آریا-منتخب(1)
در این مقاله آموزشی به مباحث زیر خواهیم پرداخت:

آیا پرورش شترمرغ صرفه اقتصادی دارد؟

آیا پرورش شترمرغ صرفه اقتصادی دارد؟  – تحولات اخیر در پرورش شتر مرغ

آیا پرورش شترمرغ صرفه اقتصادی دارد؟ – مقدمه

شتر مرغ بزرگترین پرنده زنده جهان است. نرهای بالغ حدود ۲٫۴ متر قد دارند و وزن آنها بیش از ۱۰۰ کیلوگرم است. ماده ها کمی کوچکتر است شترمرغ ها پرنده های بی پروازی هستند ،که از نظر اندازه بدنی بالا و کاهش اندازه بال آنها باعث عدم توانایی پرواز می شوند. آنها یک گردن بلند ، پاهای برهنه بلند و دو انگشت پا دارند. پاهای محکم آنها به آنها اجازه می دهد  تا ۷۰ کیلومتر در ساعت و حرکات تا ۸ متر حرکت کنند. عضلات گردن و ران آنها به خوبی توسعه یافته و بدون حرکت هستند.

از زمان های بسیار قدیم ، شترمرغ مورد علاقه مردم است. جدا از شکار گوشت و لکه هایشان ، شترمرغ ها در اسارت نگهداری می شدند.
مصریان و زنان رومی شریف زاده ، سوار این پرنده ها می شدند.

در مقبره توتانکنامن پادشاه ، توصیفاتی دیده می شود که پرندگان را با کمان و پیکان شکار می کند. امتیازی که ظاهراً برای فرعونیان حفظ شده بود. در شبه جزیره عربستان ، شترمرغ ها برای گوشت آنها شکار می شدند ، در حالی که از پوست آنها برای تهیه لباس های محافظ استفاده می شد. بر خلاف پرهای پرندگان دیگر ، میله های پر از شتر مرغ در دو طرف شافت مرکزی به همان اندازه طولانی هستند. به همین دلیل است که پر شتر مرغ در مصر باستان به عنوان نمادی از عدالت و حقیقت پذیرفته شد. قبلاً تا اواسط قرن حاضر در سوریه و عربستان سعودی یافت می شد ، امروزه شتر مرغ های وحشی محدود به آفریقا می شوند.

کلمه شتر بر اساس شباهت هایی که این پرندگان با شترها دارند ، مانند چشم و مژگان برجسته آنها ، اندازه بزرگ و تحمل قابل توجه آنها در برابر زیستگاه کویری.

پرورش شتر مرغ

اولین مزرعه تجاری شتر مرغ در حدود سال ۱۸۶۰ در آفریقای جنوبی تنها برای برداشت پرها هر شش تا هشت ماه تاسیس شد. مزارع شترمرغ به تدریج در سایر کشورها ، به ویژه مصر ، استرالیا ، نیوزلند ، ایالات متحده و آرژانتین گسترش یافت ، تا اینكه تعداد شترمرغ های تجاری شده تا سال ۱۹۱۳ به بیش از ۱ میلیون نفر رسید.

با این وجود جنگ های اول و دوم جهانی بازار پر شترمرغ سقوط کرد و تعداد مزارع شتر مرغ به میزان قابل توجهی کاهش یافت. با این وجود ، این صنعت توانست در مقیاس بسیار کوچکتر در آفریقای جنوبی زنده بماند. با نگه داشتن شترمرغ نه تنها برای پرهای خود بلکه برای گوشت و مخفی کردن آنها ، پس از آن به طور پیوسته رشد کرد. در سال ۱۹۸۶ ، درست قبل از اعمال تحریم های اقتصادی ، آفریقای جنوبی رکورد بالایی از ۹۰ هزار پنهان شتر مرغ را به ایالات متحده صادر کرد. کمبود پوست شتر مرغ پس از سال ۱۹۸۶ باعث افزایش قیمت ها شد. این امر باعث شده است كه شترمرغ گزاره ای جذاب باشد و تعدادی از مزارع در اروپا و بیشتر ایالات متحده در تلاش برای تأمین بخشی از تقاضای روزافزون بین المللی ، تأسیس شدند. سرانجام صنعت جهانی شترمرغ شروع شده و به طور پیوسته رشد می کند.

