز در شکل گیری صحیح اسکلت بدن مشخص است. در روزهای پایانی هفته اول شاهد افزایش رشد و افزایش سرانه مصرف دان جوجه ها هستیم و روند این رشد حدود سه برابر روز اول است. یعنی جوجه ۶۰ گرمی روز نخست به وزن ۱۶۰ گرم میرسد. لذا روشن است که نیاز به ریزمغدیها نیز چنین تصاعدی را میطلبد. برای ایجاد یک مکمل غذایی و بهرمند شدن از این دو روز مهم در پرورش یعنی روز شش و هفت بهتر است از ترکیباتی که حاوی اسید آمینه هستند بهره ببریم. در عین حال استفاده از ژل های مخصوص حمل و نقل جوجه یکروزه و همچنین دان های ویژه روزهای اول که مقادیر بسیار بالای اسید آمینه های ضروری را همراه دارند، به ما کمک می کند تا به وزن بالاتری در پایان هفته اول برسیم و البته باعث کاهش معنی دار #تلفات در این هفته نیز می شود. یک نکته مهم دیگر توجه به اسید آمینه #متیونین بوده که در سه روز اول به علت غیر فعال بودن مغز اسخوان در جوجه، با کاهش ساخت آن در جوجه ها مواجه هستیم. #ال_کارنتین نیز نقش های مختلفی در #متابولیسم بازی می کند و یکی از آنها کمک به تولید متیونین در بدن بوده و لذا استفاده از آن در سه تا چهار روز اول بصورت توام با ترکیبات فوق بسیار مفید است. استفاده از الکترولیت با دز های بالا فقط با تجویز #دامپزشک و در شرایط خاص خواهد بود چرا که دز های بالای الکترولیت موجب کاهش مصرف دان می گردد.

 

 

*
*

13 + 14 =