آریا-منتخب(1)
در این مقاله آموزشی به مباحث زیر خواهیم پرداخت:

فروش جوجه غاز هفت روزه

فروش جوجه غاز ۷ روزه

فروش جوجه غاز 7 روزه

 

غازها از خانواده آناهید، راسته غازسانان، زیرخانواده انسرین هستند. غازها پرندگانی خونگرم هستند و توانایی پرواز دارند و شنوایی و بینایی آنها تکامل یافته است. راسته غازها دارای منقاری پهن با سوراخ های حسی فراوان و همچنین دارای غشایی بین انگشتان پا می باشد. جوجه کشی و پرورش غاز در ایران بسیار سودآور است.

غاز پرنده بزرگی است که زندگی آن به آب بستگی دارد. بیشتر آنها پرندگان وحشی و مهاجر اروپا، آسیا و آمریکای شمالی هستند. غازها در اقلیم های مختلف به راحتی زندگی می کنند. استقبال زیاد مردم از گوشت و تخم مرغ باعث می شود که پرورش غازها نسبت به اکثر پرندگان سودآورتر باشد. از طرفی پرورش غازهای محلی کار سختی نیست و با دانستن اصول لازم می توانید به راحتی آنها را پرورش دهید.

 

شرایط نگهداری جوجه غاز ۷ روزه

سه هفته اول پس از جوجه ریزی در غازها حساس ترین و مهم ترین مرحله در پرورش آن ها است. هنگام استفاده از دستگاه جوجه کشی برای تولید جوجه، پس از تولد و قبل از انتقال آنها به سالن پرورش، باید دمای انکوباتور را با دمای سالن مطابقت دهید تا جوجه ها در حین انتقال دچار شوک حرارتی نشوند. به همین دلیل بهتر است ۲۴ ساعت قبل از رسیدن جوجه ها دماسنجی در محل نگهداری جوجه ها بگذارید تا بتوانید دما را کنترل کنید.

همچنین با توجه به آبزی بودن این پرنده یکی از مهم ترین عوامل موثر در پرورش آن وجود استخر در منطقه پرورش است. اگر در منطقه‌ای با حوضچه‌های طبیعی زندگی می‌کنید، می‌توانید اجازه دهید غازها در حین تغذیه، مدتی را در حوضچه بگذرانند. اما اگر در نزدیک شما استخرهایی این چنین نیست باید چنین محیطی را در محل های پرورش فراهم کرد.

میزان موفقیت شما مستقیماً به میزان توجه شما به جوجه ها در طول دوره پرورش بستگی دارد. اطمینان از برآورده شدن نیازهای اولیه آنها، مانند دسترسی به غذا و آب کافی و سالم، می تواند موفقیت شما را تضمین کند.

 

پرورش جوجه غاز ۷ روزه

 

پرورش جوجه غاز 7 روزه

هنگامی که جوجه غاز از تخم بیرون می آید و متولد می شود آنها بدنی پوشیده از خز سبک و نرم دارند. این جوجه ها به دما بسیار حساس هستند. بنابراین برای گرم نگه داشتن آن باید از یک مادر مصنوعی خوب در زمان هچری استفاده کنید.

نکته مهمی که در پرورش غاز باید به آن توجه کرد این است که رژیم غذایی آنها باید پروتئین های لازم برای بدن غاز را تامین کند. همچنین باید حاوی روغن، سبزیجات، دانه ها و سایر مواد ضروری باشد. در غیر این صورت در مراحل پرورش و حفاظت از آنها با مشکل مواجه خواهید شد. غازها پرندگانی هستند که آب تنی را خیلی دوست دارند. یکی از عوامل مهم در پرورش این پرنده وجود آب کافی و شرایط مناسب برای ایجاد استخر است.

غازهای ۷ روزه در بدو تولد تا ۳ روز نیاز به تغذیه ندارند و زرده هضم شده را می خورند. در پایان این ۳ روز باید به جوجه ها آب و شکر را همراه با ماکرو الکترولیت ها به نسبت مشخصی بدهید تا بدن مرغ مقاومت و متابولیسم کافی داشته باشد. بعد از این مدت تغذیه را شروع کنید و بهتر است ۱۰ روز اول از پلیت تغذیه کنید. به یاد داشته باشید که دمای کف سالن در هفته اول باید ۳۰-۳۵ درجه سانتیگراد باشد تا از تلفات سرمای احتمالی و استرس جلوگیری شود.