خصوصیات و رفتار

در ادامه مطلب ” آیا پرورش شترمرغ صرفه اقتصادی دارد؟ ” به رفتار و ویژگی های جسمی این پرنده می پردازیم.

سازگاری شتر مرغ

شتر مرغ بسیار سازگار است و در شرایط سخت رشد می کند. از جمله راه های مختلف تنظیم دمای بدن ، با پوشاندن ران های خود با بال های خود ، از دست دادن گرما در هنگام سرماخوردگی کنترل می کند و در هنگام هوای گرم ، با بلند کردن و حرکت بال های خود ، وزش نسیم ملایم ایجاد می کند. پرها عایق عالی هستند و به حداقل می رسند گرما در اثر تابش مستقیم خورشید و همچنین باعث کاهش گرما در شب های بیابانی سرد می شوند.

این حیوان از تحمل قابل توجهی در برابر گرما برخوردار است و دمای هوا در دمای ۵۶ درجه سانتیگراد بدون استرس غیرقابل تحمل است. گرما با جیب زدایی از طریق سیستم کیسه هوایی به خوبی توسعه یافته که مانع از برداشت بیش از حد ریه ها و در نتیجه از بین رفتن خطرناک آب می شود از دست می رود . تطبیق سیستم گردش خون خون بدن را قادر می سازد تا در حین نگه داشتن سر در دمای مطمئن ، تا حد بیشتری نسبت به سایر حیوانات خونگرم گرم کند. همانطور که به طور مرتب حیوانات بیابانی به طور مرتب انجام می دهند شتر مرغ ها به ندرت به دنبال سایه می روند. علاوه بر این ، ادرار شتر مرغ دارای اسید اوریک است که در یک ماده مانند مخاط وجود دارد که به حداقل رساندن از دست دادن آب کمک می کند.

شترمرغ ها در انواع زیستگاه های باز یافت می شوند. آنها معمولاً از مناطقی از بوته ضخیم یا پوشیده از درخت سنگین اجتناب می کنند و از چمنزارهای جنگلی و سایر مناطق آزاد ساکن می شوند. دشت های نیمه خشک ، باز و چمن کوتاه معمولاً با بیشترین تراکم شترمرغ همراه است. آنها همچنین در مناطق با پوشش گیاهی بسیار ضعیف قادر به پیشرفت هستند.

رفتار شتر مرغ

شترمرغ ها کاملاً روزانه هستند. آنها بیشتر اوقات ساعات روز را ایستاده می گذرانند، به استثنای حمام غبار ، استراحت یا لانه سازی. آنها به طور مداوم در غروب می نشینند و در طول شب تقریباً غیرفعال می مانند.

مانند شترها ، شتر مرغ ها می توانند برای جستجوی غذا و آب برای مسافت های طولانی سفر کنند.

علاوه بر کنترل دما ، شتر مرغ ها از بال های خود برای اهداف مختلف نمایش ، از جمله محوطه ، محافظت از تخم مرغ و جوان و تسلیم شدن استفاده می کنند .

وضعیت شترمرغ اطلاعات را به سایر پرندگان ارتباط می دهد. پرنده ای با اعتماد به نفس و پرخاشگرتر ، سر و گردن خود را بلند نگه می دارد ، که قسمت جلویی بدن به سمت بالا و دم آن کج شده است ، در حالی که یک پرنده مطیع سر خود را پایین و دم خود را پایین نگه می دارد.

خصوصیات جنسی

شترمرغ وحشی در سن چهار تا پنج سالگی از نظر جنسی بالغ است ، در حالی که شترمرغ اهلی در دو تا سه سالگی بالغ است. ماده ها کمی زودتر از مردان بالغ می شود. شترمرغ های نر هنگام بالغ شدن ، به بلغم سیاه و سفید می رسند. ماده ها و پرندگان نابالغ از لکه های خاکستری و قهوه ای رنگی بسیار کم رنگ تر هستند. این جوان تا حدود چهار ماهگی دچار لک و لک و لک های سیاه و سفید رنگ شده است. بلغم نر در فصل زایمان / جفت گیری روشن تر می شود ، در حالی که پوست ، معمولاً به رنگ آبی روشن ، روی سر منقار ، پیشانی و اطراف چشم ها قرمز (مایل به قرمز) روشن می شود و مقیاس پا و انگشتان پا صورتی می شوند.

