آریا-منتخب(1)
در این مقاله آموزشی به مباحث زیر خواهیم پرداخت:

محاسبه سود اوری پرورش بوقلمون

محاسبه سود اوری پرورش بوقلمون

در این مقاله در مورد سودآوری صنعت پرورش شترمرغ همراه با آمار و ارقام پرداخته می شود در ایران تا پیش از دوره صفویه بوقلمون یافت نمی شد و اولین بار ارامنه ای که برای تجارت از ایران به اروپا رفتند، بوقلمون اهلی را با خود به ایران آوردند و آن را به شاه عباس تقدیم کردند و بعد به دستور شاه، تخم بوقلمون در خانه های ارامنه تقسیم شد تا آن ها به پرورش این پرنده بپردازند امروزه با گذشت سال ها با پیشرفت علوم ژنتیک، تغذیه و مدیریت و تاثیر آن ها بر پرورش بوقلمون سبب شد تا پرورش بوقلمون از حالت سنتی خارج شده و نوع جدیدی از بوقلمونهای صنعتی به وجود آید که گوشت آن حاوی پروتیین زیاد و چربی و کلسترول کم تری است پرورش بوقلمون از گذشته های دور به صورت سنتی بوده و هم اکنون ۱/۷ میلیون قطعه بوقلمون بومی در کشور وجود دارد که سالانه ۱۰ هزار تن گوشت تولید می کنند.

محاسبه سودآوری پرورش بوقلمون

پرورش بوقلمون

پرورش بوقلمون به روش سنتی از سال ۱۳۸۰ شروع شده و تا پایان برنامه چهارم تولید گوشت بوقلمون به ۱۰۰ هزار تن خواهد رسید میزان تولید بوقلمون صنعتی را در کشور یک هزار و ۷۰۰ تن در سال ذکر کرد. از سوی دیگر براساس گزارش روابط عمومی صندوق بیمه محصولات کشاورزی برای نخستین بار در کشور، طرح آزمایشی بیمه بوقلمون گوشتی در سال زراعی ۸۵۵۸۶ توسط این صندوق اجرا می شود مدت قرارداد بیمه بوقلمون از یک روزگی تا پایان ۱۸ هفتگی است و صندوق بیمه خسارت های ناشی از سوانح طبیعی و قهری و همچنین امراض عمده بوقلمون و خسارت های ناشی از حذف کانون را در مدت قرارداد تحت پوشش بیمه قرار می دهد افزایش ۲۵درصدی مصرف گوشت بوقلمون مصرف گوشت بوقلمون در کشور ما نسبت به سال گذشته ۲۰ تا ۲۵ درصد رشد یافته است در حال حاضر بوقلمون از کشور کانادا و انگلستان به صورت جوجه یک روزه به کشور ما وارد می شود به طوری که هر جوجه یکروزه ۱۳۰ گرمی با قیمتی بین ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان در اختیار پرورش دهندگان این پرنده قرار می گیرد.جوجه های بوقلمون ایرانی نسبت به نوع کانادایی آن دارای ضعف های نژادی هستند.

در پاهای اکثر جوجه بوقلمون های ایرانی بعد از چند روز زخم های عفونی مشاهده می شود، از این رو نگهداری آن ها در مقایسه با جوجه های یکروزه کانادایی چندان مقرون به صرفه نخواهد بود به طور کلی بوقلمونها از دو نژاد برنز آمریکای شمالی و سفید هلندی تشکیل می شوند که در حال حاضر بوقلمون های نژاد برنز وحشی بیش تر با مقاصد تجاری تولید می شوند که از علت های اصلی آن می توان به سینه پرگوشت و پهن این نمونه اشاره کرد. وزن متوسط بوقلمون در سنین بلوغ در نژاد درشت جثه نر حدود ۱۰ تا ۱۸ کیلوگرم و ماده این نژاد بین هشت تا ۱۶ کیلوگرم و در نژادهای ریز جثه نر حدود هشت کیلوگرم و ماده حدود پنج کیلوگرم است تبدیل تخم به جوجه در بوقلمون ۲۸ روز طول می کشد و وزن یک بوقلمون گوشتی ظرف مدت یک هفته به دو برابر می رسد و در سن چهار هفتگی ۴۰ بار سنگین تر از روز اول می شود و در طول دوره پرورش ۱۴ تا ۱۸ هفتگی به وزن مطلوب جهت کشتار می رسد فضای موردنیاز برای پرورش و نگهداری ده بوقلمون دوماهه یک مترمربع می باشد و برای هر ده بوقلمون سه ماهه دو مترمربع و از چهارماهگی به بعد ۵/۲ متر مربع باید در نظر گرفته شود ۶۵ هزار تومان سرمایه موردنیاز برای پرورش هر بوقلمون با وزن کشتار ۱۸ کیلو گرمی ۴۰ درصد گوشت بوقلمون قرمز و ۶۰ درصد آن گوشت سفید است و به طور کلی از هر بوقلمون آماده برای کشتار ۶۵ درصد گوشت به دست می آید علاوه بر گوشت بوقلمون که از ارزش غذایی بالایی برخوردار است، چرم خام حاصل از پاهای این پرنده نیز برای تیکه دوزی روی انواع کیف و کفش مورداستفاده قرار می گیرد نیازهای تغذیه ای بوقلمون برحسب سن متغیر است. همچنان که سن این پرنده افزوده می شود نیازهای پروتیینی، ویتامینی و مواد معدنی بدن این حیوان کاهش می یابد و بر نیازهای آن به مواد انرژی زا افزوده می شود. پرورش بوقلمون از جمله فعالیت هایی است که تجربه، آگاهی و دانش بالایی را طلب می کند و فعالیت در این زمینه برای افراد آگاه و با تجربه قطعاً سودآور خواهد بود

