آریا-منتخب(1)
در این مقاله آموزشی به مباحث زیر خواهیم پرداخت:

فروش بوقلمون برنز محلی

فروش بوقلمون برنز محلی

فروش جوجه بوقلمون برای پرورش جهت کشتار بدلیل طعم لذیذ، پروتئین بالا و قیمت مناسب از عوامل محبوبیت این گوشت مغذی می باشد.

در سالیان گذشته بوقلمون و جوجه های یک روزه آن از کشور های اروپایی به کشور ما وارد می شد اما مدتی است که ایران واردات آن را ممنوع اعلام کرده است و تنها برای ورودِ تخم ‌های حاوی نطفه مجوز صادر می کند.

 آریا منتخب در فروش جوجه بوقلمون با انواع نژادهای موجود در کشور برنز، بوربون و بیوتی مابین رقبای خود به دلیل ارائه جوجه با کیفیت جهت نسل کشی و نرخ تبدیل بالا جهت کشتار از محبوبیت بالایی برخوردار می باشد.

جوجه-یکروزه-بوقلمون

شرکت آریا منتخب پارسیان در فروش بوقلمون با نژادهای بومی و صنعتی با عنوانین زیر سرآمد می باشد.

  1. جوجه بوقلمون بومی برنز، بوربون
  2. جوجه بوقلمون صنعتی بیوتی

مزایای جوجه بوقلمون

لیست قیمت خوراک بوقلمون

لیست-قیمت-خوراک-بوقلمون
جوجه-بوقلمون-بیوتی-دوماهه

چرا از گوشت بوقلمون استفاده نماییم

بوقلمون منبع بسیار غنی از پروتئین، نیاسین، ویتامین B6 و اسید آمینه تریپتوتان که علاوه بر این مواد مغذی، حاوی روی و ویتامین B12 نیز می باشد. گوشت سفید بدون پوست بوقلمون کم چرب بوده و منبع عالی پروتئین بالا است.
بوقلمون همچنین دارای خواص ضد سرطانی و منبع بسیار خوبی از سلنیوم معدنی می باشد که یک جزء ضروری برای متابولیسم هورمون تیروئید، سیستم دفاعی آنتی اکسیدانی و عملکرد سیستم ایمنی است. مطالعات علمی نشان داده اند که مصرف سلنیوم می تواند بروز سرطان را کاهش دهد.
بوقلمون سبک و بدون پوست دارای چربی اشباع شده و چربی کل کمی است. همچنین حاوی کلسترول کمتری نسبت به گوشت مرغ، خوک یا گاو است. همچنین گوشت بوقلمون دارای خواص تقویت کننده خلق و خو و حاوی تریپتوتان که سروتونین تولید می کند، یک انتقال دهنده عصبی که به بهبود خلق و خوی شما کمک می کند. همانطور که شواهد علمی نشان می دهد تریپتوتان همچنین نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارد.
ویتامین B6 و نیاسین موجود در بوقلمون برای تولید انرژی در بدن ضروری و برای تبدیل پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدرات های بدن به انرژی قابل استفاده مهم است. بوقلمون به عنوان منبعی غنی از ویتامین B6، اهدای متیل را در فرآیند اصلی سلولی “متیلاسیون” تسهیل می کند. از طریق این فرآیند، گروه های متیل از یک مولکول به مولکول دیگر منتقل می شوند که منجر به تشکیل طیف گسترده ای از مولکول های فعال که برای بدن مهم هستند.
تریپتوتان موجود در بوقلمون در درمان بی خوابی مزمن موثر و خواب را تقویت می کند، پس به کسانی که از بی خوابی رنج می برند توصیه می شود. علاوه بر این افرادیکه مراقب مصرف چربی خود می باشند، به گوشت بوقلمون سفید پایبند باشند.