جوجه های نر و ماده از نظر ظاهری بسیار شبیه به هم هستند و جنسیت آنها فقط با معاینه آنها قابل تعیین است. (گاندینی و کافن ، ۱۹۸۵ ؛ سامور ، مارکام پایان نیوا ، ۱۹۸۴). از حدود هفت تا هشت ماهگی ، هنگامی که پرنده ادرار می کند یا دچار نقص می شود ، جنسیت تعیین می شود.

تمایز کامل بین جنسها در حدود دو سالگی حاصل می شود. بلغورهای بال از جنس نر سفید هستند ، در حالی که آنها با رنگ خاکستری یا سیاه در ماده حلقه می شوند. پرهای دم نر به رنگ سفید یا قهوه ای مایل به زرد و ماده های ماده دارای تابوت سبک و خاکستری تیره است. ران شتر مرغ بزرگ تقریباً عاری از پر است.

فصل پرورش

شترمرغ ها پرورش دهنده فصلی هستند و فقط در فصول خاصی از سال پرورش می یابند. به طور متوسط ، فصل پرورش / جفت گیری هر سال از شش تا هشت ماه طول می کشد ، اگرچه زمان و مدت زمان پرورش می تواند با طول و عرض جغرافیایی متفاوت باشد. در نیمکره شمالی ، پرورش در طول ماه مارس آغاز می شود و در حدود اوت / سپتامبر به پایان می رسد، در حالی که در نیمکره جنوبی حدود ژوئیه / آگوست آغاز می شود و تا پایان ماه مارس به پایان می رسد.

جفت گیری

شترمرغ های نر چند ضلعی هستند و می توانند با بیش از یک ماده زن جفت شوند. در حیات وحش ، شترمرغ نر با یک یا دو یا حتی بیشتر مرغ جفت می شود.

اندکی پس از جفت گیری ، تخم های بارور شروع می شود. تخم ها هر روز دیگر در چنگال (توالی) ۲۰ تا ۲۴ تخم گذاشته می شوند. ماده ها برای مدت هفت تا ده روز از تخمگذاری خودداری می کند و پس از آن کلاچ جدیدی را شروع می کند. ماده های تولیدی بالا در طول فصل تولید بین ۸۰ تا ۱۰۰ تخم می گذارند.

 

تخمها در یک لانه عمومی در زمین گذاشته می شوند که سایر ماده ها تخم های خود را در همان لانه می گذارند. اگر تخم ها برداشته نشوند ، ماده در طول روز شروع به جوجه کشی می کند. پرهای جت سیاه نرها  در مخفی کردن تخم ها در طول شب کمک می کنند. برای کشاورزی شترمرغ تجاری ، مهم است که حداقل تخم ها حداقل دو بار در روز از لانه جدا شوند، زیرا اگر اجازه جوجه کشی شود ، ماده تخم گذاری را متوقف می کند تا جوجه ها به سن چهار تا پنج هفته نرسند. در نتیجه ضرر مالی خواهد بود.

تخم شترمرغ

 

همانطور که بزرگترین پرنده جهان است ، شتر مرغ بزرگترین تخم هر پرنده زنده را تخم می گذارد. با این حال ، به اندازه کافی عجیب و غریب ، تخم شتر مرغ در مقایسه با اندازه پرنده یکی از کوچکترین است. اندازه گیری ۱۷ تا ۱۹ سانتی متر طول ، ۱۴ تا ۱۵ سانتی متر عرض و وزن آن تا ۱۹۰۰ گرم ، تخم شترمرغ فقط کمی بیش از ۱ درصد از وزن بدن زن است. تخم ها از رنگ سفید تا زرد رنگ متفاوت هستند و سطح براق آن سخت با منافذ سطحی با اندازه ها و شکل های مختلف سوراخ می شود.

جیره دان شترمرغ ۰تا۲ ماهگی

محصولات شترمرغ

یکی از مواردی که باید تحت عنوان ” آیا پرورش شترمرغ صرفه اقتصادی دارد؟ ” بررسی گردد این است که چه محصولاتی پس از پرورش این پرنده قابل عرضه به بازار است؟

امروزه مزارع شترمرغ جزء پردرآمدترین پروژه های کشاورزی به حساب می آیند. به دلیل تنوع زیاد محصولات ممکن و از این رو پتانسیل سود بالای آنها اغلب به آنها “مزارع آینده” گفته می شود. شترمرغ ها برای گوشت ، پنهان و پرهایشان به صورت تجاری پرورش می یابند.

