آریا-منتخب(1)
در این مقاله آموزشی به مباحث زیر خواهیم پرداخت:

سود پرورش مرغ گوشتی + نکات مهم

سود پرورش مرغ گوشتی + نکات مهم مقاله جدیدی است که به مرغداران کمک می‌کند تا در راه پرورش مرغ گوشتی موفق شوند. اخیراً، پرورش پرندگان تبدیل به یکی از کسب و کارهای پر درآمد شده است. بسیاری از صاحبان مزرعه‌های پرورش پرنده، در حوزه تخصصی پرورش مرغ‌های گوشتی فعالیت می‌کنند. در این حوزه، پرندگان به منظور استفاده از گوشت بدنشان پرورش داده می‌شوند. در این مقاله، قصد داریم شما را با سودآوری پرورش مرغ‌های گوشتی آشنا کنیم و به شما نکات مهمی را ارائه دهیم که می‌تواند بر رشد سود پرورشگاه شما تأثیرگذار باشد.

سؤال اصلی این است که چقدر هزینه دارد تا پرورش مرغ گوشتی راه‌اندازی کنیم؟

قبل از شروع کسب و کار، شناخت کافی از هزینه‌های جانبی ضروری است. با داشتن اطلاعات کامل درباره هزینه‌ها، می‌توانید از صرفه‌جویی مالی کسب و کار خود اطمینان حاصل کنید. در صنعت پرورش مرغ نیز، این امر کاملاً صادق است. به همین دلیل، قبل از توضیح درباره سودآوری پرورش مرغ گوشتی، باید ابتدا هزینه‌های راه‌اندازی یک مرغداری صنعتی را بررسی کنیم.

به وجود آوردن فضای کافی برای پرورش مرغ‌ها و جوجه‌ها، یکی از مهم‌ترین وظایفی است که باید انجام دهید. همچنین، ساختمان یا مکان مورد نظر باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد تا بتواند مجوزهای قانونی را دریافت کند. فرض کنید که قصد دارید مزرعه پرورش مرغ‌های گوشتی خود را در یک فضای بزرگ به مسا

حت ۱۰ هکتار راه‌اندازی کنید. برای تأمین چنین فضایی، باید هزینه‌ای حدوداً ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان را در نظر بگیرید. با توجه به شرایط تورم و هزینه‌ها، تأمین چنین مبلغی زیاد دشوار نخواهد بود. همچنین، مساحتی به مراتب کمتر از ۱۰ هکتار برای پرورش مرغ‌های گوشتی کافی خواهد بود.

اگر می‌خواهید پرورش مرغ را به صورت صنعتی آغاز کنید، حدود ۱۳۰ میلیون تومان برای خرید تجهیزات مانند سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی، سیستم روشنایی، دان‌خوری و قفس‌ها را در نظر بگیرید. البته، اگر فضای کمتری را برای آغاز کار انتخاب کنید، هزینه تجهیزات کمتری برای شما در پی خواهد داشت در عوض سود پرورش مرغ گوشتی شما بیشتر خواهد شد.

تأثیر-هزینه_های-راه_اندازی-بر-سود-پرورش-مرغ-گوشتی

تأثیر هزینه‌های راه‌اندازی بر سود پرورش مرغ گوشتی

هزینه‌های مربوط به راه‌اندازی مرغداری مستقیماً تأثیری بر افزایش سود پرورش مرغ گوشتی دارند. به طور طبیعی، هر چه فضای بیشتری و تجهیزات بیشتری در اختیار داشته باشید، می‌توانید پرورش را در مقیاس بزرگتری انجام دهید. افزایش تولید منجر به افزایش سود و بازگشت سرمایه اولیه در زمان کمتر خواهد شد. همچنین، تجهیزات نیز بر روی راندمان رشد مرغ‌ها تأثیر زیادی دارند.

