آریا-منتخب(1)
در این مقاله آموزشی به مباحث زیر خواهیم پرداخت:

توجیه اقتصادی پرورش بوقلمون

توجیه اقنصادی و مراحل راه اندازی پرورش بوقلمون
مراحلی را که یک متقاضی ایجاد مزرعه ی پرورش بوقلمون باید طی نماید به شرح زیر می باشد
در قدم اول متقاضی باید تصمیم بگیرد و به سوالات زیر پاسخ دهد:
۱- چه واحدی و با چه ظرفیتی ایجاد نماید؟ آیا شما قصد راه اندازی مزرعه پرورش بوقلمون سنتی با استفاده از بوقلمون محلی و نژادهای رایج در ایران را دارید. یا قصد دارید از بوقلمون اصلاح نژاد شده خارجی استفاده کنید.
۲- آیا تخصص و تبحر لازم، در رابطه با پرورش بوقلمون را دارد؟ وقتی صحبت از میزان تخصص در پرورش بوقلمون می شود باید به جواب سوال قبل توجه کنید. شاید یک تجربه کوتاه در نگهداری از پرندگان برای احداث مزرعه پرورش بوقلمون سنتی در مقیاس کوچک کفایت کند ولی برای تولید بوقلمون صنعتی حتی در واحد های کوچک شما نیاز به اطلاعات پایه جهت نگهداری طیور دارید. مثلا انواع نژادهای بوقلمون را بشناسید یا با بیماری های طیور آشنا باشید و برنامه واکسیناسیون بوقلمون را بدانید یا با دستگاه جوجه کشی کار کرده باشید. حتی با اصول مدیریت واحدهای پرورش طیور باید آشنایی داشته باشید. خواندن چند کتاب میتواند کمک زیادی به شما کند.
۳- آیا قوانین و ضوابط کشوری و محلی، به او اجازه کار را می دهند؟ این روزها به دلیل کنترل بیماری های مشترک بین انسان و طیور مانند آنفولانزای فوق حاد پرندگان و سایر بیماری ها نظارت های سخت تری در ارائه مجوز پرورش بوقلمون و سایر طیور از طرف سازمان دامپزشکی اعمال می شود. البته جای نگرانی نیست این نظارت ها و گرفتن مجوز های قانونی میتواند از بروز خسارات مالی و جانی در آینده جلوگیری کند. گاهی اوقات نزدیک بودن به محل پرورش طیور دیگر و یا آلودگی طیاد در یک منطقه باعث میشود تا شما نتوانید مجوز دریافت کنید. البته امکان دارد به تغییر ظرفیت و یا نوع پرورش سنتی یا صنعتی موفق به اخذ جواز شوید. برای واحد های کوچک پرورش بوقلمون محلی نیاز به جواز نیست ولی بهتر است اداره دامپزشکی و یا اداره جهاد منطقه شما از تعداد پرنده ای که نگهداری میکنید مطلع باشند.
۴- آیا منابع مالی و امکانات لازم را در اختیار دارد؟ برخی افراد برای پرورش بوقلمون مسیری را در نظر میگیرند که نیاز به صرف زمان و هزینه های زیاد برای به نتیجه رسیدن است. البته عمدتا سود بیشتری هم میبرند ولی نیاز به سرمایه اولیه و سرمایه درگردش بالاتری دارند. مثلا برای داشتن واحد جوجه کشی بوقلمون در کنار مزرعه پرورش بوقلمون نیاز به دستگاه جوجه کشی بوقلمون دارید البته این دستگاه تفاوتی با دستگاه های جوجه کشی مرغ ندارد و فقط به شانه های پلاستیکی مخصوص تخم بوقلمون مجهز می شود. و یا برخی برای کسب سود بیشتر محصولات تولیدی را با ارزش افزوده بالاتری به بازار عرضه میکنند مثلا با قطعه کردن و بسته بندی گوشت بوقلمون که خود مستلزم ایجاد خط بسته بهداشتی می باشد.