 

پرورش غاز در ایران

پرورش غاز در ایران به روش های تالار بسته، پرورش در مراتع، سیستم های باز، پرورش در شالیزارهای مناسب و در منطقه شمال ایران پرورش می یابد. به یاد داشته باشید که هر کدام از این روش ها را انتخاب کنید، اولین قدم سخت ترین است. این قسمت از تولید مثل حدود ۳ هفته طول می کشد.

در این مرحله جوجه ها به سرما بسیار حساس هستند. درجه حرارت باید در ۳ روز اول سال بین ۳۰ تا ۳۵ درجه سانتیگراد تنظیم شود تا فعالیت تولیدمثلی آغاز شود. تا پایان هفته دمای هوا باید به ۲۹ درجه کاهش یابد. سپس در پایان هفته دوم دمای سالن به ۲۵ درجه کاهش یابد. نکته ای که باید بیشتر به آن توجه کنید تهویه سالن است. فراموش نکنید که در سالن های بسته تهویه مناسب بسیار مهم است و باید به درستی انجام شود. اما سیستم تهویه در سالن های باز اهمیت چندانی ندارد.

غازهای ۷ روزه به دلیل سرعت رشد زیاد به تعداد پرندگان پرورش یافته در واحد سطح حساسیت بیشتری دارند و داشتن فضای کافی برای غازها در دوره پرورش بسیار مهم است.

به طور متوسط  حداکثر تعداد غازها در هر متر مربع در هفته اول نباید از ۲۰-۱۴ پرنده، در هفته دوم از ۷-۱۴ پرنده و در هفته سوم از ۴-۵ پرنده بیشتر شود.

جوجه غاز را می توانید حتی در ۲ هفتگی به چرا ببرید؛ اما هوا نباید بارانی باشد. در هوای ابری و بارانی، جوجه غاز را تا حدود ۵ هفتگی بیرون رها کرد. زیرا تا قبل از این زمان، جوجه ها پرهای کافی برای محافظت از خود در برابر سرما را ندارند.

 

غذای جوجه غاز ۷ روزه

 

غذای جوجه غاز 7 روزه

تعیین سطح تغذیه غازها بر اساس سن، نژاد، جنس، اهداف غذایی (غازها با تخم یا گوشت) و در دسترس بودن منابع غذایی در منطقه پرورش است. به عنوان مثال، در طول فصل تخم‌گذاری، غازها باید علاوه بر سایر مواد مغذی روزانه، مقادیر کافی پروتئین و کلسیم مصرف کنند، زیرا این دو ماده غذایی نقش مهمی در ساختار و تشکیل پوسته تخم‌ها دارند.

اگر می خواهید غازهای ۷ روزه غذای خود را با اشتیاق بیشتری بخورند، غذای آنها را در کمی آب بریزید. از روز ۴ به بعد، غاز ۷ روزه برای خوردن علف و سبزیجات آماده می شود. بعد از ۱۴ روز باید به آنها غذای رشد بدهید. برای رشد بیشتر غاز خود از ویتامین ها و مواد معدنی استفاده کنید و آنها را در آب حل کنید.

اگر غازها را در خانه نگهداری می کنید، می توانید غذای باقی مانده خود را به آنها بدهید. همچنین می توانید از سبزیجاتی مانند هویج، کلم، کاهو، سیب زمینی پخته و سبزی هایی مانند شبدر، یونجه و سایر سبزیجات برای تغذیه غازهای خانگی خود استفاده کنید. پودر ذرت یا سبوس گندم را با آب مخلوط کنید و از ترکیب این مواد برای تغذیه غاز استفاده کنید. همچنین می توانید نان را تکه تکه و خیس کنید تا آن ها بخورید. لطفا توجه داشته باشید که نان برای خیساندن غاز باید بدون کپک و تازه باشد.

 

سخن آخر

موفقیت در پرورش غاز نکته مهمی است که باید در نظر گرفت. لازم به ذکر است که سرعت رشد جوجه های غاز ۷ روزه برای گونه های مختلف متفاوت است. اگر در ابتدای راه به مشورت و کمک افراد با تجربه نیاز دارید می توانید از مشاورین مرکز خرید طیور معتبر کمک بگیرید.

 

 

محصولات مرتبط