آریا-منتخب(1)
در این مقاله آموزشی به مباحث زیر خواهیم پرداخت:

چگونه میتوان تخمگذاری مرغ ها را تا چند برابر افزایش داد ؟

راه‌های افزایش تخمگذاری مرغها به طرز چشمگیری چگونه است؟

پرورش مرغ تخمگذار و بهره‌برداری از سود تخمگذاری این طیور، یکی از مشاغل پرسود در صنعت پرورش طیور است. تخم مرغ به عنوان یکی از مواد غذایی مهم، توسط اکثر خانواده‌ها در تمام سطوح اقتصادی مصرف می‌شود و به همین دلیل، بازار قوی و پایداری دارد.

اخیراً، قیمت تخم مرغ در حال گران شدن است و این موضوع مرغداران را به سمت تولید بیشتر تخم مرغ و کشف راهکارهایی برای افزایش تخمگذاری مرغ سوق داده است.

هر چه میزان تخمگذاری مرغ بیشتر باشد، سود حاصل از این فعالیت تولیدی نیز بیشتر خواهد بود. برای رسیدن به این هدف، درک درستی از عوامل مؤثر بر تولید ضروری است؛ زیرا میزان تخمگذاری مرغ به شدت تحت تأثیر عوامل داخلی و خارجی مانند نور، دما، شرایط محیطی، انتخاب قفس و غیره قرار دارد.

 

افزایش تخمگذاری مرغها

راهکار های افزایش تخمگذاری مرغ

پرورش مرغ تخمگذار، یکی از کسب و کارهای بسیار سودآور در زمینه پرورش طیور است. با اشاره به برخی از عوامل داخلی و خارجی، می‌توان تخمگذاری مرغ را افزایش یا کاهش داد. در ادامه به معرفی این عوامل خواهیم پرداخت.

یکی از نکات مهم برای افزایش تخمگذاری مرغ، نژاد مرغ‌های پرورشی است. اصلاح نژاد در برخی از نژادهای پرورشی باعث شده تا آنها به‌صورت ویژه برای تولید تخم آماده شوند.

علاوه بر این، برخی از عملیات ژنتیکی به‌منظور تولید تخم‌های قهوه‌ای نیز صورت گرفته است، هرچند که سلیقه مصرف‌کنندگان درباره رنگ تخم مرغ متفاوت است.

تشخیص سریع و به‌موقع جنسیت مرغ و خروس‌ها نیز یکی از عوامل مهم برای افزایش تخمگذاری در مرغداری است. با کاهش احتمال وجود خروس در گله، هزینه‌های اضافی قابل اجتنابی خواهد بود.

نژاد مرغ سیاه مرندی یکی از بهترین نژادهای مرغ تخم‌گذار است که می‌توان برای بهبود تخمگذاری آن را پرورش داد.

عامل دیگری که در تخمگذاری مرغ تأثیرگذار است، سن مرغ‌های تخم‌گذار است. بهترین سن برای تخمگذاری مرغ، ۲ تا ۳ سال اول عمر است و پس از آن تعداد و کیفیت تخم‌ها کاهش می‌یابد. بنابراین توصیه می‌شود که مرغ‌هایی با سن بالای ۳ تا ۴ سال پرورش ندهید.

با این حال، لازم است به‌خاطر داشته باشید که مرغان با سن بالاتر، در ص

ورت داشتن سلامتی مناسب، همچنان می‌توانند تخمگذاری کنند، اما تعداد تخم‌های تولیدی آن‌ها نسبت به مرغان جوان به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد.

علاوه بر عامل نژاد، که یک عامل داخلی تأثیرگذار در تخمگذاری مرغ است، عوامل خارجی نیز می‌توانند بر راندمان تولید تخم تأثیرگذار باشند. برخی از این عوامل عبارتند از:

۱) فضای نگهداری مرغ‌های تخمگذار
۲) کیفیت نور و تغذیه
۳) مدیریت صحیح مزرعه و…

 

 

تاثیر فضای مناسب بر تخمگذاری مرغ ها

یکی از عوامل حائز اهمیت برای سلامت گله پرورشی، فضای مناسب است. بدون توجه به اینکه آیا مرغ‌های شما تخم‌گذار یا گوشتی هستند، شما نیاز دارید تا یک فضای مناسب برای پرورش آنها فراهم کنید.