سود پرورش مرغ گوشتی

سود به معنای درآمدی است که با کم کردن هزینه‌ها به دست می‌آید. در مزارع پرورش طیور، سود به صورت سالانه یا ماهانه محاسبه می‌شود. در این بخش از متن، قصد داریم میزان سود یک پرورشگاه مرغ گوشتی را با ذکر مثال توضیح دهیم. همچنین، با محاسبه نسبت ابعاد این مثال با مزرعه خودتان، می‌توانید تقریبی سود پرورش مرغ گوشتی کسب و کار خود را محاسبه کنید.

به عنوان مثال، فرض کنید یک مرغداری با ابعاد ۱۰ هکتار راه‌اندازی شده است. برای راه‌اندازی یک مرغداری با این ابعاد، باید تقریباً ۶۰۰ میلیون تومان هزینه کنید. این مرغداری با این ابعاد، قابلیت تولید سالانه ۱۲۰۰۰۰ تن گوشت مرغ را دارد، به عبارت دیگر، میزان تولید گوشت در هر ماه تقریباً ۱۰۰۰۰ تن خواهد بود. قیمت فروش مرغ به مشتریان نیز ممکن است با قیمتی ک

ه در فروشگاه‌ها مشاهده می‌کنید، متفاوت باشد. به این تصور کنید که مرغ را به قیمت ۱۰ هزار تومان برای هر کیلو به مشتریان فروش می‌دهید.

با یک محاسبه ساده می‌توان گفت که مرغداری در هر ماه درآمدی برابر با ۱۰۰ میلیون تومان خواهد داشت. به عبارت دیگر، با مدیریت صحیح مرغداری و عدم وقوع حوادث ناگوار، سرمایه اولیه در شش ماه به دست خواهد آمد. لازم به ذکر است که این مبلغ تنها سود حاصل از فروش گوشت است و می‌توان از راه‌های دیگر نیز درآمدزایی کرد.

 

مطالعه کنید: سالن های پرورش طیور ، چگونه یک مرغداری پر سود ایجاد کنیم؟

سودآوری با استفاده از فضولات مرغ‌ها ،سود پرورش مرغ گوشتی + نکات مهم

شاید شما فکر کنید که سود حاصل از پرورش مرغ‌های گوشتی فقط مربوط به فروش گوشت آن‌ها است، اما باید بگوییم که این ایده کاملاً اشتباه است. دارندگان مزرعه‌های پرورش طیور از هر فرصتی برای کسب درآمد استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که حتی با استفاده از فضولات مرغ‌ها در طول رشد، می‌توانید سود بیشتری به دست آورید.

استفاده از فضولات مرغ برای تولید محصولات در کارخانه‌های کودسازی امکان پذیر است. این کارخانه‌ها به عنوان خریداران اصلی فضولات مرغ از مزرعه‌ها عمل می‌کنند و امکان برقراری قرارداد و توافق با آنها وجود دارد. این قراردادها می‌تواند به شما کمک کند تا به درآمد خود اضافه‌ای بدهید. همچنین درآمد حاصل از فروش فضولات مرغ به صورت سود خالص محاسبه می‌شود زیرا هیچ هزینه‌ای برای تولید آن نداشته‌اید.

استفاده از دورریزهای مرغ نیز امکان‌پذیر است. در مقایسه با دام‌های گوشتی دیگر مانند گوسفند و گاو، مرغ دارای ۷۵ درصد کمتری دورریز است. به عبارت دیگر، از هر بخش از این موجود پربرکت می‌توانید برای افزایش درآمد و سود خود استفاده کنید. به عنوان مثال، پرهای مرغ بعد از کشتار قابل فروش هستند و فروش آنها به برخی مشاغل خاص می‌تواند به بهبود سود مزرعه شما کمک کند. همچنین بخش‌های دیگری از مرغ که به طور معمول توسط افراد زیادی مصرف نمی‌شوند، همچنان بازار خود را دارند. به عنوان مثال، حتی پای مرغ گوشتی نیز قابل فروش است. این نوع درآمدها به عنوان سودهای جانبی درآمد مزرعه محسوب می‌شوند و تنها برخی از هزینه‌ها را تامین می‌کنند.

