آریا-منتخب(1)
در این مقاله آموزشی به مباحث زیر خواهیم پرداخت:

فروش جوجه غاز یک ماهه

فروش جوجه غاز یک ماهه

فروش جوجه غاز یک ماهه

 

برای موفقیت در پرورش غازها ابتدا باید روش نگهداری غازها را بشناسید. غازها گونه ای از پرندگان از خانواده اردک ها هستند. از نژادهای مختلف غازها می توان به غاز آفریقایی، غاز کانادایی، غاز امبدن، غاز تولوز، غاز چینی، غاز نروژی و … اشاره کرد.

غازها را می توان در خانه و سالن پرورش داد. اما نکته مهم این است که از آنجایی که خانواده غازها در محیط آبی زندگی می کنند، باید در محل پرورش آنها برکه ای وجود داشته باشد تا بتوانند رشد طبیعی خود را داشته باشند.

در مقایسه با سایر پرندگان اهلی، مقاومت فیزیکی غازها بالاست. این به شما آسیب کمتری در هنگام پرورش می دهد. به همین دلیل، آنها در طول فصل رشد به داروی کمتری نیاز خواهند داشت و مصرف کمتر دارو به این معنی است که گوشت آنها سالم تر و ارگانیک تر خواهد بود. برای پرورش و نگهداری موفق غازها لازم است نکات خاصی در مورد این پرنده زیبا رعایت شود.

امکانات و تجهیزات لازم برای نگهداری جوجه غاز

برای پرورش جوجه ها به یک سری ابزار و وسایل نیاز دارید تا نیازهای اولیه آنها را برطرف کنید. برای این منظور موارد لازم را فهرست کرده و هر یک را توضیح می دهیم.

  • سالن پرورش جوجه غاز

برای پرورش بچه غازها می توانید از انواع سالن ها و مکان های مناسب (باز یا بسته) استفاده کنید. البته محل باید خشک و تمیز باشد. اگر برای راه اندازی این سالن ها به کمک و راهنمایی نیاز داشتید بهتر است از مشاورین مرکز خرید طیور کمک بگیرید.

  • تأمین گرمایش جوجه ها

پس از اتمام جوجه ریزی غاز از مادر مصنوعی یا لامپ حرارتی مادون قرمز به تعداد کافی با توجه به تعداد جوجه های سالن استفاده کنید تا همه جوجه ها به گرما دسترسی داشته باشند.

صرف نظر از منبع گرمایی که استفاده می کنید، باید از یک وسیله ایمنی در اطراف مادر مصنوعی استفاده کنید تا از نزدیک شدن بیش از حد جوجه ها و آسیب رساندن به خود جلوگیری کنید. وجود این محافظ حرارتی در روزهای اول بسیار مهم است. همچنین می توانید از بخاری گازی یا برقی برای گرم کردن محل پرورش جوجه ها استفاده کنید.

هنگامی که جوجه ها را به اتاق پرورش می آورید، دمای نزدیک مادر مصنوعی باید ۳۶ درجه سانتیگراد باشد. این دما را در آخر هفته اول به ۳۲ درجه و در آخر هفته دوم به ۲۶-۲۳ درجه کاهش دهید.

پس از پایان هفته سوم، مادر مصنوعی تنها در صورتی نیاز به استفاده دارد که دمای اتاق به زیر ۲۰ درجه سانتیگراد برسد. علاوه بر این، می توانید با مشاهده دقیق رفتار جوجه ها وضعیت گرما را تعیین کنید. اگر حرارت زیاد باشد جوجه ها پخش می شوند و اگر حرارت کم باشد جوجه ها در کنار هم جمع می شوند تا گرم شوند.

  • بستر مناسب جوجه غاز

برای بستر جوجه غاز یک ماهه می توانید از هر چیزی از جمله خاک اره، کاه، پوسته برنج خشک، براده های چوب و کیسه های نرم جاذب رطوبت استفاده کنید. این باعث می شود مدفوع جذب بستر نشود و آن را خیس کند. همچنین می توان از خوردن فضولات و بیماری جوجه ها جلوگیری کرد.

  • تهویه سالن پرورش

هوای آلوده را خارج کنید و با استفاده از فن تهویه مناسب، هوای تازه را در محل نگهداری طیور فراهم کنید. توجه داشته باشید که سرعت جریان هوای فن باید کم و متناسب با دمای فضا باشد. زیرا سرعت هوا باعث خنک شدن محیط و در نتیجه سرد شدن جوجه ها می شود.

