آریا-منتخب(1)
در این مقاله آموزشی به مباحث زیر خواهیم پرداخت:

بالا بردن هچ در جوجه کشی

بالا بردن هچ در جوجه کشی

برای بالا بردن هچ در جوجه کشی از یک مرغ معمولی یا پرندگان دیگر، باید آنها را با دقت نگهداری نمایید تا جوجه کشی موفقی داشته باشید. شرایط محیطی، جابجایی، بهداشت و نگهداری سوابق همه عوامل مهمی در هنگام جوجه کشی تخم‌ها هستند. جوجه کشی تخم‌ها بسیار جذاب است و به طور باورنکردنی، جوجه تنها پس از ۲۱ روز کاملاً تشکیل شده و از تخم خارج می‌شود.
درک صحیح اصول مربوط به حداکثر قابلیت جوجه کشی و تولید جوجه یکروزه با کیفیت بسیار حیاتی است. معیار موفقیت هر جوجه کشی تعداد جوجه های تولید شده است. این عدد که به صورت درصدی از تمام تخم های انکوبه شده بیان می‌شود، معمولاً قابلیت جوجه ریزی نامیده می شود.

فرمول محاسبه درصد جوجه ریزی به صورت زیر است:

تعداد جوجه های هچ شده × ۱۰۰  = درصد قابلیت جوجه ریزی تعداد تخم‌های جوجه کشی شده

بالا بردن هچ در دستگاه جوجه کشی

بالا بردن هچ در دستگاه جوجه کشی تحت تأثیر عوامل زیادی قرار دارد. برخی از اینها بر عهده سالن پرورش و برخی دیگر بر عهده هچری است. درک اینکه چگونه هر یک از عوامل بر قابلیت جابجایی تأثیر می‌‌گذارد و میتوان برای بهبود تولید استفاده نمایید. اگرچه هچری ممکن است هیچ کنترلی بر برخی عوامل نداشته باشد، شاخص‌ها در هچری می‌توانند به عنوان بازخورد به سالن برای بهبود باروری و جوجه‌آوری استفاده شوند. بنابراین، همکاری نزدیک سالن مرغداری و جوجه کشی با هم ضروری است. جمع آوری و به اشتراک گذاری داده‌ها بین مزارع و جوجه کشی‌ها راه خوبی برای بهبود نتایج و کارایی است. بازخورد به سالن پرورشی باید به سرعت و به طور مداوم ارسال شود. بازخورد مثبت و منفی برای ایجاد نتایج خوب در تولید تخم‌های جوجه کشی و جوجه‌های مرغوب مفید است.

بالا بردن هچ در دستگاه جوجه کشی

عوامل کنترل بالا بردن هچ در دستگاه جوجه کشی

  1. بهداشت
    یک برنامه جامع بهداشتی می تواند منجر به جوجه ریزی بالا شود. آلودگی میکروبی یکی از دلایل اصلی جوجه کشی ضعیف، کاهش کیفیت جوجه‌ها و مرگ و میر زودرس جوجه‌ ها شود. نگهداری مناسب تخم مرغ‌های آلوده، تمیز نگه داشتن تجهیزات (واکسیناتورهای درون تخم مرغی، تجهیزات کندلینگ، تجهیزات انتقال و غیره) و نظارت بر کیفیت هوا از عوامل کنترل بالا بردن هچ در دستگاه جوجه کشی و برنامه بهداشتی موثر هستند.
  2. نگهداری تخم مرغ
    تخم مرغ‌ باید خشک باشد زیرا خیس کردن تخم مرغ می تواند احتمال چسبیدن باکتری‌ها، خاک و گرد و غبار به تخم مرغ را افزایش دهد که ممکن است خطر حمله باکتری‌ها به تخم مرغ و ایجاد آلودگی را افزایش دهد. نوسانات دما یعنی افزایش و کاهش دمای تخم در حدود صفر فیزیولوژیکی (۲۴ درجه سانتیگراد؛ ۷۵ درجه فارنهایت) ممکن است منجر به مرگ جنین شود.
    اگر دریچه‌های سیستم گرمایش و خنک‌کننده هوا در طول نگهداری به سمت تخم‌ها هدایت شوند، تخم‌ها ممکن است رطوبت خود را از دست بدهند و بیشتر در معرض آلودگی هوا و نوسانات دما هستند.
    • آسیب به تخم