در صورتی که هدف شما افزایش تخم‌گذاری مرغ‌ها باشد، توصیه می‌شود فضای مناسبی را برای پرورش آنها فراهم کنید.

میزان فضا مورد نیاز برای پرورش مرغ‌های تخم‌گذار، بستگی به تعداد جوجه‌ها و همچنین نوع و نژاد آنها دارد. هرچه جوجه‌ها بزرگتر و از نژادهای بزرگتر باشند، نیاز به فضای بیشتری برای تخم‌گذاری و رشد خواهند داشت.

استفاده از قفس‌های طبقاتی و مجزا یکی از ترفندهایی است که در سالن‌های مرغداری استفاده می‌شود. این کار، علاوه بر بهبود استفاده از فضا، به پرورش‌دهنده امکان می‌دهد:

۱) مرغ‌ها را به راحتی از یکدیگر تفکیک کند و نظارت دقیق و منظمی بر روی آن‌ها داشته باشد.
۲) فضولات را به سهولت از طریق سینی‌های جمع‌آوری فضولات دفع کند و جلوی تولید گاز آمونیاک در سالن پرورشی را بگیرد.
۳) تخم‌های تولیدی را که به صورت اتوماتیک به مخزن تخم‌گذاری منتقل می‌شوند (برای جلوگیری از شکستن تخم توسط خود پرنده) به راحتی جمع‌آوری کند.

 

مطالعه کنید: کانی بالیسم چیست؟ ،روش استاندارد و مؤثر حل کردن داروهای آشاميدني پودری در آب

 

مرغ های جوان را جایگزین مرغ های پیر کنید؟

راه‌هایی برای افزایش تخم‌گذاری مرغ

یکی از روش‌هایی که می‌توان با استفاده از آن تخم‌گذاری مرغ را افزایش داد، جایگزینی مرغ‌های جوان به جای مرغ‌های پیر است. مرغ‌های پیر بعد از یک دوره تخم‌گذاری نیاز دارند تا دوره استراحتی نیز داشته باشند. بنابراین بعد از تخم‌گذاری، انرژی آنها بسیار کاسته می‌شود و نیاز به انرژی تازه‌تر دارند. با جایگزینی مرغ‌های جوان به جای مرغ‌های پیر، می‌توانید هزینه‌های بسیار زیادی را که بابت به‌دست آوردن انرژی مرغ‌های پیر می‌کنید، کاهش دهید. با استفاده از این روش می‌توانید بدون نگرانی از دوره‌های تخم‌گذاری، به راحتی تخم‌گذاری را افزایش دهید.

عوامل دیگری نیز برای افزایش تخم‌گذاری مرغ مورد توجه قرار می‌گیرند، که شامل موارد زیر است:

۱٫ کاهش نمک در جیره غذایی مرغ‌ها: مصرف زیاد نمک در جیره غذایی مرغ‌ها می‌تواند منجر به کاهش تخم‌گذاری شود. بنابراین، توصیه می‌شود نمک را در جیره غذایی مرغ‌ها برای ثبات و افزایش تخم‌گذاری استفاده کنید.

۲٫ تأمین آب: آب یکی از مهمترین عواملی است که می‌تواند تخم‌گذاری مرغ‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. حتماً اطمینان حاصل کنید که آب به میزان کافی برای مرغ‌ها در دسترس باشد. کمبود آب می‌تواند باعث کاهش تخم‌گذاری یا کیفیت تخم‌ها

شود. توجه داشته باشید که حدود ۵۰ درصد حجم تخم‌ها را آب تشکیل می‌دهد، بنابراین نباید این موضوع را نادیده بگیرید. در فصل زمستان از آب استاندارد و بدون مواد افزودنی استفاده کنید تا تخم‌گذاری مرغ‌ها افزایش یابد.

۳٫ کاهش استرس: محیط آرام و بدون استرس یکی از عوامل مهم برای افزایش تخم‌گذاری مرغ‌هاست. تلاش کنید استرسی که مرغ‌ها در طول رشد و حمل و نقل تجربه می‌کنند را کاهش دهید. عوامل مختلفی می‌توانند موجب کاهش تخم‌گذاری و افزایش استرس شوند، از جمله نوسانات دمایی، گرمای بیش از حد، سرما، سر و صدای بلند، ترس و وحشت و حضور حیوانات وحشی.

