آریا-منتخب(1)
در این مقاله آموزشی به مباحث زیر خواهیم پرداخت:

مصرف خوراک و ضریب تبدیل غذایی در شتر مرغ

شرکت اریا منتخب پارسیان دارای نماد و نشانه ملی و توسعه تجارت الکترونیک برای ایجاد اعتماد و اطمینان و پروانه رسانه و فرهنگی نشر دیجیتال به شماره ۱۷۲۴۱۲ ت/۴۱۲۵۵ در میان کاربران خدمات الکترونیکی می باشد این موضوع درمورد جوجه ها نیز ممکن است صادق باشد،اما بالغین معمولاً آنقدرمی خورند تا معده آنها پر شود که حجم غذایی در آنها تا ۵ کیلوگرم در روز می رسد. ضریب تبدیل غذایی عبارت است از نسبت خوراک مصرفی به افزایش وزن زنده.این ضریب معیاری برای بررسی تأثیر تبدیل خوارک به وزن می باشد.در مورد جوجه های کوچک این ضریب ۱: ۵/۱ و برای جوجه های در حال رشد۱: ۵/۴ بوده و تا ۱۰:۱ در سنین بالاتر افزایش می یابد. این موضوع نشان می دهد که هر چه شتر مرغها مسن تر می شوند، مقدار غذای کمتری صرف رشد بدن می گردد. بنابر این از لحاظ اقتصادی عاقلانه است که جیره غذایی جوجه های کوچک خیلی غنی باشد تا موجب بهبود ضریب تبدیل غذایی دراین سن گردد.اما اگر رشد خیلی سریع باشد، ممکن است در بعضی از شتر مرغها اشکالات استخوان پا ایجاد نماید. به عنوان یک راهنمای کلی جوجه های کوچکتر برای رسیدن به حداکثر رشد بایستی جیره ای غنی از پروتئین و کم فیبر داشته باشند، زیرا ظرفیت هضم فیبرها درآنها هنوز کاملاً تکمیل نشده است هرچه جوجه ها بزرگتر میشوند نیازهایشان به پروتئین کمترشده و می توانند مقدار بیشتری انرژی تولید نمایند. درطول فصل تولید مثل نیاز به پروتئین به واسطه تولید تخم افزایش می یابد.

غذای شتر مرغ

شتر مرغ، یک حیوان خودمحور و منطقه‌ای است که در مناطق خشک و بیابانی زندگی می‌کند. غذای شترمرغ باید غنی از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی باشد تا از رشد سالم و حفظ سلامتی آنها پشتیبانی کند.

یکی از مهمترین اجزای غذایی شترمرغ، پروتئین است. بنابراین، می‌توانید برای تأمین پروتئین مورد نیاز شترمرغ، از منابعی مانند گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی و تخم مرغ استفاده کنید. همچنین، شترمرغ می‌تواند از برگ‌های خشک شده، جوانه‌های گندم، جو و ذرت به عنوان منابع کربوهیدرات استفاده کند.

علاوه بر پروتئین و کربوهیدرات، ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز برای سلامت شترمرغ بسیار مهم هستند. شترمرغ به ویتامین‌های A، B، D، E و K نیاز دارد. همچنین، مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، آهن، روی و مس نیز برای رشد سالم شترمرغ ضروری هستند.

برای غذای شترمرغ، بهتر است از مواد خام و طبیعی استفاده کنید. همچنین، می‌توانید از ترکیباتی مانند خوراک دام، گیاهان خشک شده و مواد غذایی آماده شده خریداری کنید. هر چند، برای اطمینان از اینکه غذای شترمرغ شما بهترین کیفیت را دارد، بهتر است از منابع قابل اعتماد خریداری کنید.

در نهایت، برای اطمینان از سلامت و رشد سالم شترمرغ، نیاز است تا غذای آنها بر اساس نیازهای آنها ترکیب شود.

تغذیه عملی: شتر مرغها قدرت چشایی خیلی ضعیفی داشته و عمدتاً خوراک خود را از طریق رنگ، بافت و ظاهر کلی آن انتخاب می کنند. شتر مرغها به تغییرات ناگهانی جیره حساسند. تغییر یک نوع خوراک به نوع دیگر بایستی به تدریج انجام شود فی المثل با مخلوط کردن خوراک جدید با خوراک قبلی به مدت حدود یک هفته. اما دادن همان خوراک قبلی به جهت اینکه منجر به کمبودهایی می شود همانطور که موجب افزایش بعضی ازعناصر تا حد سمی می گردد مناسب نیست. این مسئله منجر به از دست دادن اشتها و کاهش رشد می گردد. به جوجه های تازه از تخم خارج شده بایستی غذا خوردن را یاد داد.در طبیعت آنها اینکار را با تقلید از والدینشان انجام می دهند.کیسه زرده انرژی لازم برای تقریباً ۵ روز اول زندگی را برای آنها تأمین می کند و دراین مدت آنها فرصت دارند تا خوراک خوردن را بیاموزند.جوجه های کم سن بایستی از جیره غذایی شروع کننده ( استارتر) با پروتئین زیاد که محتوی تمام اسیدهای آمینه ضروری به همراه مکمل معدنی و ویتامین باشد تغذیه کنند.مخلوط کردن مقدار کمی از علف تازه خرد شده یا سایر گیاهان سبز توجه آنها را به سوی غذا جلب کرده و این موضوع به عبور غذا از دستگاه گوارش کمک می کند ( Grit ) سنگریزه: بایستی به صورت صدف یا سنگریزه دراختیار جوجه ها باشد. جوجه های درحال رشد بایستی از علف خرد شده ، یونجه یا سایر علوفه بصورت خرد شده تغذیه کنند آنها را می توان در چراگاهی که بتوانند بچرند قرار داد. بالغین می توانند در شرایط گسترده ای (محیط بازتری) نگهداری شوند درغیر اینصورت بایستی ۱ کیلوگرم پلت در روز به آنها خورانده شود که این پلت بایستی محتوی مکمل ویتامین و مواد معدنی باشد به همراه مقدار زیادی علوفه که آنها را در طول روز مشغول کند. برای پرندگان مولد مخلوط های خوراکی ویژه ای وجود دارد که از لحاظ پروتیئن و کلسیم غنی ترند. جیره نه تنها بر روی تعداد تخم تولیدی تأثیر می گذارد بلکه بر روی قدرت هچ تخم ها و قدرت زنده ماندن جوجه ها نیز تأثیر دارد. پرهیز از هر گونه کمبود در میزان مواد معدنی و ویتامینها ضروری است پایگاه اطلاع رسانی آریادر صورت اطلاعات بیشتر و یا درخواست به روز قیمتها……یا سفارش خرید و فروش خود و…. به شماره ۰۹۱۳۱۰۰۷۶۸۹ ۰۹۱۲۱۹۸۶۶۵۱ ۰۹۱۳۱۰۰۵۸۳۶ ۰۹۱۲۳۹۶۸۶۷۱                   تماس با ما                   درخواست خود را اعلام نماید و پیامک کنید.

*
*

2 × یک =