۵- نقطه ی شروع و هدف نهایی کدام است؟ آیا قرار است فقط جوجه بوقلمون بخریم و تبدیل به بوقلمون گوشتی کنیم یا قرار است بوقلمون مولد جهت گرفتن تخم نطفه دار بوقلمون تولید کنیم. و یا قصد تولید جوجه یک روزه بوقلمون را داریم. هر کدام از این مراحل یا همه اینها برای کار پرورش بوقلمون شدنی است ولی باید به پاسخ سوالات قبل هم دقت کنید. مهم ترین قسمت این کار نوشتن یک طرح توجیهی پرورش بوقلمون می باشد. برای تهیه طرح توجیهی بهتر است از شرکت های مشاور مهندسی دام و طیور کمک بگیرید.
۶- آیا می تواند محصول تولیدی خود را به فروش برساند؟ (بسیار مهم) قبل از شروع کار تحقیق کنید برای محصول تولیدی بازاری وجود دارد و یا باید بازار سازی کنید البته نا امید نشوید اگر کمی وقت بگذارید و اصول بازاریابی و بازار سازی و تبلیغات را یاد بگیرید و یا از یک مجموعه کمک رسان بازار مشاوره بگیرید قطعا برای فروش محصولات بوقلمون مشکلی نخواهید داشت.
برای آگاهی از تمامی موارد فوق، ضرورت دارد با کارشناسان و افراد خبره مشورت نماید. در ادامه می بایستی (محل ایجاد مزرعه ی پرورش بوقلمون) مشخص شود. اگر متقتضی قصد دارد نسبت به خرید زمین اقدام نماید، بهتر است قبل از این کار، با کارشناسان « اداره ی صدور پروانه معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی» در مرکز استان مشورت نماید و کروکی و محل مورد نظر را به رویت و اصلاح آنها برساند. راهنمایی و مشورت لازم را از ایشان بگیرد.
اصولاً مرجع قانونی صدور موافقت اصولی، پروانه ی تاسیس و پروانه ی بهره برداری برای ایجاد یک واحد پرورش دام یا پرندگان اهلی، سازمان جهاد کشاورزی استان است. در آن سازمان، معاونت امور دام، مجری پیگیری و امورات مختلف بوده و متقاضی باید کار خود را با تنظیم و تحویل در خواست کتبی اغاز نماید.
در اولین مرحله برگه ای تحت عنوان موافق اصولی صادر می شود که با نوع مشابه که در ادارات کل صنایع صادر می شود فرق داشته و در مواقع به معنی موافقت اولیه است. این موافقت اصولی، قانوناً هیچگونه ارزشی برای شروع کار پرورش بوقلمون ندارد، بلکه به همراه موافقت اصولی، نامه هایی تحت عنوان استعلام، برای مراجع مختلف از جمله اداره کل دامپزشکی استان، اداره کل محیط زیست و … صادر می شود.
پس از دریافت پاسخ و موافقت این مراجع و تحویل طرح توجیهی پرورش بوقلمون و نقشه ی اجرایی، کمسیون صدور پروانه ای سازمان جهاد کشاورزی استان، نسبت به « صدور پروانه ی تاسیس پرورش بوقلمون » اقدام می نماید. شرط بررسی و پرداخت تسهیلات بانکی پرورش بوقلمون و آغاز عملیات ساختمانی همین «پروانه ی تاسیس» است. متعاقباً و پس از پایان عملیات ساختمانی « پروانه ی بهره برداری» صادر خواهد شد. در این زمان صاحب پروانه می تواند نسبت به راه اندازی واحد پرورش و جوجه کشی بوقلمون اقدام و پس از تهیه ملزوماتی نظیر دستگاه جوجه کشی، قفس نگهداری بوقلمون و غیره عملاً پرورش بوقلمون را آغاز نماید.

*
*

پانزده − یک =