  • حصارکشی سالن پرورش جوجه ها

برای جلوگیری از ضرر و زیان ناشی از ازدحام بیش از حد، لانه یا مرغداری را حصار بکشید. این امر به ویژه زمانی مهم است که جوجه های شما در سنین مختلف باشند. چون اگر جوجه ها در یک جای شلوغ باشند ممکن است به آن ها صدمه بخورد و شما متضرر شوید. بنابراین با حصارکشی مناسب می توان به عنوان مثال جوجه های ۱۰ روزه را در یک منطقه و جوجه های ۲۰ روزه را در منطقه دیگر نگهداری کرد.

حصارکشی سالن پرورش جوجه ها

  • دانخوری و آبخوری سالن پرورش جوجه ها

در هر اتاق پرورش جوجه به اندازه کافی آبخوری و دانخوری قرار دهید تا جوجه ها به راحتی به آن ها دسترسی داشته باشند. اگر جایی دارید که در آن بسته است، لازم است برای هر نرده و برای هر قسمت، آب و خوراک به مقدار لازم اختصاص دهید.

می توانید از فرورفتگی ها یا فیدرهای دایره ای شکل به عنوان آبخوری و دانخوری استفاده کنید. علاوه بر این باید برای هر پرنده ۲ سانتی متر فضای آشامیدنی و ۵ سانتی متر فضای تغذیه در نظر بگیرید. از آنجایی که غازها عادت دارند هنگام نوشیدن آب آن را روی بستر بریزند، توصیه می کنیم آب خوری را روی حصار چوبی یا پلاستیکی قرار دهید که از ریختن آب روی بستر جلوگیری کند.

  • فضای لازم برای رشد جوجه غاز

غازها سریعتر از سایر پرندگان رشد می کنند. به همین دلیل تعداد پرندگان پرورش یافته در هر منطقه بسیار مهم است زیرا جوجه ها به دلیل رشد سریع نباید با کمبود فضا مواجه شوند. برای اختصاص فضا به غازها، می توانید این روش را دنبال کنید:

در هفته اول: ۱۴-۲۰ جوجه در متر مربع

در هفته دوم: ۷ تا ۱۴ توله در هر متر مربع

در هفته سوم: ۵-۴ جوجه در هر متر مربع

بچه غازها را تا ۵ هفتگی نباید در هوای ابری و بارانی به بیرون ببرند، زیرا در این سن پرهای کافی برای محافظت از آنها در برابر سرما ندارند. اما اگر هوا بارانی نیست، می توانید آنها را در سن دو هفتگی به مرتع ببرید.

  • غذای جوجه غاز

به عنوان غذای اولیه برای جوجه غاز و همچنین در فصل تولید مثل، استفاده از جیره کوبیده یا گلوله خرد شده برای تغذیه توصیه می شود.

غذای جوجه غاز

به طور معمول، وعده های غذایی اولیه حاوی ۱۶ تا ۱۸ درصد پروتئین و ۲۶۰۰ تا ۲۹۰۰ کیلو کالری بر کیلوگرم انرژی متابولیک هستند. اسیدهای آمینه شامل لیزین، متیونین، اسیدهای آمینه گوگرد، تریپتوفان، ترئونین و مواد معدنی متشکل از کلسیم، فسفر، سدیم و کلر است.

گاهی اوقات ممکن است غذای اولیه غاز در دسترس نباشد، در این صورت می توانید از غذای استارتر مرغ با محتوای پروتئین و انرژی مشابه استفاده کنید. همچنین اگر خرده و گلوله در دسترس نبود، می‌توانید از آرد نرم (که آسیاب می شود) استفاده کنید.

اگر برای تغذیه جوجه ها از غذاهای محلی مانند غلات و خوراک آسیاب شده استفاده کنید، غازها دچار کمبود پروتئین می شوند و از رشد آنها جلوگیری می شود. در این صورت بهتر است کمبود پروتئین در رژیم غذایی آنها از طریق آرد و مکمل های پروتئینی مانند سویا، کتان یا بادام زمینی تامین شود. در طول دوره رشد سه هفته ای، هر غاز ۵ تا ۷ کیلوگرم خوراک  و ۷-۸ لیتر آب مصرف می کند.

در ۴ هفته اول رشد، گنجاندن علوفه هایی مانند علف چاودار، کلم، شبدر سفید و گزنه در جیره جوجه‌ها توصیه می شود. در این صورت مصرف غذای آنها ۲۰ درصد از وعده های غذایی کامل کاهش می‌یابد.

محصولات مرتبط