آریا-منتخب(1)
در این مقاله آموزشی به مباحث زیر خواهیم پرداخت:

فروش مولد شترمرغ

فروش مولد شترمرغ

پرورش شترمرغ را می توان یکی از فعالیت های سودآور در صنعت طیور دانست. زیرا تقاضا برای محصولات این پرنده بسیار زیاد است و می توانید با فروش آنها سود خوب و درآمد بالایی داشته باشید. اما به یاد داشته باشید که اگر آگاهی و دانش لازم را نداشته باشید، احتمال شکست شما بیشتر از سود بردن است. در زیر به توضیح اصول پرورش شترمرغ مولد می پردازیم. به یاد داشته باشید که شترمرغ ها در سن ۳-۲ سالگی از نظر جنسی بالغ می شوند و برای مدت طولانی بارور دارند.

بزرگترین گونه شتر مرغ، شتر مرغ آفریقایی است که انواع گونه های آن به گردن آبی، گردن قرمز و گردن سیاه معروف هستند. از این گونه ها عمدتاً به منظور تولید پر، پوست و گوشت استفاده می شود. گونه کوچک تر این پرنده که به امو معروف است، مخصوص مناطق استرالیا بوده و چربی زیر پوست آن دارای ارزش اقتصادی می باشد. گونه های بومی و یا شتر مرغ مناطق آمریکای جنوبی کوچک تر از سایر گونه ها است و دارای انگشت می باشند. زیستگاه این پرندگان در آمریکای لاتین بوده و تولید آن به صورت صنعتی هنوز توسعه قابل ملاحظه نیافته است. پرورش شترمرغ گونه آفریقایی به دلیل وزن زیاد، کیفیت مناسب پوست و توان بالای مقاومت در برابر خشکسالی و شرایط سخت و سازگاری با شرایط محیطی مورد توجه قرار گرفته است. میانگین سن شترمرغ ۵۰ سال بوده و می تواند تا سن ۷۵ سال عمر نماید. وزن شترمرغ نر ۱۳۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم و وزن ماده آن ۱۰۰ تا ۱۲۰ کیلوگرم می باشد. باید توجه داشت که نوع نژاد در وزن شترمرغ اثر قابل ملاحظه‌ای دارد. قد پرنده از سطح زمین تا تاج آن دو تا دو و نیم متر است.

فروش مولد شترمرغ

مزایای جوجه شترمرغ

رنگ پر پرنده های نر، سیاه با بال های خارجی سفید بوده و دم آن آراسته می باشد. پرنده ماده معمولاً کوچک تر و دارای پرهای قهوه ای روشن است و قبل از رسیدن به سن بلوغ چندین بار پر ریزی دارد. تولید مثل در شتر مرغ از ۳۰ ماهگی آغاز و بیست سال ادامه می یابد. معمولاً خانواده این پرنده از یک ماده و نر تشکیل می شود. متوسط تعداد تخم گذاری در هر دوره ۴۰ عدد است و دوره خواب روی تخم ۴۲ روز به طول می انجامد. شترمرغ ماده ممکن است خوابیدن روی تخم را از دو سالگی شروع کند اما این حالت طبیعی نیست و سن مناسب برای آن ۴ تا ۵ سالگی است. توانایی تولید در شترمرغ بسیار متغیر است و این امر بستگی به مدیریت مزرعه و تغذیه دارد.

 

شرایط نگهداری جوجه شترمرغ

زندگی و توان مقاومت جوجه تا حدود زیادی بستگی به شیوه های مدیریت دارد و تلفات جوجه ها حدود ۴۰ درصد است. بر اساس آمارهای موجود به طور متوسط از هر شترمرغ ماده در سال ۲۰ جوجه تولید می شود. از نقطه نظر کیفیت پوست، شترمرغ سیاه آفریقایی بالاترین کیفیت پوست را داراست. هم چنین بیشترین مقدار روغن برای تولید محلول ها و پمادهای پوستی را همین نوع شترمرغ از آن خود کرده است. از پوست یک شتر مرغ سیاه آفریقایی ۱۴ فوت مربع چرم به دست می آید که از آن می توان سه جفت چکمه با قیمت تقریبی ۸۰۰ دلار برای هر جفت تهیه نمود. از یک شترمرغ گردن سیاه آفریقایی ۲۵۰ پوندی (حدود ۱۱۲ کیلوگرم) می توان ۵۸ کیلوگرم گوشت قرمز به دست آورد.