سود پرورش مرغ گوشتی در سال‌های اولیه راه اندازی مزرعه ممکن است چندان چشمگیر نباشد. همچنین، در این حرفه افرادی با سرمایه و زیرساخت کمتری مشغول به کار می‌شوند. اما سوددهی پرورش مرغ گوشتی بعد از دو سال ابتدایی آغاز می‌شود و در سال‌های بعد نیازی به پرداخت هزینه‌های مربوط به تجهیزات و فضای مرغداری نخواهید داشت.

در دو سال اولیه پس از افتتاح مزرعه، باید هزینه‌های جانبی پرورشگاه را تامین کنید. این هزینه‌ها شامل پرداخت قبوض، حقوق نیروی انسانی، هزینه نگهداری تجهیزات، هزینه‌های نگهداری صحیح پرندگان، تأمین دان و ویتامین‌های مورد نیاز پرنده می‌شوند. بنابراین، سود شما به مرور زمان افزایش خواهد یافت و می‌توانید درآمد قابل توجهی را از این حرفه کسب کنید.

 

محاسبه-سود-و-نکات-راه-اندازی-یک-پرورشگاه-مرغ-گوشتی

 

محاسبه سود و نکات راه اندازی یک پرورشگاه مرغ گوشتی

در این بخش از مطلب، هدف ما آماده‌سازی یک جدول شامل تمامی هزینه‌ها و نکات مهم برای راه‌اندازی یک پرورشگاه مرغ گوشتی است. باید توجه کنید که برای راه‌اندازی این کسب و کار، نیاز به فضای بزرگ یا سرمایه بسیار زیادی ندارید. همچنین، تمامی اعداد و ارقام در جدول تقریبی هستند و ممکن است در مناطق و فصل‌های مختلف تغییر کنند.

نکات مهم و هزینه‌ها برای راه‌اندازی پرورشگاه مرغ گوشتی  و تاثیر آن در سود پرورش مرغ گوشتی به شرح زیر است:

– فضای مورد نیاز برای راه‌اندازی: بیش از ۱۰۰ متر مربع با توجه به سرمایه اولیه شما.
– ظرفیت پرورش: ۱۰۰۰ قطعه مرغ به ازای هر ۱۰۰ متر مربع.
– هزینه تامین فضا: تقریباً ۱۰۰ میلیون تومان، با توجه به استان و منطقه.
– سرمایه لازم برای خرید تجهیزات: حداقل ۳۰ میلیون تومان.
– سوددهی در سال اول: ۲۵ درصد بیشتر از سرمایه اولیه.
– بودجه اضطراری برای هزینه‌های غیرمترقبه: ۵۰ میلیون تومان.
– مدت زمان سرمایه‌گذاری و شروع سوددهی واقعی: بلند مدت، پس از دو سال.
– نیروی انسانی مورد نیاز برای راه‌اندازی: ۱ تا ۳ نفر برای هر ۱۰۰ متر مربع.

عوامل مهم در افزایش سود پرورش مرغ گوشتی عبارتند از:

۱٫ پرورش صحیح جوجه‌های یک روزه: جوجه‌های ۳۰ گرمی که به مزرعه وارد می‌شوند، در ۴۵ روز به وزن ۲۵۰۰ گرم می‌رسند. برای رشد بهتر جوجه‌ها، باید از دان‌های استاندارد و دانش منظم استفاده شود.

۲٫ آبدهی به مرغ‌ها با استفاده از مواد انرژی‌زایی مانند شکر: طبق تحقیقات اخیر، آب دادن به مرغ‌ها با آب شیرین‌شده با ۵ درصد شکر، به افزایش وزن و کاهش احتمال بیماری در پرندگان کمک می‌کند.

۳٫ تجهیزات نگهداری استاندارد: اهمیت استاندارد بودن تجهیزات در محل رشد پرنده برای افزایش سود بسیار زیاد است. در هنگام خرید تجهیزات، باید از دستگاه‌های استاندارد استفاده کرده و از خرید دستگاه‌های غیراستاندارد یا معیوب خودداری کنید.