۴٫ استفاده از داروهای تقویتی: داروهای تقویتی می‌توانند گزینه‌ای مناسب برای افزایش تخم‌گذاری مرغ باشند. با مشاوره دامپزشکان، می‌توانید داروهای تقویتی که به افزایش تخم‌گذاری مرغ‌ها کمک می‌کنند، استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید که قبل از استفاده از هرگونه مکمل غذایی یا داروی تقویتی، با متخصصین مشورت کنید، زیرا استفاده نادرست ممکن است منجر به از دست دادن تخم‌گذاری مرغ‌ها یا کاهش بهره‌وری شود.

 

 

جمع آوری تخم مرغ

زمان جمع آوری تخم مرغ ها توجه کنید

تاثیر مثبتی بر تخمگذاری مرغ‌ها می‌تواند داشته باشد. مرغ‌ها عادت دارند تخم مرغ‌های خود را بشکنند یا از تخم مرغ‌های آلوده دوری کنند. به همین دلیل پس از جمع آوری تخم مرغ‌ها در قفس، باید آن‌ها را از قفس خارج کرد تا تخم مرغ‌ها توسط مرغ‌ها شکسته نشود و تاثیری بر روحیه تخم گذاری سایر مرغ‌ها نداشته باشد. برای به دست آوردن بازخورد بهتر از جمع آوری تخم مرغ‌ها، می‌توانید در این موارد از قفس مرغ استفاده کنید. قفس مرغ به گونه‌ای طراحی شده است که تخم مرغ‌ها در زیر مرغ‌ها نمی‌ماند و با شیب ملایم به مقصد مورد نظر منتقل می‌شوند.

 

تاثیر نور در تخمگذاری مرغ

نور مناسب، یکی از عوامل حیاتی در تخم‌گذاری مرغ است. اگر مرغ‌های تخم‌گذار در محیطی با نور مناسب نگهداری شوند و رژیم نوری استاندارد برای آن‌ها فراهم شود، سرعت تخم‌گذاری آن‌ها بهبود خواهد یافت.

نیاز به نور مناسب برای پرورش مرغ‌های تخم‌گذار در سنین مختلف متفاوت است. جوجه‌های تازه از تخم خارج شده نیاز به تقریباً ۲۴ ساعت نور دارند تا بتوانند به اندازه کافی غذا و آب مورد نیاز خود را تامین کنند. این شرایط تنها در چند روز اول اعمال می‌شود و با رشد بیشتر جوجه‌ها، نیاز آن‌ها به نور کاهش می‌یابد.

مرغ‌های تخم‌گذار برای تخم‌گذاری نیاز به ۱۴ تا ۱۶ ساعت نور در شبانه‌روز دارند. در سالن‌های مرغداری، به ویژه در فصول سرد سال که روزها کوتاه‌تر است، این نور به صورت مصنوعی فراهم می‌شود.

نوردهی سالن مرغ تخمگذار

تاثیر تغذیه در تخمگذاری مرغ

تغذیه مرغ‌های تخم‌گذار و تأثیر آن بر تخم‌گذاری

رابطه نزدیکی بین تخم‌گذاری مرغ‌ها و وضعیت تغذیه آن‌ها وجود دارد. در هر دوره‌ی عمری، جوجه‌ها نیازهای غذایی متفاوتی دارند و تأمین صحیح و اصولی این نیازها می‌تواند راندمان تخم‌گذاری را بهبود بخشد.

یکی از موارد حائز اهمیت در انتخاب جیره‌ی غذایی، تأمین تمام نیازهای تغذیه‌ای پرنده است. جیره‌ای که حاوی مواد معدنی ضروری باشد، به علاوه‌ی تأثیر آن بر رشد مرغ‌ها، می‌تواند بر تخم‌گذاری آن‌ها نیز اثرات قابل توجهی داشته باشد.

برای مثال، مرغ‌های تخم‌گذار نیاز دارند که در رژیم غذایی خود مقدار کافی کلسیم داشته باشند، اما این رژیم برای مرغ‌هایی که هنوز تخم نداده‌اند، بسیار خطرناک است.

*
*

هفت + چهارده =