آریا-منتخب(1)
در این مقاله آموزشی به مباحث زیر خواهیم پرداخت:

فروش شترمرغ پرواری

فروش شترمرغ پرواری

از آنجایی که پرورش شترمرغ در بین تمام افراد جامعه رواج یافته است، عده زیادی به دنبال روش های بهتر برای  پرورش این پرنده هستند. پرورش شترمرغ گوشتی طرفداران زیادی پیدا کرده است، زیرا شترمرغ بسیار سریع رشد می کند و گوشت آن حاوی کلسترول کمی است پس منبع سالم و غنی آهن است که در زمان پرورش شترمرغ پرواریی این موضوع اهمیت زیادی پیدا می کند.

فروش شترمرغ پرواری

برای رقابت در بازار جهانی محصولات شترمرغ، تولید محصولات باکیفیت بسیار مهم است و از آنجایی که کشور ما در مرحله اولیه پرورش شترمرغ قرار دارد، ایجاد و توسعه واحدهای پرورش شترمرغ توسط افراد مستعد و پرتلاش در رشته های مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور کلی مردم می توانند با کمک افراد با تجربه به توسعه این کار ادامه دهند و محصولات خود را با هزینه کم، کیفیت و کارایی بالا وارد بازار جهانی کنند.

سن مناسب شترمرغ برای پرواربندی

معمولا شترمرغ های گوشتی در سن ۱۴ ماهگی به کشتارگاه ها فرستاده می شوند. جوجه های شترمرغ تا یک ماهگی در بستری جداگانه با غذای نرم و پودری تغذیه می شوند و پس از یک ماهگی به مزرعه منتقل می شوند و می توانند غذای تهیه شده توسط پرورش دهنده، علوفه و مرتع را بخورند.

در این زمان، پرورش دهندگان در مورد هدف پرورش شترمرغ تصمیم می گیرند، برخی از آنها به عنوان شترمرغ تولیدی و برخی به عنوان شترمرغ گوشتی برای فروش در بازار پروار می شوند.

در پرورش جوجه شترمرغ به عنوان پرندگان مولد نیازی به استفاده از غذای مقوی و بسیار چرب نیست، فقط با کمک غذای معمولی می توان آنها را تا بلوغ یعنی تا ۳ سال و بیشتر برای جفت گیری و تولید تخم پرورش داد.

اما شترمرغ هایی که به عنوان پرندگان گوشتی فروخته می شوند به یک جیره غذایی مغذی و قوی نیاز دارند تا در سن ۱۴ ماهگی به حداکثر وزن خود برسند. این غذاها باید حاوی مقادیر کافی پروتئین، ویتامین، چربی، کربوهیدرات و مواد معدنی باشند.

مدت زمان پرورش شترمرغ پرواری

مدت زمان پرورش شترمرغ پرواری

شترمرغ ها در سن ۳-۲ سالگی به بلوغ می رسند و تولید مثل شروع می شود. فصل تولید مثل شترمرغ به مسائل مختلفی بستگی دارد.  این پرنده بین ۶ تا ۸ ماه تخم گذاری کرده و سپس ماههای دیگر را استراحت می کند. در ایران از بهمن ماه تا آبان ماه زمان مناسبی برای تخم گذاری در نظر گرفته می شود.

یک شترمرغ ماده در طول چرخه تولید مثل حدود ۴۰ تا ۶۰ تخم تولید می کند. اگرچه باید گفت که یک شترمرغ حدود ۱۲۰ تخم دارد، اما این یک رکورد است؛ به طوری که فصل پرورش شترمرغ تاثیری بر اقتصاد نداشته باشد. از هر ۴۰ تا ۶۰ ماده، ۲۰ تخم باید به بچه شترمرغ تبدیل شود.

فصل تولید مثل شترمرغ به عوامل مختلفی از جمله آب و هوا، ژنتیک، محیط و عوامل دیگری بستگی دارد که می تواند بر تخم ماده تأثیر بگذارد. همچنین اگر می خواهید در سال اول تخم گذاری شترمرغ پرورش دهید باید گفت که در سال اول تعداد تخم ها کم است و این مشکل به مرور زمان به بهتر می شود و شما می توانید در سال های بعد هم شاهد تخم مرغ بیشتر باشید.

پس از تخم گذاری، مهم این است که تخم ها را بدون مزاحمت جمع آوری کنید. فصل زادآوری شترمرغ ها به این ترتیب تکمیل می شود که تخم ها به طور مرتب در طول یک هفته جمع آوری می شوند و پس از آن در دستگاه جوجه کشی به دما و رطوبت لازم می رسند. در طول این مدت اگر تخم مرغی نطفه نداشته باشد باید به بیرون دستگاه منتقل شود.

اصول پرورش شترمرغ پرواری

 

 

اصول پرورش شترمرغ پرواری

اولین اصل پرورش شترمرغ این است که شما مولد هایی دارید که تخمگذاری را انجام می دهند. در این مدت جوجه‌های تازه هچ شده را تا رسیدن به بلوغ، پرورش و کشتار از تخم بیرون می‌آورید و بزرگ می‌کنید.