در نهایت، برای رسیدن به سود پرورش مرغ گوشتی، باید به شرایط محیطی مرغداری توجه کرده و مرغ‌ها را به صورت منظم توسط دامپزشک معاینه کنید تا از شیوع بیماری‌ها جلوگیری شود.

تغذیه-مرغ-گوشتی-در-سود-پرورش-مرغ-گوشتی-+-نکات-مهم-آن

تغذیه مرغ گوشتی در سود پرورش مرغ گوشتی + نکات مهم آن

تغذیه مرغ گوشتی، یکی از موارد بسیار حائز اهمیت است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم، زیرا تأثیر قابل توجهی بر روی رشد و وزن گیری یکنواخت گله دارد. مدیریت صحیح تغذیه مرغ‌های گوشتی، کلیدی برای کاهش تلفات است، بنابراین در هفته اول پرورش، به تغذیه طیور گوشتی با دقت بیشتری نیاز است.

استفاده از دان به جای آرد ذرت، ضروری است. هنگام خروج جوجه‌ها از تخم، آنها نیاز زیادی به هیدارت کربن ندارند. بنابراین، تغذیه اولیه با یک جیره آغازین مناسب که شامل ذرت به عنوان ماده اصلی باشد، سریعاً باعث افزایش هیدارت کربن در بدن جوجه‌ها می‌شود. در صورت تأخیر در دسترسی جوجه‌ها به منبع هیدارت کربن، ممکن است کتوز و کمبود آبی به وجود آید.

مصرف آب حاوی شکر نیز مفید است. همانطور که قبلاً اشاره شد، داشتن دسترسی به غذا در روزهای اولیه برای رشد مطلوب بسیار مهم است و اگر آب، شامل مواد انرژی‌زایی مانند شکر باشد، عملکرد بهتری به دست می‌آید. یک مطالعه نشان داد که جوجه‌هایی که در یک روزگی آب حاوی ۵ درصد شکر مصرف کرده بودند، نسبت به جوجه‌هایی که شاهد ۵۰ گرم وزن بیشتر، ضریب تبدیل غذایی ۵ درصد بالاتر و ۲۵/۰ درصد مرگ و میر کمتری بودند. این نتایج نشان می‌دهند که مصرف آب حاوی یک ماده انرژی‌زا باعث بهبود عملکرد جوجه‌های گوشتی می‌شود.

تأخیر در دسترسی کامل به آب و دان، تأثیر قابل توجهی بر وزن و عملکرد آینده جوجه‌ها دارد. استفاده از جیره آغازین استاندارد و مناسب با نیازهای جوجه‌ها از روز اول پرورش، همراه با ترکیبات حمایتی مانند آب شکر، مولتی ویتامین و الکترولیت، نقش مهمی در دستیابی به نتایج مطلوب ایفا می‌کند.

 

روش صحیح برای افزایش سودآوری بیشتر ، سود پرورش مرغ گوشتی + نکات مهم

اشخاصی که تصمیم به راه اندازی یک واحد پرورش مرغ گوشتی دارند یا قصد افزایش سودآوری پرورش مرغان گوشتی را دارند، باید آموزش مناسبی را دریافت کنند. برای مدیریت و نگهداری صحیح مزرعه پرورش طیور خود، باید با نکات مختلفی آشنا باشید تا بتوانید به حداکثر سودآوری برسید. آموزش نکات و راهکارهای نگهداری از مرغان گوشتی، راهی است که شما را به این هدف می‌رساند. سایت آریا منتخب شرایطی را فراهم کرده است تا بتوانید به خوبی این نکات را آموزش ببینید.

 

شماره های تماس:

شعبه اصفهان: ۰۹۱۳۱۰۰۷۶۸۹ _ ۰۹۱۳۱۰۰۵۸۳۶

شعبه تهران: ۰۹۱۲۳۹۶۸۶۷۱ ۰۹۱۲۱۹۸۶۶۵۱

شعبه مشهد: ۰۹۱۵۱۰۰۶۹۲۳

*
*

چهار × 2 =