آریا-منتخب(1)
در این مقاله آموزشی به مباحث زیر خواهیم پرداخت:

فروش پيش مولد شترمرغ

فروش پيش مولد شترمرغ

 

فروش پیش مولد شترمرغ

 

بدون شک همه ما نام یک پرنده بومی آفریقایی را شنیده ایم که قدرت پرواز ندارد و به عنوان بزرگترین پرنده نیز شناخته می شود. این پرنده در گروه های پنج تا پنجاه تایی زندگی می کند.

شترمرغ ۲ تا ۳ سال پس از جوجه ریزی به بلوغ جنسی می رسد و برای مدت طولانی بارور می شود. برای تولد شترمرغ به تعداد زیادی شترمرغ نر و ماده نیاز است و راه های مختلفی برای تشخیص نر یا ماده بودن پرنده وجود دارد.

 

آشنایی با انواع شترمرغ پیش مولد

شترمرغ های پیش مولد بزرگتر از جوجه شترمرغ و کوچکتر از گونه بالغ این پرنده هستند. شترمرغ پیش مولد ماده در دو سالگی بالغ می شود و توانایی تخم گذاری را دارد. در سال اول تعداد تخم‌ های کمتری گذاشته می‌شود و در سال‌ های بعد تعداد تخم‌ها افزایش می ‌یابد.

نرها دیرتر بالغ می شوند و در سه سالگی بال های سیاهی دارند. امروزه انواع شترمرغ پیش مولد به خوبی در دامداری ها پرورش داده می شود. شترمرغ های باید قبل بهره وری به خوبی رشد کنند و بالغ شوند و تخم بگذارند و این کار فقط با تغذیه اصولی امکان پذیر است.

این حیوان مقاومت بسیار خوبی در برابر شرایط آب و هوایی مختلف دارد و می تواند در محیط های گرم و سرد و در مناطق مختلف نگهداری شود. شترمرغ یکی از بزرگترین پرندگان روی زمین است که توانایی پرواز ندارد اما با سرعت خوبی می تواند بدود.

جالب اینجاست که اگرچه این پرندگان بسیار بزرگ هستند، اما خیلی سریع هم می دوند. پاها و گردن بسیار بلندی دارند به طوری که می توانند ۱۵ دقیقه با سرعت ۷۰ کیلومتر در ساعت بدوند. این پرنده به دلیل مزایای فراوان و پرورش بسیار خوب، فروش بسیار خوبی را برای پرورش دهنده خود به ارمغان می آورد و  تا امروز توانسته علاقه مندان زیادی را به خود جلب کند.

غذای شتر مرغ

شترمرغ ها پرندگان بزرگی هستند که رژیم غذایی آنها بر سلامت جسمی و طول عمر آنها تأثیر می گذارد. شاید برای شما هم جالب باشد که این پرندگان بی نظیر چه می خورند! در پاسخ به این سوال  باید گفت که شترمرغ از گیاهان، ریشه و دانه ها تغذیه می کند و موجودات کوچک و حشراتی مانند مارمولک را هم خیلی دوست دارد.

 

شترمرغ پیش مولد چه سنی دارد؟

فروش پيش مولد شترمرغ

شترمرغ ها بعد از ۱٫۵ سال ودر زمانی که به سن کشتار می رسند به عنوان شتر مرغ پیش مولد شناخته می شوند. این امکان وجود دارد که پرنده در بدو تولد تخم بگذارد اما تخم در این سن بی فایده است زیرا کوچک و بدون اسپرم خواهد بود.

یکی از دلایل خرید و فروش شترمرغ پیش مولد، عدم کارایی مناسب تخم گذاری و تولید است. لازم به ذکر است که پرندگان مولد با راندمان بالا به فروش نمی رسند مگر اینکه تحت شرایط خاص و فوری فروخته شوند.

در دوران قبل از زايمان به پرندگان جيره مراقبت داده مي شود و اين سهم غذا علاوه بر تامين تمام نيازهاي بدن پرندگان باعث افزايش و حفظ وزن مورد نياز آنها مي شود.

مطالعه: فروش جوجه شترمرغ چهار ماهه، فروش جوجه بلدرچين اصفهان

اصول پرورش شترمرغ

اولین اصل پرورش شترمرغ این است که ابتدا مولدهایی داشته باشید که تخمگذاری را انجام می دهند. در این مدت جوجه های تازه متولد شده را تا رسیدن به سن بلوغ، لقاح و کشتار از تخم بیرون می آورید و بزرگ می کنید.

دومین هدف از پرورش شترمرغ را می توان پرورش بچه آنها دانست، بسیاری از افرادی که در زمینه پرورش شترمرغ کار می کنند، تخم های گذاشته شده توسط فرزندان خود را به فروش می رسانند که باعث درآمدزایی آنها می شود.