اصل دوم پرورش شترمرغ را می توان تولیدمثل آنها دانست، بسیاری از افرادی که به پرورش شترمرغ مشغول هستند، تخم ها را می فروشند و در نتیجه سود می برند.

تهیه تجهیزات جوجه کشی یکی از اصول اصلی پرورش شترمرغ است، توسعه چنین سیستمی بسیار دشوار بوده و هزینه زیادی برای آن باید پرداخت شود. اما ممکن است ساخت چنین سیستمی برای شما سودآور باشد که با چشم انداز شما مشخص می شود.

اگر مراکز تکثیر دیگری در اطراف محل شما برای پرورش شترمرغ وجود دارد که تجهیزات جوجه کشی ندارند، راه اندازی این سیستم ایده خوبی است تا بتوانید با خرید یک دستگاه جوجه کشی و فروش جوجه ها به دیگران سود کنید.

پروار بندی جوجه ها کم هزینه ترین اصل پرورش است. این روش می تواند انتخاب خوبی برای مبتدیان باشد به این ترتیب باید جوجه های هم سن را در زمان مشخصی خریداری کنید و تا رسیدن به سن کشتار شروع به پرورش آن ها نمایید.

درآمد پرورش شترمرغ پرواری

پرورش شترمرغ فرصتی عالی برای راه اندازی یک کسب و کار سودآور است. پتانسیل اقتصادی و تجاری پرورش شترمرغ بسیار بالاست. سرمایه گذاری اولیه در این کار بسیار مهم است، اما اگر بتوانید اصول پرورش را به درستی رعایت کنید و از روش ها و تکنیک های جدید استفاده کنید، می توانید درآمد زیادی از این راه کسب کنید.

امروزه پرورش شترمرغ به عنوان یکی از فعالیت های مفید کشاورزی و یکی از راه های کسب درآمد شناخته می شود. شترمرغ می تواند تغییرات آب و هوایی را تحمل کرده و در دمای بین ۲۷ تا ۲۵ درجه سانتیگراد به خوبی زندگی کنند. یکی از دلایل مفید بودن پرورش شترمرغ این است که می توانید تمام محصولات مربوط به شترمرغ را بفروشید و از این طریق درآمد کسب کنید. اگر تصمیم جدی به راه اندازی مکانی برای پرورش شترمرغ دارید بهتر است برای بالا بردن اطلاعات خود با مراکز خرید و فروش طیور در مورد نحوه کار و راه اندازی سالن مشورت کنید.

  • گوشت شترمرغ

اخیراً افزایش آگاهی مصرف کنندگان از بیماری های ناشی از سطح کلسترول خون بالا و همراه با افزایش شیوع حملات قلبی و بیماری های قلبی عروقی باعث افزایش تقاضا برای گوشت شترمرغ در بازار جهانی شده است. گوشت شترمرغ سالم ترین جایگزین برای سایر انواع گوشت ها است. زیرا چربی، کالری و کلسترول کمتری نسبت به گوشت گاو، مرغ، بوقلمون و ماهی دارند.

آمارهای اخیر نشان می دهد که تولید فعلی گوشت طیور برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده کافی نیست و پیش بینی می شود طی دهه آینده به تدریج گوشت طیور جایگزین گوشت های معمولی شود. به همین دلیل، پرورش شترمرغ به عنوان یک تجارت بسیار سودآور تلقی می شود.

  • پوست و پر شترمرغ

چرم شترمرغ ظاهری زیبا و منحصربفرد دارد که می تواند جز چرم های  مرغوب، ضخیم، نرم و بادوام به حساب آورد. محصولات ساخته شده با چرم شترمرغ در فروشگاه های لباس و مغازه ها گران هستند.

از پوست شترمرغ می توان برای تولید انواع محصولات مانند کاپشن، کیف، کفش، کیف پول، کلاه و کمربند کمک گرفت.

  • تخم شترمرغ

تخم شترمرغ به اندازه یک توپ فوتبال است و وزن آن حدود ۲ کیلوگرم است. هر شترمرغ بالغ می تواند حدود ۴۰ تخم در سال تولید کند. تخم شترمرغ نیز به دلیل داشتن زرده بزرگ از نظر تغذیه بسیار غنی است.

  • روغن شترمرغ

از روغن شترمرغ علاوه بر گوشت، پوست و پر، برای مصارف پزشکی و دارویی استفاده می شود. روغن شترمرغ در پزشکی و مراقبت از پوست کاربرد فراوانی دارد و با فروش آن می توانید درآمد خوبی کسب کنید. این روغن حاوی بسیاری از مواد مغذی ضروری برای پوست است و یک مرطوب کننده قوی به حساب می آید.

 

شماره های تماس:شعبه تهران: ۰۹۱۲۳۹۶۸۶۷۱ _ ۰۹۱۲۱۹۸۶۶۵۱شعبه اصفهان: ۰۹۱۳۱۰۰۷۶۸۹ _ ۰۹۱۳۱۰۰۵۸۳۶شعبه مشهد: ۰۹۱۵۱۰۰۶۹۲۳مقالات مرتبط دیگر:

فروش جوجه شترمرغ

فروش جوجه شترمرغ چهار ماهه

خرید شترمرغ پرواری