آریا-منتخب(1)
در این مقاله آموزشی به مباحث زیر خواهیم پرداخت:

صفر تا صد پرورش کبک

در این مقاله به آموزش صفر تا صد پرورش کبک از مراحل اولیه خواهیم پرداخت. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

برای آغاز پرورش و تولید مثل کبک ها باید بدانید که این مدل شامل دو نوع کبک خاکستری و کبک چوکار هستند.

کبک های چوکار و خاکستری علاوه بر تفاوت های ظاهری هردو از نوع تجاری هستند. فروشندگان و تولید کنندگان بسیاری گونه های مختلفی از کبک را خریداری و آن ها را به خارج از کشورمان ایران صادر می کنند.

در پرورش طیور و البته کبک ها عواملی مثل: رژیم غذایی، بهداشت، محیط و فعالیت بدنی از موارد پرورشی و تولیدی بسیار مهم هستند.

برخی از افراد، کبک ها را به عنوان یک سرگرمی در خانه شان پرورش می دهند. اما باید بدانید که این گونه از پرندگان، در مزارع تولیدی و پرورشی از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.

در حالی که شما با پرورش کبک در حال حمایت و جلوگیری از انقراض این گونه پرنده هستید، اما وقتی صحبت از پرورش حرفه ای کبک می شود، دوگونه مورد علاقه خاکستری و چوکار مدنظر قرار می گیرد.

 

کبک چوکار:

منشأ پرورش و رشد کبک چوکار آسیا بوده است. این پرنده یک ماهیت و شخصیت اجتماعی دارد. یعنی دوست دارند که به صورت گله ای زندگی کنند. به همین دلیل پرورش و تولید مثل آن ها در مزرعه های تولیدی و مکان های دربسته آسان است.

 

ویژگی های ظاهری کبک چوکار:

این گونه از کبک دارای یک بدن گرد و کوچک، رنگ پرهای  کمر و پایین قفسه خاکستری است. ویژگی بارز این گونه از کبک ها، خط چشم سیاه آن هاست.

منقار، پاها و پوست اطراف چشم آن ها، باید نارنجی مایل به قرمز باشد.

کبک چوکار، قیمت فروش کبک چوکار، کبک پرورشی ، تولید کبک پرورشی، فروش کبک پرورشی

فروش کبک، قیمت فروش کبک، قیمت فروش کبک تخم گذار، قیمت فروش کبک ۱ روزه تا ۱ ماهه، صفر تا صد آموزش تولید کبک پرورشی ، قیمت فروش کبک ۱ ماهه، کبک تولیدی و تخم گذار

کبک خاکستری:

کبک خاکستری به انواع اسم های کبک انگلیسی، کبک مجارستانی یا به اختصار هون نامیده می شوند.

منشأ پرورش کبک های خاکستری، اروپا می باشد. این کبک ها قبل از قرن بیستم توسط کشورهای ایالات متحده آمریکا به این کشور ها صادر می شدند.

 

اگر بخواهید کبک های خاکستری را با کبک های چوکار مقایسه کنید باید بدانید که آن ها جثه های کوچکتر و سبک تری نسبت به گونه چوکار دارند. حتی با وجود تغذیه خوب نیز به پای کبک های چوکار نخواهند رسید.

این نیز یکی دیگر از دلایل محبوبیت کبک چوکار نسبت به کبک خاکستری خواهد بود.

 

ویژگی های ظاهری کبک های خاکستری:

کبک های نر از خانواده کبک های خاکستری جناح سفید و قهوه ای دارند که ویژگی بارز آن هاست. بال های گرد و کوتاه، دم های کوچک و قهوه ای تیره از دیگر ویژگی های این گونه است.

کبک انگلیسی، کبک هوک

فروش کبک، قیمت فروش کبک، قیمت فروش کبک تخم گذار، قیمت فروش کبک ۱ روزه تا ۱ ماهه، صفر تا صد آموزش تولید کبک پرورشی ، قیمت فروش کبک ۱ ماهه، قیمت فروش کبک های پرورشی

تفاوت های ظاهری کبک خاکستری و کبک چوکار:

اختلاف کبک های خاکستری و کبک چوکار فقط به ظاهر آن ها ختم نمی شود. بلکه آن ها از نظر تخم مرغ و جوجه ها و طعم گوشت نیز با هم متفاوت هستند.

گوشت کبک چوکار از نظر طعم، از مزه بهتری برخوردار است. به همین دلیل از ارو که محل پرورش کبک خاکستری است نیز خریدار گوشت کبک چوکار هستند. صادر کنندگان این نژاد از کبک ها همه روزه از مرز های ایران، اقدام به صادرات این گونه کبک می کنند.

 

 

پرورش و تولید مثل کبک ها:

هردو مدل کبک، پس از ۲۴ تا ۲۶ روز تخمگذاری، صاحب جوجه می شوند.

تغذیه کبک ها در سه هفته اول زندگی:

کبک ها با توجه به محل زندگی شان خود را با شرایط موجود تطبیق می دهند. آن ها عادت های غذایی مختلفی را با توجه به ویژگی های محل سکونت شان می گیرند.

دریافت پروتئین در سه هفته اول زندگی ضروری است. این امر به استحکام عضلات و استخوان های کبک کمک شایانی می کند.

بنابراین کبک ها در سه هفته اول زندگی شان از بی مهره گان کوچکی که در محل زندگی شان پیدا می شود، تغذیه می کنند. دانشمندان در طی تحقیقات متوجه شدند که ۶۰% غذای کبک ها در سه هفته اول را این موجودات ریز تشکیل می دهند.

