آریا-منتخب(1)
در این مقاله آموزشی به مباحث زیر خواهیم پرداخت:

تغذیه اولیه جوجه

تغذیه اولیه جوجه

تغذیه اولیه جوجه در شش هفته اول زندگی چهار تا پنج برابر وزن جوجه را افزایش می‌دهد. این رشد فوق العاده نیاز به تغذیه مناسب دارد. استارتر جوجه تهیه شده به صورت تجاری یا کرامبل بهترین راه برای ارائه یک بسته غذایی کامل در هر زمان است. در شش هفته اول مصرف خوراک برای هر جوجه تقریباً یک کیلوگرم و برای هر جوجه گوشت‌ساز چهار کیلوگرم خواهد بود. استارتر باید حاوی کوکسیدیواستات باشد تا آسیب روده‌ای ناشی از یکی از انواع رایج انگل مرغ را متوقف کند.

 

مشکلات عدم تغذیه درست اولیه جوجه

شایع‌ترین علت مشکلات عدم تغذیه درست اولیه جوجه در گله‌های کوچک، عدم ارائه یک خوراک آغازگر تجاری آماده است. دومین مشکل رایج، عدم استفاده از مکمل های غنی شده در نسبت‌های صحیح هنگام اضافه شدن غلات به رژیم غذایی در مزرعه است. بدون جیره غذایی متعادل، پرندگان از پر زدن ضعیف، رشد کند، افزایش چاقی و مشکلات پا رنج خواهند برد. تنها با استفاده از غلات، نخودفرنگی یا کلزا نمی‌توان یک رژیم غذایی غنی شده درست کرد. برای تهیه یک خوراک خوب از ابتدا باید از موادی مانند کنجاله سویا، نمک، ویتامین‌ها و مواد معدنی غلیظ استفاده کنید.

 

تاثیر کلسیم در تغذیه اولیه جوجه

تاثیر کلسیم در تغذیه اولیه جوجه برای پرندگانی که برای تولید تخم نگهداری می‌شوند، باید منبعی از کلسیم مانند سنگ آهک یا پوسته صدف در جیره غذایی یا در دانخوری آویزان گنجانده شود. عدم تامین کلسیم می‌تواند منجر به پوسته نازک تخم مرغ، کاهش تولید تخم مرغ و خوردن تخم مرغ شود. تغذیه پوسته تخم مرغ به عنوان منبع کلسیم رضایت بخش نیست زیرا هضم ضعیف پوسته‌ها است. مرغ‌های تخمگذار در رژیم غذایی خود به حدود ۴ درصد کلسیم نیاز دارند و برای برآورده شدن این نیاز باید روزانه دو تا سه پوسته تخم مرغ به مرغ تغذیه کنید. تغذیه مرغ‌های تخم‌گذار با مخلوطی از دانه، نخود یا دانه کلزا کیفیت پروتئین کافی برای حفظ اندازه و تولید تخم‌ها را تامین نمی‌کند. مقداری کنجاله سویا یا کانولا به عنوان منبع پروتئین مورد نیاز است. مخلوط کردن یک مکمل پروتئینی ۳۵ تا ۴۰ درصدی در نسبت های صحیح با غلات، یک جیره لایه پروتئینی متعادل ۱۶ تا ۱۹ درصد تولید می‌کند.

 

تاثیر کلسیم در تغذیه اولیه جوجه

برخی از برنامه‌های پیشنهادی تغذیه اولیه جوجه

جوجه‌های گوشتی (۱٫۸ کیلوگرم وزن بدن در سن ۶ هفتگی):

استارتر، پرورش دهنده و فینیشر جوجه‌های گوشتی به صورت تجاری تهیه شده است. از کوکسیدیواستات در استارتر و پرورش دهنده استفاده کنید. توصیه‌های تامین کننده خوراک یا دامپزشک خود را برای کوکسیدیواستات در فینیشر دنبال کنید. یک جوجه گوشتی برای رسیدن به وزن بازار حدود ۱ کیلوگرم استارتر، ۱٫۵ کیلوگرم پرورش دهنده و ۱٫۵ کیلوگرم فینیشر می‌خورد.

۰ تا ۳ هفته:

استارتر جوجه ۱۸ تا ۲۱ درصد پروتئینی به صورت تجاری تهیه شده است. در سه هفته اول به ازای هر پرنده تقریباً ۱ کیلوگرم استارتر تهیه کنید. استارتر باید حاوی کوکسیدیواستات باشد.

۳ تا ۸ هفته:

پرورش دهنده ۱۵ تا ۱۸ درصد (حدود ۵ کیلوگرم به ازای هر پرنده) با کوکسیدیواستات یا….

دانه مخلوط شده با مکمل پروتئینی ۳۵ تا ۴۰ درصد با کوکسیدیواستات، به طور معمول ۱۵۰ کیلوگرم مکمل با حدود ۸۵۰ کیلوگرم غلات مخلوط می‌شود. به طور معمول شما نباید پوسته صدف یا سنگ آهکی اضافی را که با مکمل‌های مرغ تخمگذار استفاده می‌شود، اضافه کنید. برای دستورالعمل‌های ترکیب کامل با تامین کننده خوراک خود مشورت کنید.

برخی از برنامه‌های پیشنهادی تغذیه اولیه جوجه

۸ هفته به بازار:

تهیه شده تجاری، ۱۵ تا ۱۶ درصد پروتئین، فینیشر بدون دارو (۳ تا ۶ کیلوگرم در هر پرنده) یا….

مکمل غلات و بدون دارو در سطوحی مشابه سه تا هشت هفتگی مخلوط شده است

برخی از داروها را می توان تا زمانی که به بازار عرضه می شود به جوجه های نوع گوشتی داد. با تامین کننده خوراک یا دامپزشک خود مشورت کنید تا بفهمید که آیا باید کوکسیدیواستات را در انتهای گله بردارید یا خیر. مصرف کوکسیدیواستات در جیره مرغ تخمگذار مجاز نیست. اگر بیش از یک هفته با جیره‌های بدون دارو تغذیه می‌کنید، قبل از برداشتن کوکسیدیواستات، به مقاومت جوجه‌ها در برابر کوکسیدیوز متکی هستید. برخی کوکسیدیواستات‌ها برای جوجه‌ها می‌توانند حیوانات دیگری مانند بوقلمون و اسب را بکشند. با تامین کننده خوراک یا دامپزشک خود مشورت کنید.

 

نحوه خرید و فروش جوجه

شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر راجع به تغذیه اولیه جوجه به سایت شرکت آریا منتخب پارسیان مراجعه نمایید و مقالات گسترده‌ای را در این زمینه داشته باشید. و اما درباره نحوه خرید و فروش و قیمت جوجه شما می‌توانید هر روز و در هر ساعت از شبانه روز با کارشناسان ما از طریق واتساپ،تماس و … با شماره های زیر در ارتباط باشید و سوالات خود را در این موضوع بپرسید و ثبت سفارش خود را انجام دهید.

شماره های تماس: شعبه اصفهان: ۰۹۱۳۱۰۰۷۶۸۹ _ ۰۹۱۳۱۰۰۵۸۳۶

شعبه تهران: ۰۹۱۲۳۹۶۸۶۷۱ _ ۰۹۱۲۱۹۸۶۶۵۱

شعبه مشهد: ۰۹۱۵۱۰۰۶۹۲۳

*
*

بیست − نه =