استاندارد و تجهیزات سالن پرورش جوجه بوقلمون

  • تعریف یا مشخصات فنی سالن پرورش

    محل پرورش بوقلمون گوشتی تشکیل شده است از سالن پرورش و پیش سالن که در یک ردیف می باشد به عبارتی یک متراژ مشخص از سالن اصلی را برای پیش سالن در نظر می گیرند و توصیه می شود در ظرفیت های بالای ۵۰۰۰ قطعه بوقلمون گوشتی سالن به دو نیم سالن تقسیم شود سپس پیش سالن در وسط نیم سالنها قرار داده شود و این بدین منظور است تا توزیع حرارت و خدمات رسانی در حین تولید و رشد و نمو پرنده بهتر و راحت تر صورت پذیرد عرض سالن همیشه ۱۲ متر بوده و طول سالن بستگی به تعداد گله تعیین می‌گردد ارتفاع سالن در کنار ها ۲٫۳۰  سانتیمتر درتاج سالن ۳٫۵۰ سانتیمتر در نظر گرفته می شوند بدین صورت سقف سالن از شیب لازم نیز برخوردار خواهد بود کف سالن نیز بایستی دارای شیب ملایمی باشد که آب حاصل از شستشوی پایان هر دوره به راحتی از سالن خارج شود.

  • عایق کاری سالن

    عایق کاری و جلوگیری از تبادل حرارتی چه در فصول سرد و چه در فصول گرم در سالن های کاملاً بسته از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است جلوگیری از سرد شدن بیش از حد سالن و یا صرف انرژی و سوخت بیشتر در این مواقع و همچنین ایجاد تمهیداتی در جهت جلوگیری از گرم شدن بیش از حد سالن که موجب افت وزن کاهش تولید و غیر اقتصادی شدن دوره را موجب می‌شود از اهمیت بسزایی برخوردار است وجود اختلاف ارتفاع به متراژ ۴۰ سانتی متر از کف مزرعه و پر کردن آن با سنگ و خاک و بتن کف و همچنین یک لایه پشم شیشه با قابلیت شستشو در زیر سقف ساختمان و استفاده از سازه های مناسب در دیوارکشی و پیش سال نیز به عنوان مدخل ورودی سالن اصلی از جمله عوامل مهم در یک عایقکاری موفق  در طراحی سالن ها محسوب می‌شود.

  • منبع آب سال پرورش

    آب مزرعه پرورش بوقلمون بایستی از دو منبع در سیستم آبرسانی به سالن تامین شود یکی منبع اصلی آب که به صورت هوایی و یا در بالاترین نقطه توپوگرافی مزرعه احداث و یا نصب می‌شود و دیگر منبع داخل پیش سالن که به عنوان تعدیل کننده حرارت آب و همچنین به عنوان منبع اختلاط دارو و واکسن استفاده می شود.

  • منبع حرارتی
    بهترین نوع تولید حرارت سالن‌پرورش استفاده از هیترهای درونسوز و انتقال حرارت غیرمستقیم به داخل سالن می باشد این سیستم مانع سوختن اکسیژن سالن می‌شود البته منابع مختلفی به عنوان تامین کننده حرارت داخل سالن استفاده می‌شود که از هزینه اولیه کمتری برخوردار است ولی در حین تولید مشکلات خاص خودش را به همراه دارد مانند چهارشاخ و مشعل های گازی تونلی که به نوبه خود ضمن کاهش اکسیژن سالن و افزایش گازکربنیک و مونواکسیدکربن خطرات آتش‌سوزی بستر و پرنده را نیز گاها موجب می شود که در حال حاضر این روش توصیه نمی‌شود.
  • مادر مصنوعی

    در پرورش روزهای اول بهتر است از مادر مصنوعی استفاده شود، مادر مصنوعی تجاری ممکن است با منبع الکتریکی و یا گازی ساخته و عرضه گردد بهرحال به ازای هر مادر مصنوعی می توان ۲۵۰ قطعه جوجه یک روزه بوقلمون گوشتی را در نظر گرفت در این حالت استفاده از گارد محافظ به منظور جلوگیری از پراکنده شدن جوجه ها لازم می باشد برای هر مادر سه آبخوری زنگوله ای و شش عدد دانخوری در نظر گرفته می‌شود.