 

پر شترمرغ

 

از پرهای شترمرغ برای تمیز کردن ماشین آلات و تجهیزات خوب و همچنین برای تزئینات و در صنعت مد استفاده می شود. کیفیت پرهای تولید شده از شترمرغ های مطرح شده در اروپا و آمریکای شمالی با آنهایی که در آفریقا تولید می شود متفاوت است. بهترین پرها از مناطق خشک تر جهان به دست می آیند.

گوشت شترمرغ

 

شترمرغ ها گوشت قرمز تولید می کنند که به طعم و بافت بسیار مشابه گوشت گوساله و گوشت گاو بسته به سن قتل عام آنها بستگی دارد. از نظر پروتئین پر چربی و در عین حال کم چربی است. یک نشریه اخیر وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) ارزش مغذی مرغ و گوشت گاو را با گوشت شتر مرغ مقایسه کرده است.

 

این مطالعه کاملاً واضح نشان می دهد که گوشت شتر مرغ از نظر بهداشتی به مراتب بهتر است زیرا حاوی چربی کمتری و به ویژه کلسترول کمتری نسبت به سایر انواع گوشت است. اخیراً با آگاهی بیشتر مصرف کنندگان از مشکلات سطح بالای کلسترول خون و ارتباط احتمالی آن با افزایش بروز حملات قلبی و مشکلات قلبی عروقی ، تقاضای گوشت شتر مرغ در بازارهای بین المللی رو به افزایش است. آخرین آمار نشان می دهد که تولید فعلی گوشت شتر مرغ برای تأمین نیاز روز افزون ، چه در اروپا ، آمریکای شمالی یا ژاپن ، کافی نیست. انتظار می رود طی یک دهه آینده ، گوشت شتر مرغ به تدریج جایگزین انواع سنتی گوشت شود. در حال حاضر این کشور علاوه بر گوشت تازه ، به روش های مختلفی از جمله کاهش سرما ، فرانکفورت ، پیته ، استیک فیله و آفتاب خشک (تند یا بیلتونگ) به بازار عرضه می شود.

 

پوست شترمرغ

 

پوست شترمرغ یکی از لوکس ترین پوستها محسوب می شود و برخی حتی آن را با پوست تمساح و مار مقایسه می کنند. چرم شترمرغ ضخیم ، بادوام و بسیار نرم است و می توان آن را در انواع محصولات ، از جمله کفش ، کیف ، کیف پول و کاپشن تولید کرد.

علاوه بر گوشت ، پوست و پرهای آنها ، شترمرغ در اهداف پزشکی و دارویی نیز مورد تحقیات قرار می گیرد. از تاندونهای پای شتر مرغ برای جایگزینی تاندون های پاره شده در انسان استفاده می شود زیرا به اندازه کافی بلند و قوی برای پای انسان است و تحقیقات اخیر در چشم پزشکی به استفاده احتمالی چشم شتر مرغ در پیوند قرنیه اشاره دارد. شترمرغ ها می توانند به طور واضح بیش از ۱۲ کیلومتر را ببینند ، و قرنیه به اندازه کافی بزرگ است که برای چیدن در چشم انسان قابل برش است. علاوه بر این ، مغز شتر مرغ ماده ای را تولید می کند که برای درمان بیماری آلزایمر و انواع دیگر زوال عقل مورد مطالعه قرار می گیرد.

مقایسه با دامهای دیگر

آیا پرورش شترمرغ صرفه اقتصادی دارد؟ آن هم در مقایسه با دیگر زمینه های پرورش دام و طیور؟

