آریا-منتخب(1)
در این مقاله آموزشی به مباحث زیر خواهیم پرداخت:

سن تخم گذاری شتر مرغ

سن تخمگذاری شترمرغ

 

 

سن تخمگذاری شترمرغ

 

 

عوامل مختلفی بر سن تخمگذاری شترمرغ تاثیر میگذارند. سن تخمگذاری شترمرغ به نژاد آنها بستگی دارد ولی معمولا در ۲ یا ۳ سالگی به بلوغ جنسی میرسند.

جالب است بدانید که فصل جفت گیری شتر مرغ ها ۷ الی ۸ ماه طول میکشد.

وزن هر عدد تخم شترمرغ تقریبا یک و نیم کیلو است.

شتر مرغ در سال تقریبا ۳۰ الی ۶۰ تخم میگذارد البته بسته به شرایط تا ۹۰ تخم هم میگذارد

فصل بهار ، فصل تخمگذاری شتر مرغ است و وقتی سن تخمگذاری شترمرغ رسید ، در این فصل یک روز در میان تخمگذاری میکند ، باید در این زمان بیشترین مراقبت را انجام دهید. شتر مرغ هنگام تخمگذاری عصبی است و اگر آن را عصبانی کنید به شما لگد میزند.

جالب است بدانید شتر مرغ قدی حدود ۲ الی ۲٫۵ متر دارد ، و سرعتی بالغ بر ۶۰ کیلومتر در ساعت و پرشی به اندازه ۵ متر! این ویژگی های منحصر به فرد شتر مرغ پرورش آن را کمی سخت کرده است.

شتر مرغ از مقاومت بالایی در برابر بی آبی و کمبود آب و غذا برخوردار است لذا از لحاظ مقاومت در برابر مشکلات و ناملایمات طبیعی ، به شتر شباهت همچنین از لحاظ ویژگی های ظاهری و گوشتی نیز به پرندگان شباهت دارد لذا فلسفه نام شتر مرغ نیز همین مسئله است.

شتر مرغ نر زمانی که به بلوغ میرسد پر و بال سیاه و سفید دارد و قبل از بلوغ بال آن قهوه ای مایل به خاکستری است و همچنین ساق پای شتر مرغ نر قرمز رنگ میشود.

شتر مرغ ماده کمی زودتر از نر به بلوغ میرسد البته زمان جفت گیری شتر مرغ ها بستگی به مکان زندگی شان دارد ، ماده در مدت زمان کوتاهی ( حدود ۱۴ الی ۱۰ روز ) پس از اولین جفت گیری تخم گذاری  را آغاز میکند.

 

سن تخمگذاری شترمرغ

 

 

بیشترین راندمان تخمگذاری شتر مرغ در چه سنی است؟

باید اشاره کرد که در سن ۳ یا ۴ سالگی شترمرغ بهترین راندمان تخمگذاری را دارد. در این سن، در فصل بهار شاهد رشد تخمگذاری و افزایش میزان تخمگذاری شتر مرغ خواهیم بود…

البته لازم به ذکر است که راندمان تخمگذاریشتر مرغ بستگی به نژاد آن دارد. نه فقط این، بلکه سن تخمگذاری شتر مرغ هم به نژاد و محل پرورش شتر مرغ بستگی دارد.

 

 

سن تخمگذاری شترمرغ

 

 

جیره غذایی مناسب در سن تخمگذاری شتر مرغ:

سن تخمگذاری شتر مرغ بسیار مهم است و در این سن باید توجه ویژه ای به جیره غذایی شتر مرغ کرد همچنین جیره غذایی شتر مرغ نیز بسیار متنوع است. چرا که مثلا شتر مرغ بالغ موادی نیاز دارد که جوجه شتر مرغ نیاز ندارد.

لذا خیلی مهم است که به جیره غذایی آنها توجه شود.از جمله مهمترین مسائلی که در صنعت پرورش شترمرغ هم از حسایت بالایی برخوردار است ، جیره غذایی شتر مرغ میباشد. به طور کلی میتوان در زمینه جیره غذایی به موارد زیر اشاره کرد:

یونجه خشک=>41/8درصد

ذرت دانه ای=>47درصد

نمک=>0/2درصد

پودر استخوان=>2درصد

پود ماهی=>7درصد

منوکلسیم فسفات=>2درصد

مشخصا در فصل های مختلف ،موارد بالا تغییرات بسیاری خواهد داشت.

 

سن تخمگذاری شترمرغ

 

جوجه کشی و تولید مثل شتر مرغها:

تخمهای جوجه کشی معمولا برای مدتی قبل از جوجه کشی جمع آوری و نگهداری میشوند. این روشی معمول در مزارع است تا تخمها به تعداد کافی برای پرکردن دستگاه برسند.جابه جایی دستی ناملایم و بی دقت تخم های جوجه کشی میتواند ساختار ظریف داخلی تخم شتر مرغ را به هم بزند و باعث عدم تبدیل آن به جنین گرددد و تولید مثل شتر مرغ را با اختلال روبرو کند

تخم ها باید در شرایط مناسب نگهداری شده و در زمان انتقال به دستگاه در یک اطاق مخصوص ضدعفونی گردد که این کار با دود دهی قابل انجام است ، باید در این کار دقت فراوان داشت چون در صورت ایراد در این قسمت باعث انتقال میکروب به دستگاه شده و نهایتا جوجه در آوری افت کرده و تولید مثل شترمرغ در مزرعه با مشکل مواجه میشود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه سن تخمگذاری شترمرغ و استعلام قیمت ها و برطرف کردن هرگونه از سئولات شما در این امر با کارشناسان ما در شرکت آریا منتخب تماس حاصل فرمایید.

——————————————————–

کارشناس فروش/۰۹۱۳۰۰۷۶۸۹

کارشناس فروش/۰۹۱۳۱۰۰۵۸۳۶

کارشناس فروش/۰۹۱۲۱۹۸۶۶۵۱

کارشناس فروش/۰۹۱۲۳۹۶۸۶۷۱

———————————————————–

با مدیریت جناب آقای اسماعیل عباسی

 

سن تخمگذاری شترمرغ

*
*

هشت + نه =