  • نوردهی

    برنامه نوردهی بوقلمون از جوجه تا مراحل بالاتر یکی از عوامل مهم دوره پرورشی بوده که بدین ترتیب می باشد جوجه های یک روزه تا ۳۶ ساعت به مدت ۲۴ ساعت نور مداوم و سپس یک ساعت خاموشی از ۳۶ ساعت تا زمان کشتار به مدت ۱۴ ساعت نور ۱۰و ساعت خاموشی با نور خیلی ضعیف در طول مدت تاریکی در حدیکه پرنده قدرت دیدن دانخوری و آبخوری را داشته باشند دقت شود که نوردهی سالن به طور کامل صورت پذیرد و از لامپ بیش از ۶۰ وات استفاده نشود همچنین از منعکس کننده های مخروطی که نور را از یک نقطه از کف سالن متمرکز می‌کند استفاده نگردد و در صورت استفاده از منعکس کننده تخت بهتر است از ارتفاع لامپ در فاصله ۲٫۲۰ سانتی متر از سطح جوجه ‌بوقلمون ها بهره جست.

  • تهویه

    تهویه، کلید اصلی در مدیریت پرورش

    یکی از نکات اصلی و کلیدی در مدیریت پرورش قابلیت تهویه در سالن‌های بسته می باشد در محاسبه تهویه ها باید حداکثر تهویه را در نظر داشت این قابلیت بایستی ۷ و نیم متر مکعب در ساعت به ازای هر کیلوگرم وزن زندگی بوقلمون را دارا باشد در شرایط هوایی گرم به ازای هر ۱۰ هزار مترمکعب در ساعت تهویه ۲ متر مربع پد خنک کننده به قطر ۱۰ سانتی متر لحاظ می‌گردد تا قابلیت عبور هوا به میزان یک و نیم متر بر ثانیه را دارا باشد تا ضمن کاهش حرارت سالن موجبات ایجاد رطوبت در سالن را نیز سبب شود.

    تراکم گله با توجه به سن و نوع و جنس پرنده :

    1. سن پرنده بین ۰ تا ۴ هفته باشد تراکم گله در هر متر مربع در نر ۷ قطعه و ماده ۱۰ قطعه
    2. سن پرنده بین ۵ تا ۸ هفته باشد تراکم گله در هر متر مربع در نر ۵ قطعه و ماده ۷ قطعه
    3. سن پرنده بین ۹ تا ۱۲ هفته باشد تراکم گله در هر متر مربع در نر ۴٫۳ قطعه و ماده ۵ قطعه
    4. سن پرنده بین ۱۳ تا ۱۶ هفته باشد تراکم گله در هر متر مربع در نر ۳٫۶ قطعه و ماده ۴٫۳ قطعه
    5. سن پرنده بین ۱۷ تا ۲۰ هفته باشه تراکم گله در هر متر مربع در نر ۲٫۷ قطعه

     باید توجه داشت در صورت عدم رعایت نسبت تراکم با مشکلاتی مواجه خواهیم شد مانند کاهش رشد، عدم یکنواختی گله در انتهای دوره پرورش،  افزایش ضریب تبدیل و مرگ و میر، افزایش وازدهها و حذفی ها، مشکلات بهداشتی و عوامل بیماری‌زا

  • دانخوری و آبخوری

    استفاده از دانخوری بشقابی و ماریچ در طول دوره پرورش، یکی از عوامل مدیریت موفق است در این سیستم ضمن کنترل جیره مصرفی، موجبات کاهش ضریب تبدیل به دلیل جلوگیری از ریخت و پاش دامی نیز میسر می‌شود در این راستا از دانخوری های دستی نیز می‌توان بهره جست ولی باید در نظر داشت که حتماً از دانخوریهای متناسب با پرورش بوقلمون استفاده نمود در ۲ تا ۳هفته اول از دانخوری مخصوص جوجه استفاده می شود بدین ترتیب برای هر ۴۰ قطعه جوجه یک دانخوری سینی در نظر گرفته می شود.
    آبخوری، استفاده از آبخوری اتوماتیک به ازاء هر ۱۰۰قطعه جوجه یک آبخوری زنگوله‌ای و یا به ازای هر قطعه بجوجه یک سانتی متر آبخوری ناودانی سیفونی تا پایان دوره پیشنهاد می گردد.

بوقلمون-بیوتی-برنز-بالغ

آماده سازی سالن پرورش جوجه بوقلمون

بعد از پایان کلیه عملیات ساختمانی و یا پایان هر دوره پرورش و خروج کامل پرنده و تخلیه بستر و خارج نمودن تجهیزات سطوح داخلی سالن رو با آب داغ و فشار ۵۲ شستشو و ضدعفونی شود و به مدت یک هفته دربهای سالن را باز تا تهویه کامل صورت پذیرد.
متعاقباً و قبل از جوجه ریزی تجهیزات نیز شستشو و ضدعفونی شده و در داخل سالن تعبیه گردند و در نهایت عملیات گاز زدن سال نیز دو یا سه روز قبل از جوجه ریزی نیز انجام شود.