پرورش شترمرغ مولد

پرورش شتر مرغ

در فصل تولید مثل، شترمرغ ها هر دو روز یکبار تخم می گذارند و این بستگی به زمان استراحت آنها دارد. شایان ذکر است که شترمرغ هایی که عاشق گرما و تابستان طولانی هستند برای شما مناسب ترند. زیرا در این زمان شترمرغ ها بیشتر تخم می گذارند. لطفاً توجه داشته باشید که برای عملکرد مؤثر باید از جابه جایی پرنده و از هر چیزی که باعث استرس پرنده می شود نیز باید اجتناب شود. زیرا شترمرغ ها به صدا بسیار حساس هستند و استرس عملکرد آنها را کاهش می دهد.

انواع روش ها پرورش

برای شروع پرورش شترمرغ می توانید از روش های زیر استفاده کنید.

چرخه کامل (از جوجه کشی تا کشتار)

پرورش و فروش تخم های بارور

فروش جوجه یک روزه

پروار بندی (خرید و پرورش جوجه در سن مناسب که نیاز به تجربه کمتری دارد)

پرورش منطقه ای مخصوص مزرعه دار ها

مطالب مهم دیگر: فروش بلدرچین تخمگذار، فروش بلدرچین پرواری

انواع سیستم پرورش شترمرغ

امروزه بسیاری از پرورش دهندگان به سمت نگهداری از شترمرغ می روند و دلیل آن افزایش علاقه عموم به این پرنده و محصولات آن است. بنابراین، در بسیاری از کشورها این کار رایج و بسیار پررونق شده است. برای شروع این کار باید بدانید که سیستم پرورشی این پرنده به انواع زیر تقسیم می شود.

پرورش در سیستم باز (غیر متمرکز)

سیستم نیمه بسته (نیمه متمرکز)

پرورش به صورت بسته (متمرکز)

به خاطر داشته باشید که نوع سیستم پرورش به عواملی مانند شرایط آب و هوایی، فضای موجود و غیره بستگی دارد. همچنین می توانید پرورش شترمرغ طبیعی و مصنوعی را در هر دو سیستم انجام دهید.

  • پرورش شترمرغ با سیستم باز (غیر متمرکز)

باید بدانید که شترمرغ ها عاشق فضاهای باز هستند و پراگاههای وسیع را بیشتر ترجیح می دهند. در سیستم پرورش باز عموما سعی می کنند محیطی شبیه به محیط طبیعی پرنده ایجاد کنند که تغییر چندانی نداشته باشند.

  • سیستم نیمه بسته (نیمه متمرکز)

برای استفاده از این سیستم باید مساحتی بین ۲۰ تا ۶۰ هکتار در نظر گرفت. همچنین پرندگان در آغلی به وسعت ۸ تا ۲۰ هکتار به صورت نیمه باز نگهداری می شوند. در این سیستم هر گروه شترمرغ از ۲۵ ماده و ۱۵ نر تشکیل شده است. حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد خوراک پرندگان در مرتع و بقیه با دست  تامین می‌شود.

  • پرورش شتر مرغ در سیستم متمرکز و بسته

طبیعتاً بسیاری از پرورش دهندگان از این سیستم استفاده می کنند. دلیل این انتخاب این است که میزان زمین مناسب برای این کار محدود است و دسترسی به همه مراتع مناسب غیرممکن است. علاوه بر این، سیستم متمرکز و بسته، انحصار این کار را از دست برخی کشورها خارج کرده است و می توان آن را در هر جایی انجام داد. به صورت میانی باید مساحت زمین مورد نیاز را با توجه به تعداد دام های تولیدی و میزان سرمایه گذاری مورد نیاز انتخاب کرد که می تواند از ۱ تا ۲۰ هکتار باشد.

 

نکات مهم پرورش شترمرغ

پرورش-شترمرغ-مولد

 

برای انجام صحیح این کار باید نکات خاصی را رعایت کنید و در مورد آن ها آگاهی کافی داشته باشید. از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به محل پرورش، خوراک پرندگان، بهداشت و استفاده از آب اشاره کرد. در زیر به توضیح مختصری از هر یک از آنها می پردازیم.

  • زمین

با توجه به تغییرات و نوسانات بازار، نمی توان آمار دقیقی از قیمت تجهیزات، زیرساخت ها و هزینه های جاری ارائه داد. اولین چیزی که باید در نظر بگیرید منطقه مناسب است که باید بزرگ باشد زیرا شترمرغ ها علاقه زیادی به دویدن دارند. همانطور که گفته شد مزرعه شترمرغ بسیار مهم است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. هر چه فضای پرورش پرندگان بزرگتر باشد، کیفیت رشد و تولید مثل بالاتر است. برای جلوگیری از ورود سایر حیوانات و حمله شترمرغ های نر به همدیگر زمین باید حصارکشی شود.