تغذیه کبک ها بعد از سه هفتگی:

با پشت سر گذاشتن این سه هفته، رژیم غذایی بی مهره گان جای خود را به برگ ها، دانه ها، گل ها، ریشه های گیاهان می دهد. تنها ۵% از این رژیم را حشرات و گلسنگ تشکیل می دهند.

برای تغذیه کبک های پرورشی در مزارع تولیدی می توانید برنامه غذایی پرنده های تجاری را برای رژیم غذایی آن ها در نظر بگیرید. با وجود، این مهم هست که به آن ها غذاهای تازه و سالم بدهید تا بتوانند به خوبی رشد کنند.

 

بهترین محیط برای پرورش و تولید مثل کبک ها در مزارع پرورشی:

در صورتی که می خواهید پرورش و تولید مثل کبک را آغاز کنید، ایجاد شرایط ایده آل به نحوه آغاز فعالیت شما بستگی دارد.

پرورش دهندگان پرنده کبک شروع کار خود را با پرورش جوجه کبک ها آغاز می کنند. این در حالی است که تازه کارها در مراحل اولیه از تخم کبک شروع می کنند.

مراحل جوجه کشی تخم کبک

افرادی که با خرید تخم کبک می خواهند آغاز به فعالیت کنند باید بدانند که دمای محیط برای جوجه کشی این تخم ها بین ۵۵ تا ۶۸ درجه فارنهایت است.

برای جوجه کشی اطلاع از فصلی که کبک ماده تخمگذاری می کند، مهم و حیاتی است. زیرا تضمین کیفیت جوجه تولیدی مهم ترین مسئله خواهد بود.

بهترین زمان برای شروع کار جوجه کشی، دوهفته پس از تخم گذاری ماده است. بهتر است برای این کار از یک دستگاه جوجه کشی استفاده کرد. اما باید بدانید که کار جوجه کشی به تنهایی سود کمی برای مبتدیان به همراه دارد.

 

پرورش و تولید جوجه کبک های ۱ روزه

شرایط دیگر استفاده از جوجه های ۱ روزه کبک است. برای پرورش جوجه باید در ۲ هفته ابتدایی محیط نگهداری جوجه گرم باشد.چون جوجه کبک ها در هفته های اولیه زندگی خود، قادر به تنظیم دمای بدن خود به تنهایی نیستند.

دمای ایده آل برای این جوجه کبک ها بین ۸۷ تا ۹۳ درجه فارنهایت است. برای این امر می توانید کل اتاق را گرم کنید. همچنین می توانید از لامپ های حرارتی یا بخاری های مخصوص این کار استفاده کنید.

پرورش کبک های بالغ

دمای لازم برای زندگی کبک های بالغ بین ۶۸ تا ۷۱ درجه فارنهایت است. قفس های مورد نیاز در این سن حداقل ۳۶۵ اینچ مربع است.

حداکثر تعداد کبک بالغ در هر قفس بین ۳ تا ۴ پرنده است.

علاوه بر این هر قفس نیز باید به صورت مجزا دارای مکان آب و دان باشد. این امر کمک می کند که پرندگان از رطوبت و تغذیه خوبی برخوردار شوند.

 

چرا پرهای کبک ها می ریزد؟

کبک های پرورشی که در مزارع زندگی می کنند برای سالم ماندن احتیاج دارند که پرواز کنند. اگر آن ها مدت زمان زیادی را در قفس بگذرانند، تمایل به این پیدا می کنند که پرهای خود را از دست بدهند. بنابراین بیمار می شوند و رفتارهای پرخاشگرانه از خود نشان می دهند.

به همین دلیل در این مزارع از چوب خواب استفاده می شود.

 

بهداشت و مراقبت های اساسی در پرورش کبک

به طور طبیعی کبک ها، پرنده های تمیزی هستند. آن ها بر حسب عادت، هرروز محل زندگی شان را تمیز می کنند. همین امر باعث می شود که آن ها سالم زندگی کنند.

این کار آن ها انگل های احتمالی را از بین می برد. بنابراین بیماری های کمتری گونه کبک ها را تهدید می کند.

پرورش دهندگان کبک در مزارع باید بدانند که مسئله بهداشت در این گونه طیور، اولین حرف را می زند. این به بدین معنی است که باید کاسه های آب و دان به صورت روزانه و قفس ها ۲ بار در ماه ضدعفونی شوند.

همچنین توجه به واکسن های مورد نیاز برای جلوگیری از بروز بیماری، ضروری خواهد بود. بنابراین مشاوره با دامپزشکان در مراقبت از گله امری ضروری خواهد بود.

 

شرکت آریا منتخب پارسیان ارائه دهنده انواع کبک های  چوکار پرورشی و تولیدی، در جهت فروش تخم کبک، فروش کبک ۱ روزه، ۲ ماهه و تخم گذار در خدمت مشتریان گرامی خواهد بود. در صورت نیاز به مشاوره فروش می توانید با کارشناسان فروش ما تماس حاصل نمایید.

 

———————————————————————

کارشناس فروش/۰۹۱۳۱۰۰۵۸۳۶

—————————————–

کارشناس فروش/۰۹۱۳۱۰۰۷۶۸۹

—————————————–

کارشناس فروش/۰۹۱۲۱۹۸۶۶۵۱

—————————————–

کارشناس فروش/۰۹۱۲۳۹۶۸۶۷۱

—————————————————-

با مدیریت آقای عباسی

 

*
*

یک × سه =