بعد از تخلیه سالن و شستشوی سالن و تجهیزات و نصب مجدد آن که حداقل ۳ روز قبل از تحویل جوجه و جوجه ریزی می بایستی انجام شود عملیات ضدعفونی سالن به همراه تجهیزات موجود در آن ۴۸ ساعت قبل از جوجه ریزی بایستی صورت پذیرد

روشهای مختلف به منظور ضدعفونی سالن که متداولترین آن استفاده از گاز فرمالین می‌باشد به طور مثال برای سالنی به متراژ ۱۲۵۰ متر مربه ۲۰ لیتر فرمالین ۳۰درصد و ۱۰ لیتر پرمنگنات پتاسیم و ۱۰ لیتر آب مورد نیاز است. نکته حائز اهمیت استفاده از ظرف فلزی یا سفالی با حجم معادل ۵ برابر فرمالین و پرمنگنات پتاسیم می‌باشد و نکته بعدی اضافه کردن فرمالین به ظرف حاوی پرمنگنات پتاسیم است در غیر اینصورت موجب انفجار و خطرات ناشی از پاشیدن آن می شود بدین منظور کاربر باید از لباس مخصوص، چکمه و ماسک ضد گاز استفاده نموده و در طول سالن از چندین ظرف استفاده نماید تا کار ضدعفونی با دقت بیشتری صورت پذیرد. در این راستا بایستی سالن دارای ۲۰ درجه سانتیگراد حرارت و ۶۵ درصد رطوبت نسبی باشد و تمام منافذ خروج با کاغذ مسدود شده و بایستی سالن به مدت ۲۴ ساعت تحت این شرایط با تمام تجهیزات قرار گیرد سپس فن ها و تهویه ها را روشن کرده تا گازهای متصاعد شده خارج گردند. استفاده از مه پاشهای  الکتریکی و آجرهای دودزا به منظور ضدعفونی سالن و کلیه تجهیزات موجود نیز از دیگر راهههای ممکن به شمار می‌رود که در این راستا بایستی به دستورالعمل‌های تجاری مربوطه توجه داشت لازم است که دانخوریها و آبخوریهای موجود بعد از تمیز کردن سالن تمیز و ضد عفونی و خشک شوند تا قبل از گاز دادن سالن در داخل سالن نصب گردیده تا به همراه سالن ضدعفونی شوند.

بستر به عنوان یک عایق مناسب عمل کرده و موجب ایجاد آرامش و راحتی جوجه می شود صرفنظر از جنس بستر که می‌تواند از کاغذ فشنگی، تراشه چوب بایستی خشک و عاری از عوامل بیماری‌زا کپک زده و یا پوسیده نیز باشد. در صورت استفاده از تراشه چوب و یا کاه خرد شده ارتفاع آن را بایستی ۸ سانتیمتر در نظر گرفت و به هیچ عنوان نباید از تراشه چوب ریز و خاک اره استفاده نمود. نکته اصلی مدیریت پرورش در بستر نهفته است که به این مضمون عدم رعایت ایجاد یک بستر خود و گرم مانع از جذب شدن زرده موجود در کیسه زرده باقیمانده از دوران جنینی جوجه شده و نهایتاً موجب بروز عفونت و مرگ و میر جوجه ها در هفته اول و دوم سن جوجه ها خواهد شد.