  • خوراک و تغذیه

نکته مهم دیگری که در هنگام پرورش و مراقبت باید به آن توجه کرد، رژیم غذایی شترمرغ است. توجه داشته باشید که هر شتر مرغ در روز حدود ۲۹۰۰ گرم غذا می خورد؛ بنابراین تهیه غذا برای آنها در مقایسه با بقیه پرندگان دشوار است و نیاز به هزینه زیادی دارد. در واقع ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه های نگهداری مربوط به تغذیه شترمرغ است.

به دو صورت محدود و نامحدود شتر مرغ ها تغذیه می شود. روش محدود زمانی استفاده می شود که بخواهیم از مصرف زیاد خوراک خودداری کنیم، زیرا چاقی بر باروری شترمرغ تاثیر منفی می گذارد.

  • بهداشت

فراموش نکنید که این پرندگان عادت دارند هنگام غذا خوردن آب بنوشند. به همین دلیل، آب آنها به سرعت آلوده و کثیف می شود. همانطور که می دانید نظافت در  پرورش پرندگان بسیار مهم است و باید به آن توجه زیادی کرد. ضمناً تمیزی محیط نیز باید بالا باشد تا پرندگان بیمار نشوند. در غیر این صورت ممکن است در آینده با مشکلات زیادی مواجه شوید.

  • آب

آب مصرفی پرندگان یکی از عوامل مهم در پرورش طیور است. شتر مرغ ها در طول روز به آب زیادی احتیاج دارند. به همین دلیل تامین آب آشامیدنی پرندگان و حفظ پاکیزگی آن اهمیت دارد. علاوه بر این شتر مرغ باید آب با دمای حدود ۲۰ درجه سانتیگراد بنوشد و در فصل سرد باید دمای آب را حفظ کنید.

 

تأثیر چاقی برای قدرت باروی شترمرغ های مولد

بهترین زمان کشتار این پرنده در سن ۱۰-۱۲ ماهگی است که وزن پرنده در حدود ۱۲۰ کیلوگرم است. حدود ۴۰ درصد وزن  شتر مرغ را گوشت خالص تشکیل می دهد که به نوع پرورش آن نیز بستگی دارد.

برخی از پرورش دهندگان از روش های کنترل نشده برای تغذیه شترمرغ استفاده می کنند. به این ترتیب غذای مورد نیاز شترمرغ ها به صورت نامحدود تامین می شود. اگرچه شترمرغ ها با این روش همیشه سیر می شوند، اما تغذیه بی رویه باعث اضافه وزن پرندگان شده  و باروری شترمرغ های نر و ماده را به شدت کاهش می دهد.

هنگام استفاده از وعده های غذایی آماده، باید به میزان پروتئین بسیار دقت کنید. زیرا استفاده از مواد مغذی در پرورش شترمرغ باعث گرمای شدید و تولید تخم خشک می شود. به طور معمول، یک رژیم غذایی غنی برای شترمرغ سرشار از فیبر است، اما کالری و پروتئین کمی دارد، بنابراین پرنده چربی اضافه نمی گیرد. تغذیه بهینه شترمرغ از سن جوجه تا بلوغ و تخمگذاری مهم است.

 

سخن آخر

پرورش شترمرغ از نظر تجاری و اقتصادی بسیار سودآور است. برای کسب درآمد بالا باید سرمایه گذاری اولیه و برنامه ریزی دقیق و اصولی انجام شود. سودآوری پرورش شترمرغ به دلیل تقاضا برای تولید این پرنده و مصرف مردم بسیار بالاست و می توان آن را پردرآمدترین شغل در صنعت پرورش طیور دانست. به شما توصیه می کنیم برای راه اندازی و خرید این پرنده حتما سری به مراکز خرید و فروش معتبر بزنید تا خیالتان از بابت سالم بودن جوجه ها راحت باشد و کار خود را با اطمینان شروع کنید.

 

شماره های تماس:شعبه تهران: ۰۹۱۲۳۹۶۸۶۷۱ _ ۰۹۱۲۱۹۸۶۶۵۱شعبه اصفهان: ۰۹۱۳۱۰۰۷۶۸۹ _ ۰۹۱۳۱۰۰۵۸۳۶

شعبه مشهد: ۰۹۱۵۱۰۰۶۹۲۳