    تخم‌های ترک خورده و آسیب‌دیده نسبت به تخم‌های دست نخورده قابلیت جوجه‌شدن کمتری دارند، زیرا ترک‌ها و آسیب به کوتیکول، جنین را نسبت به آلودگی باکتریایی و خشک شدن حساس‌تر می‌کند. هر زمان که تخم‌ها جابه‌جا می‌شوند، حمل و نقل یا منتقل می‌شوند باید مراقب بود. اگر تخم مرغ ترک خورده یا آسیب دیده باشد، تعداد تخم مرغ ها باید در سوابق روزانه ثبت شود. این نوع داده ها می تواند به شناسایی مسائل مربوط به جوجه کشی که ممکن است به روش های کارمندان، تعمیر و نگهداری تجهیزات و آموزش مربوط باشد کمک کند.

  3. مدیریت انکوباتورها و هچرها
    تنظیمات محیطی دقیق انکوباتورها و هچرها برای دستیابی به قابلیت جوجه کشی بهینه بسیار مهم است. دمای بیش از حد گرم می تواند باعث هچ زودرس، کم آبی جوجه‌ها، کاهش جذب کیسه زرده و ناف بهبود نیافته شود. دمای بیش از حد سرد نیز می‌تواند کیفیت جوجه را کاهش دهد و باعث تاخیر در پنجره دریچه شود. به همین ترتیب، رطوبت تأثیر زیادی بر کیفیت جوجه دارد. از دست دادن رطوبت مناسب، اندازه سلول هوا را افزایش می‌دهد که به جوجه اجازه می‌دهد در موقعیت مناسب قرار بگیرد و در نتیجه لک‌های قرمز یا زخمی را کاهش می‌دهد.
    هر سازنده در عملکرد تجهیزات خود تغییراتی دارد. از مشخصات سازنده برای تجهیزاتی که در هچری خود استفاده می‌کنید آگاه باشید.
  4. تعمیر و نگهداری و مدیریت تجهیزات
    خرابی تجهیزات می تواند برای یک جوجه کشی مخرب باشد و منجر به تلفات عظیم شود. یک برنامه تعمیر و نگهداری باید شامل تعمیر و نگهداری منظم، برنامه ریزی شده و پیشگیرانه برای جلوگیری از خرابی تجهیزات باشد. تعویض و قطعات یدکی باید برای جلوگیری از تاخیر در تعمیرات موجود باشد.
  5. تهویه
    تهویه مناسب برای دستیابی به دریچه خوب و تولید جوجه‌های با کیفیت بسیار مهم است. تهویه ضعیف اکسیژن لازم برای رشد جنین را کاهش می‌دهد و ممکن است جنین را بیش از حد گرم کند و باعث گرم شدن بیش از حد تخم‌ها یا جوجه‌ها شود که به نوبه خود آنها را مستعد آسیت می‌کند.
رژیم نور در پرورش جوجه های گوشتی

نحوه خرید و فروش جوجه

شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر راجع به بالا بردن هچ در جوجه کشی به سایت شرکت آریا منتخب پارسیان مراجعه نمایید و مقالات گسترده‌ای را در این زمینه داشته باشید. و اما درباره نحوه خرید و فروش و قیمت جوجه شما می‌توانید هر روز و در هر ساعت از شبانه روز با کارشناسان ما از طریق واتساپ،تماس و … با شماره های زیر در ارتباط باشید و سوالات خود را در این موضوع بپرسید و ثبت سفارش خود را انجام دهید.

شماره های تماس: شعبه اصفهان: ۰۹۱۳۱۰۰۷۶۸۹ _ ۰۹۱۳۱۰۰۵۸۳۶

شعبه تهران: ۰۹۱۲۳۹۶۸۶۷۱ _ ۰۹۱۲۱۹۸۶۶۵۱

شعبه مشهد: ۰۹۱۵۱۰۰۶۹۲۳

*
*

2 × پنج =