آریا-منتخب(1)
در این مقاله آموزشی به مباحث زیر خواهیم پرداخت:

بررسی مصرف آب در طیور گوشتی

بررسی مصرف آب در طیور گوشتی

بررسی مصرف آب در طیور گوشتی می‌تواند به عنوان معیاری برای سلامت و رفاه پرندگان مورد استفاده قرار گیرد. بین کل آب مصرفی، سطوح دفع و بروز درماتیت تماسی همبستگی وجود دارد. تاثیر مصرف آب بر میزان رطوبت بستر و سطح کف که تراکم انباشت پرندگان را در نظر می‌گیرد، تجزیه و تحلیل می‌شود. اندازه گیری مصرف آب جوجه های گوشتی می تواند ابزار مهمی برای پایش عملکرد گله باشد. پرندگان تقریباً ۱٫۶ تا ۲٫۰ لیتر آب مصرف می کنند. مصرف خوراک و آب با افزایش سن گله به طور پیوسته افزایش می‌یابد.

 

نگرانی پرورش دهندگان پس از بررسی مصرف آب در طیور گوشتی

پرورش دهندگان اغلب می پرسند: “پرندگان من دقیقاً چقدر باید در روز آب بنوشند و اگر مصرف آب هر روز افزایش نیابد، آیا باید نگران باشم؟”

در پاسخ به نگرانی پرورش دهندگان پس از بررسی مصرف آب در طیور گوشتی برای دوازده گله در مزرعه تحقیقاتی جوجه‌های گوشتی کاربردی تجزیه و تحلیل شد. مرگ و میر روزانه از شمارش پرندگان روز بعد حذف شد، به طوری که مصرف آب منعکس کننده تعداد واقعی پرنده و نه تعداد پرندگان می‌باشد. اگرچه این گله‌ها همیشه در بالای محل نشست خود نیستند، میانگین وزن و نرخ تبدیل خوراک در هر گله معمولاً خوب است، بنابراین مصرف آب زیر یک برآورد واقعی است.

مصرف کلی آب روزانه به طور پیوسته بین یک تا تقریباً چهار گالن به ازای هر ۱۰۰۰ پرنده افزایش می یابد، اما روزهایی وجود دارد که مصرف کاهش یافته یا مشابه مصرف روز قبل باقی می‌ماند. مصرف نیز بر اساس فصل تجزیه و تحلیل شد و در نتیجه مشاهده شد که مصرف آب برای همه فصول مشابه بود تا حدود روز ۱۸، زمانی که فصول گرمتر شروع به نشان دادن الگوهای مصرف آب بسیار بالاتری هستند. در روز ۲۱، مصرف در فصول گرمتر به میزان ۶ تا ۱۰ گالن در هر ۱۰۰۰ پرنده در روز از مصرف فصل سردتر پیشی گرفت. در زمانی که پرندگان شروع به خوردن غذای خروجی برای اکثر گله ها کردند، مصرف آب کاهش یافت.

 

تاثیر بررسی مصرف آب در طیور گوشتی بر پیشرفت گله

بررسی مصرف آب در طیور گوشتی همچنان یکی از ساده ترین و موثرترین ابزارهایی است که یک پرورش دهنده طیور می تواند برای نظارت بر پیشرفت گله از آن استفاده کند.

این مشاهدات ما را بر آن داشت تا برخی از گزینه های تصفیه آب را ارزیابی کنیم که ممکن است به پرندگان کمک کند تا با آخرین تغذیه سازگار شوند. از آنجایی که سکونت‌گاه‌های گله خوب هستند، داده‌های ارائه‌شده در اینجا باید کشاورزان را تشویق کند که اگر گله‌ها کاهش خفیف یا یک خط صاف در مصرف آب را برای یک روز تجربه کردند، دکمه وحشت را نزنند. با این حال، روند مصرف باید افزایش یابد. اگر مصرف آب برای بیش از یک یا دو روز بدون تغییر باقی بماند، تولیدکنندگان باید سعی کنند علت را شناسایی کنند.

 

 

چک لیست بررسی مصرف آب در طیور گوشتی

پرورش دهندگانی که فاقد دستورالعمل های مصرف آب گله خوب هستند، می توانند از اطلاعات گله به عنوان یک دستورالعمل استفاده کنند، تا الگوهای مصرف خود را توسعه دهند. شناسایی ناهماهنگی‌ها در الگوهای مصرف آب می‌تواند ابزار مفیدی در تعیین علل ریشه‌ای مشکلات عملکرد باشد.

چک لیست بررسی مصرف آب در طیور گوشتی به این صورت می‌باشد:

  • ارتفاع خط آبخوری، خیلی زیاد یا خیلی کم نباشد
  • قفل هوا در سیستم آب بررسی شود
  • فشار خط آب برای سن پرنده مناسب نیست
  • بررسی گرفتگی فیلترهای آب یا آبخوری ها
  • بررسی تغییر چشمگیر در شدت نور
  • تغییرات مکرر در طول روز
  • تغییرات خوراک یا قطع خوراک
  • تصفیه آب / مواد افزودنی
  • بررسی اینکه پرندگان بیمار هستند
  • تعداد بیش از حد پرندگان به ازای هر مصرف کننده (به دلیل مهاجرت یا تعداد پرندگان در مرغداری)

 

بررسی مصرف آب در طیور گوشتی تحت شرایط تجاری

بررسی مصرف آب در طیور گوشتی تحت شرایط تجاری اندازه‌گیری شد. جوجه های گوشتی در دو سالن بزرگ شدند، یک سالن معمولی، باز و اتوماتیک با پرده جانبی و یک سالن کاملاً بسته و دارای تهویه برقی در همان محل. سویه‌های موجود در بازار استفاده شد و افزودنی‌های خوراکی مختلف در طول آزمایش‌ها مقایسه شدند. نسبت مصرف آب: خوراک به طور متوسط ​​۱٫۷۷ گرم در گرم بود. مصرف آب تابع خطی سن جوجه های گوشتی بود (R2 بیشتر از ۰٫۹۹). می توان آن را با ضرب ۵٫۲۸ گرم در سن جوجه های گوشتی پیش بینی کرد (۵٫۱ گرم برای پرندگانی که در فصول سرد سال ذبح می شوند یا ۵٫۷ برای پرندگانی که در گرم ترین ماه ها ذبح می شوند). نوع مسکن تاثیری بر مصرف آب نداشت. افزایش سدیم جیره باعث افزایش مصرف آب شد، اگرچه اثر آن از نظر آماری به وضوح از ژنوتیپ والد ماده قابل تشخیص نبود. پیشنهاد می شود که ۲۸/۵ میلی لیتر در هر پرنده در روز روش مناسبی برای پیش بینی مصرف آب جوجه های گوشتی باشد.

 

*
*

6 + ده =