فراهم کردن امکانات پرورش شترمرغ یکی از اصول اصلی پرورش شترمرغ است و توسعه چنین سیستمی بسیار پرهزینه و دشوار و مستلزم هزینه های زیادی است. اما ممکن است ساخت چنین سیستمی برای شما مفید باشد که با نظر شما مشخص خواهد شد.

اگر مراکز پرورش دیگری در نزدیکی محل پرورش شترمرغ وجود دارد که امکانات جوجه ریزی ندارند، ممکن است ایده خوبی باشد که این سیستم را راه اندازی کنید و با پولی که به دست می آورید می توانید دستگاه جوجه کشی خرید کنید.

ساده ترین روش پرورش شترمرغ تغذیه جوجه ها است. این روش خرید یکباره جوجه های هم سن و شروع به پرورش آنها تا رسیدن به سن کشتار است که برای مبتدیان نیز توصیه می شود.

 

دوره استراحت مولد ها

فصل تخمگذاری شترمرغ معمولاً ۹ تا ۱۰ ماه از اوایل فوریه تا اواخر نوامبر است. با کوتاه شدن این دوره ها و روزها، پرندگان وارد دوره استراحت می شوند. ۲ کار در حالت استراحت انجام می شود:

  1. تغییر جیره

در طول دوره استراحت، جیره غذایی به جیره استراحت تغییر می کند. در بقیه رژیم غذایی، انرژی غذا، پروتئین و کلسیم کاهش یافته و فیبر افزایش می یابد. به طور کلی جیره مولدین ضعیف شده و به همین دلیل قادر به تخم ریزی نیست.

  1. پر کشی مولد

دومین کاری که برای ورود به دوره استراحت باید انجام دهید پر کشی مولد است. شاه پرها و پرهای دم پرندگان مولد کنده می شود. این عمل باعث کاهش استرس شترمرغ های مولد خواهد شد.

درآمد پرورش شترمرغ

فروش پيش مولد شترمرغ

نژادها و انواع مختلفی برای هر نوع شترمرغ وجود دارد. امروزه در اکثر شهرهای مختلف ایران افراد زیادی در زمینه پرورش شترمرغ فعالیت می کنند. قیمت خرید شترمرغ پیش مولد به عوامل مختلفی مانند سن حیوان و سلامتی و نحوه خرید و فروش و … بستگی دارد. قیمت عمده فروشی شترمرغ ارزان تر از قیمت خرده فروشی آن است.

پرورش شترمرغ فرصت خوبی برای راه اندازی یک کسب و کار سودآور است. پتانسیل اقتصادی و تجاری پرورش شترمرغ بسیار بالاست. سرمایه گذاری اولیه در این پروژه بسیار مهم است، اما اگر بتوانید قوانین پرورش این پرنده بزرگ را رعایت و از تکنیک ها و روش های جدید استفاده کنید، می توانید از این راه درآمد زیادی به دست آورید.

امروزه پرورش شترمرغ به عنوان یکی از سودآورترین فعالیت های کشاورزی و یکی از راه های کسب درآمد شناخته می شود. شترمرغ نسبت به تغییرات آب و هوایی تحمل زیادی دارد و در دمای بین ۲۷ تا ۲۵ درجه سانتیگراد به خوبی زنده می ماند. یکی از دلایل سودآوری پرورش شترمرغ این است که می توانید تمام محصولات مربوط به شترمرغ را بفروشید و از این راه کسب درآمد کنید.

 

سخن آخر

تولید شترمرغ های پیش مولد در مناطق مختلف کشور با کیفیت عالی انجام می شود. با توجه به ویژگی ها و شرایط نگهداری آسان و مقرون به صرفه از این پرنده، امروزه شاهد راه اندازی بسیاری از مزارع پرورش شترمرغ در بسیاری از مناطق کشور هستیم. شترمرغ یکی از پرندگان مفید برای انسان است که از قسمت های مختلف آن مانند پوست ، تخم مرغ، گوشت و پر و… بسیار استفاده می شود.

این پرنده با ارزش گوشت بسیار خوش طعم و خوش طعمی دارد که ارزش غذایی بالایی دارد و به دلیل کیفیت بالا و ویتامین ها و پروتئین های مختلف مشتریان زیادی دارد.

بنابراین می توان گفت که پرورش شترمرغ یک فعالیت تجاری سودآور است. زیرا با داشتن یک جفت پرنده نر و ماده و رعایت  اصول درست پرورش شترمرغ و کار کردن منظم و صبورانه امکان موفقیت وجود دارد. برای اجرای اصولی این موارد بهتر است با مراکز خرید و فروش طیور مشورت کرده و از آن ها برای پیشرفت کار خود کمک بگیرید.

 

شماره های تماس:شعبه تهران: ۰۹۱۲۳۹۶۸۶۷۱ _ ۰۹۱۲۱۹۸۶۶۵۱

شعبه اصفهان: ۰۹۱۳۱۰۰۷۶۸۹ _ ۰۹۱۳۱۰۰۵۸۳۶

شعبه مشهد: ۰۹۱۵۱۰۰۶۹۲۳

*
*

سه × 4 =