به تازگی ، تعدادی از تولیدکنندگان گوشت گاو در اروپا و آمریکای شمالی به دلیل بازده مالی بالاتر و سریعتر پروژه های شترمرغ اقدام به پرورش شترمرغ ها کرده اند. در مقایسه با دامهای سنتی ، بازده شترمرغ ها بسیار زیاد است. در حالی که یک گاو گوساله ای را تولید می کند که پس از ۶۵۴ روز از زمان برداشت ، به وزن بازاریابی می رسد و ۲۵۰ کیلوگرم گوشت را به همراه دارد ، یک شتر مرغ سالانه کمتر از ۴۰ جوجه تولید نمی کند که بعد از تنها ۴۰۷ روز از زمان بارداری (۴۲ روز جوجه کشی + ۳۶۵ روز سن) به سن بازاریابی می رسد. ) و سالانه ۱۸۰۰ کیلوگرم گوشت ، ۵۰ متر مربع چرم و ۳۶ کیلو گرم پر (عملکرد شماره ۲). علاوه بر این ، وزن خالص گوشت ۵۰ درصد از وزن زنده در شترمرغ ها را تشکیل می دهد ، درصدی بسیار بیشتر از سایر حیوانات مزرعه مانند گاو ، گوسفند و حتی طیور. علاوه بر این شتر مرغ زن می تواند این تولید سالانه را تا ۴۰ سال ادامه دهد. با استفاده از تکنیک های مدرن دامپروری و مدیریت صحیح ، تولید کلی یک شتر مرغ زن در طول “زندگی اقتصادی” وی می تواند به ۷۲ تن گوشت ، ۲ هزار مترمربع چرم و ۱۴۵۰ کیلوگرم پر برسد. این توانایی تولید باعث می شود که شترمرغ یک پیشنهاد بسیار مناسب و بسیار اقتصادی برای کشورهای در حال توسعه باشد.

بالا بردن موفقیت شترمرغ دشوار نیست. همانند حیوانات مزرعه سنتی ، زمان بحرانی اولین دوره زندگی شتر مرغ است. جوجه شترمرغ به مراقبت مناسب نیاز دارد ، یک رژیم متعادل حاوی کلیه مواد مغذی ضروری در مقادیر بهینه و دمای مناسب باید در طی جوانه زنی تا سن چهار ماهگی حفظ شود.

آینده صنعت شتر مرغ

مطالعه ی آیا پرورش شترمرغ صرفه اقتصادی دارد؟ بدون آنکه بدانیم چه آینده یی در انتظار ما است بی معنی ست!

تجاری سازی امروز شترمرغ مشابه اقدامات اولیه ای است که صنعت بوقلمون در دهه ۱۹۲۰ انجام داد. در آن روزها ، بوقلمون ها بسیار نادر ، دشوار و بسیار گران قیمت بودند ، و برخی از آنها برای اهداف پرورش به قیمت هر دلار ۲ هزار دلار فروش می کردند. در اواسط دهه ۱۹۶۰ بیش از ۱۵۰ میلیون بوقلمون در سراسر جهان وجود داشت.

 

در حال حاضر ، صنعت شتر مرغ در اروپا و آمریكا هنوز عمدتاً در مرحله پرورش قرار دارد و فرآیند تجارتی اندك در آن صورت می گیرد. بعضی از پرندگان به سایر کشاورزان و دامداران که وارد تجارت شتر مرغ می شوند فروخته می شوند. قیمت ها همچنان از نظر مصنوعی بالا هستند. به محض اینکه تعداد شترمرغها به سطح کافی رسیدند تا بتوانند از بازار کشتارگاه حمایت کنند، با این حال ، قیمت ها کاهش می یابد. در سال ۱۹۹۲ ، بیش از ۱۵۰۰۰۰ شترمرغ در سراسر جهان کشتار شد. ۹۵ درصد از این موارد در آفریقای جنوبی انجام شده است. در حال حاضر ، هیچ مشخصه مشخصی مبنی بر وجود جمعیت شترمرغ در حد کافی برای تأمین تقاضای فعلی ، چه رسد به آینده ، وجود ندارد.

 

در چند سال گذشته ، پرورش شتر مرغ به طرز چشمگیری پیشرفت کرده و صنعت شتر مرغ جهان به ثبات اقتصادی رسیده است. با این حال ، در بسیاری از مزارع ، مدیریت پرندگان ، به ویژه جوجه های جوان ، هنوز نسبتاً ابتدایی است. در زمینه های جوجه کشی مصنوعی ، تغذیه جوجه ها ، الزامات محیطی و پرورش انتخابی دامنه قابل توجهی برای بهبود وجود دارد. متأسفانه ، علیرغم پتانسیل بسیار زیاد ، شترمرغ توجه کمی از دانشمندان را به خود جلب کرده و همچنان ادامه می دهد. یکی از راه های ممکن برای جلب علاقه علمی و تضمین شناخت مناسب شتر مرغ به عنوان حیوان مفید برای مردم ، برگزاری سمپوزیوم ها و همایش های بین المللی است. اگر تولید شتر مرغ تأمین گوشت آینده باشد ، یک رویکرد علمی تنها راه پیش رو است.

 

*
*

دو + سیزده =