 اگر سالن از عایق کاری خوبی برخوردار باشد می‌توان از همان ابتدای دوره ۸۰ تا ۱۰۰ درصد فضای موجود را گرم کرد ولی اگر سالن خوب عایق بندی نشده باشد بهترین راه استفاده از پارتیشن و جداسازی جوجه بوقلمون ها از دیوارهای جانبی به فاصله ۲ تا ۳ متر با استفاده از توری می باشد از این روش در آب و هوای گرم می‌توان به راحتی استفاده نمود درجه حرارت در هفته اول باستی ۳۸ درجه سانتیگراد بوده و به ازای هر هفته ۸/۲ دهم درجه از دمای محیط در سطح چشم پرنده کاسته شود با استفاده همزمان از سیستم حرارت مرکزی و مادر مصنوعی می توان درجه حرارت سالن را به ۲۲ تا ۲۵ درجه سانتیگراد در سطح چشم پرنده رسانیده و از مادر مصنوعی با درجه حرارت ۳۸ درجه سانتی‌گراد نیز در سطح چشم پرنده به طور همزمان استفاده کرد. در این روش برای همسان شدن دمای مادر مصنوعی با دمای سالن هرهفته ۲٫۸ درجه سانتیگراد از گرمای مادر مصنوعی کم می شود و  سپس نسبت به خارج کردن مادر مصنوعی از سرویس دهی اقدام می شود در کل استفاده توأم سیستم حرارت مرکزی و مادر مصنوعی سبب کاهش هزینه‌های تولید حرارت و اتلاف انرژی شده و باعث کنترل بهتر جوجه ها در روزهای اول زندگی نیز می شود.ضمنا چگونگی رفتار جوجه ها، وضعیت گرمایش را تعیین می کند.

پیش گرمایی برای چیست؟ پیش گرمایی یعنی جمع کردن سالن ۲۴ ساعت قبل از جوجه ریزی حال ممکن است این سوال پیش بیاید چرا؟؟

  1. باید کف و بستر سالن باید حتما گرم باشه
  2. از کارکرد صحیح عوامل گرمازا نیز اطمینان پیدا کنیم
  3. رعایت نکردن پیش گرمایی موجب مسائل و مشکلاتی می شود مانند عدم جذب شدن کیسه زرده، اسهال، مشکلات مفاصل پا، بروز کوکسید و سایر بیماری های ویروسی و باکتریایی، افزایش گاز آمونیاک و افزایش ضریب تبدیل که از اهمیت زیادی برخوردار است.

خشک بودن هوای سالن و یا به عبارتی پایین بودن رطوبت نسبی سالن باعث مشکلات تنفسی و از دست دادن آب بدن در زیر بوقلمونها می شود همین مسئله باعث کاهش و افت وزن بیشتر پرنده شده پس در نتیجه به هرطریقی باید این رطوبت را که حدود ۶۰تا ۶۵ درصد می باشد در سالن تامین کرد.
رطوبت نسبی معمولاً از راه‌های مختلف قابل تامین می باشد مانند رطوبت طبیعی، رطوبت ناشی از پدهای خنک کننده، رطوبت ناشی از بکارگیری سیستم های مه پاش. باید یادآور باشیم گرما و رطوبت زیاد هم اثرات نامطلوبی روی عملکرد گله بوقلمون‌گوشتی میگذارد مانند گرما و رطوبت زیاد از یک طرف موجب افزایش میزان تنفس، باعث آلکالوز تنفسی و عدم تعادل بالانس اسید و باز و نهایتاً راندمان کمتر، افزایش تلفات و سود کمتر و همچنین گرما و رطوبت زیاد از طرف دیگر موجب فعالیت کمتر، مصرف دان کمتر، مصرف ناکافی مواد غذایی و نهایتاً موجبات راندمان کمتر و افزایش تلفات و سود کمتر خواهد شد.

عمل خنک کردن سالن جز اساسی ترین کار در سیستم مدیریت پرورش تلقی می‌شود بالا رفتن درجه حرارت بیش از حد استاندارد موجب کاهش وزن، جلوگیری از مصرف دان، بالا رفتن مصرف آب، خیس شدن بیش از حد بستر به دلیل آبکی شدن مدفوع و بروز مشکلات ناشی از رطوبت زیاد بوجود می آید. حال درصورتیکه هوای بیرون سالن از رطوبت کافی برخوردار می باشد و درجه حرارت از داخل سالن کمتر باشد در اینصورت فقط با راه اندازی هواکش ها و جریان هوا موجب خنک شدن سالن می گردد.
در صورتیکه درجه هوا بیرون نسبت به داخل بیشتر از حد معمول باشد با استفاده از هواکش و سیستم خنک کننده می توان نسبت به تعدیل درجه حرارت اقدام کرد.

فیلم انواع بوقلمون

محصولات مرتبط