مطالعه کنید: فروش جوجه گوشتی

این بخش از وب‌سایت آریا منتخب پارسیان، بنیان‌گذار هوش پرورشی در ایران، به بررسی سودآوری پرورش مرغ‌های گوشتی می‌پردازد. در این بخش قصد داریم با دقت سرمایه مورد نیاز و سود مورد انتظار با ۵۰۰ قطعه مرغ‌گوشتی را محاسبه نماییم. پرورش مرغ در اخیراً به یک کسب و کار محبوب تبدیل شده است و همچنین هزینه‌های مرتبط با پرورش مرغ‌های گوشتی را بررسی خواهیم کرد. لطفاً با ما همراه شوید تا درک بهتری از این موضوع پیدا کنید. مطالعه این مقاله حدود ۶ دقیقه زمان خواهد برد.

ورود مرغ‌ها به ایران

مرغ‌ها ریشه‌های آمریکایی دارند و در دهه‌های ۱۵۰۰ میلادی توسط تاجران از ایتالیا وارد ایران شدند. از آن زمان، پرورش مرغ‌ها تکامل یافته و امروزه شاهد هزاران نفر از ایرانیان در این صنعت هستیم.

گوشت مرغ‌های گوشتی

گوشت مرغ‌های گوشتی از لذیذترین گوشت‌ها محسوب می‌شود که در بسیاری از کشورها استفاده می‌شود. این گوشت از قبل بومیان آمریکا استفاده می‌شد و امروزه یکی از غذاهای رایج آمریکاست. اخیراً مشاهده می‌شود که گوشت مرغ‌های گوشتی نیز در ایران محبوب شده و افراد مختلفی به پرورش مرغ‌های گوشتی مشغول هستند. در مراسمات مختلف نیز گوشت مرغ‌های گوشتی سرو می‌شود. بسیاری از مردم به دلیل دو رنگ بودن گوشت مرغ‌ها (قرمز و سفید) از آن به عنوان جایگزین گوشت قرمز و گوشت مرغ در جیره غذایی خود استفاده می‌کنند.

هزینه‌های پرورش مرغ‌های گوشتی

هزینه‌های تخمین زده شده برای پرورش ۵۰۰ قطعه مرغ‌گوشتی در اوقات مختلف به شرح زیر است (آخرین بروزرسانی: اسفند ۱۴۰۱):

  • هزینه خرید تجهیزات لازم برای پرورش مرغ: تقریباً ۴۰ میلیون تومان
  • هزینه خرید ۵۰۰ قطعه جوجه گوشتی یک‌روزه: تقریباً ۳۵ میلیون تومان
  • هزینه پول آب و برق و سوخت در طول یک دوره: حدوداً ۷ میلیون تومان
  • هزینه اجاره سالن ۳۰۰ متری برای یک دوره ۵ ماهه: حدوداً ۲۰ میلیون تومان
  • هزینه خوراک برای هر قطعه تا ۹ کیلو وزن که در کل ۴.۵ تن گوشت خواهد شد: ۱۹۰ میلیون تومان

مطالعه کنید: قیمت جوجه بوقلمون

شماره های تماس:

شعبه تهران: ۰۹۱۲۳۹۶۸۶۷۱ _ ۰۹۱۲۱۹۸۶۶۵۱

شعبه اصفهان: ۰۹۱۳۱۰۰۷۶۸۹ _ ۰۹۱۳۱۰۰۵۸۳۶

شعبه مشهد: ۰۹۱۵۱۰۰۶۹۲۳

*
*

سیزده + 10 =