آریا-منتخب(1)
در این مقاله آموزشی به مباحث زیر خواهیم پرداخت:

بوقلمون بیوتی پرواری

بوقلمون بیوتی پرواری

بوقلمون مانند همه پرندگان دیگر نژادهای مختلفی دارد. برخی از این نژادها وحشی هستند و نمی توان آنها را پرورش داد و اهلی کرد، اما برخی دیگر کاملاً بومی هستند و برای تولید گوشت و تخم مرغ استفاده می شوند. یکی از این نژادهایی که مایلیم در این مقاله معرفی کنیم، نژاد بوقلمون بیوتی است که به آن بوقلمون سفید نیز می گویند.

 

پرورش بوقلمون بیوتی

شاید اولین سؤالی که به ذهن شما خطور کند این باشد که چرا قصد داریم در مورد پرورش بوقلمون  بیوتی پرواری صحبت کنیم؟ بوقلمون های زیبایی که هم از نظر غذا و خوراک، هم از نظر میزان تولید مثل و هم از نظر رشد کاملاً شبیه سایر گونه ها هستند و از نظر بیماری با گونه های دیگر قابل مقایسه نخواهند بود. اما به دلیل وزن زیاد و سرعت رشد بالا، بیشتر مورد توجه پرورش دهندگان صنعتی است، البته می توانید این پرنده را در مزرعه، حیاط یا سالن نیز پرورش دهید.

اولین و مهمترین شرط برای راه اندازی هر کسب و کاری علاقه است، اگر به پرورش پرندگان و جوجه های اهلی به خصوص بوقلمون علاقه مند هستید و قادر به نگهداری و مشکلات آنها هستید می‌توانید کسب و کار خود را راه اندازی کنید. چرا که پرندگان مشکلات زیادی را به همراه خواهند داشت و همه این مشکلات باید از قبل پیش بینی شده و راه حل های آنها در نظر گرفته شود و در مرحله بعد از آن کسب درآمد کنید.

 

خصوصیات و ویژگی های بوقلمون بیوتی

این نژاد بومی آمریکای شمالی بوده و انواع مختلفی دارند و در آمریکا و اروپا بسیار محبوب است. یک بوقلمون زیبا روی بدنش پرهای تمام سفید دارد. تفاوت بین بوقلمون نر و ماده در جثه بزرگتر، تاج و ریش بلندتر بوقلمون نر است.

پرنده نر در فصل تولید مثل با بالا بردن دم و صدا زدن با صدای بلند سعی می کند ماده را برای جفت‌گیری جذب کند و پرنده ماده به نر بزرگ و واقعاً شجاع و موفق توجه می کند.

تاج و ریش بوقلمون نر در موقعیت های مختلف به طور ناگهانی تغییر رنگ داده و از قرمز به سورمه‌ای تبدیل می شود که نتیجه استرس یا شادی در بوقلمون نر است که به مرور زمان و در عرض چند دقیقه اتفاق می افتد.

دوره زمانی رشد و سن بلوغ

دوره زمانی رشد و سن بلوغ

این نوع بوقلمون از سرعت رشد بالایی برخوردار است به طوری که در عرض ۴ تا ۵ ماه به وزن ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم می رسد و به صورت بوقلمون گوشتی به بازار عرضه می شود.

اما اگر قصد دارید از بوقلمون های بیوتی تخم بگیرید باید ۷ تا ۸ ماه آن را پرورش دهید؛ زیرا در این زمان به بلوغ جنسی می رسند و اگر در بهار یا تابستان زندگی می کنید، می توانید شرایط لازم را برای جفت گیری و تولید تخم بارور مهیا کنید.

 

هدف از پرورش بوقلمون بیوتی

با توجه به اینکه بوقلمون بیوتی پرواری دارای میزان تخم گذاری پایینی است و در هر فصل ۳۰ تا ۴۰ تخم می گذارد، تولید و فروش تخم بوقلمون خوراکی مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود و اکثر پرورش‌دهندگان آن را برای تولید گوشت تولید می کنند و هدف از پرورش بوقلمون نیز لقاح است. از آنها برای جوجه ریزی و تولید جوجه های یک روزه بوقلمون استفاده می شود.

دستگاه های جوجه کشی عموماً برای تخم مرغ استفاده می شوند، پرورش دهندگان حرفه ای و با تجربه بوقلمون های بیوتی با جلوگیری از خوابیدن بوقلمون ها بر روی تخم ها تعداد و دوره آن ها را افزایش می دهند و به همین دلیل تخم های زیادی را تولید می کنند.

 

ملزومات لازم برای شروع پرورش بوقلمون بیوتی

اقلام ضروری و تجهیزات اولیه ای که برای شروع کار باید تهیه کنید شامل موارد زیر است:

آماده کردن مکان مناسب

تهیه دانخوری و آبخوری

تهیه وسایل مورد نیاز برای گرمایش، سرمایش، رطوبت و تهویه

تهیه رژیم غذایی برای جوجه ها و بوقلمون ها بالغ

تهیه دستگاه جوجه کشی مناسب برای بوقلمون

ایجاد فضای ویژه برای جوجه ها

 

مطالعه: فروش جوجه گوشتی، خرید پوست شتر مرغ خام، فروش بوقلمون

 

میزان تغذیه بوقلمون های سفید و بازده تولید آنها

به طور کلی بوقلمون های بیوتی به ازای هر سه کیلوگرم غذا یک کیلوگرم گوشت تولید می کنند یعنی راندمان تولید ۱ به ۳ است و در مدت ۵ ماه حدود ۳۰ کیلوگرم دان را به حدود ۱۰ تا ۱۴ کیلو گوشت تبدیل می کنند که آماده فروش است.

 

شرایط پرورش بوقلمون بیوتی

برای شروع پرورش جوجه ها باید زمین و سالن مناسب داشته باشید؛ زیرا بوقلمون ها به خوبی از غذا تغذیه می کنند؛ بنابراین داشتن زمین یا مرتع بزرگ به کاهش هزینه های خوراک کمک می کند. همچنین برای نگهداری جوجه ها باید از سالن در فصول سرد استفاده کرد.

اگر زمین و خانه مناسبی دارید، می توانید با خرید بوقلمون  بیوتی یا تخم های بارور شده از این نژاد و دستگاه جوجه کشی به جوجه های مورد نیاز خود برای راه اندازی کسب و کار دسترسی پیدا کنید.

نکات مهم هنگام خرید بوقلمون بیوتی

نکات مهم هنگام خرید بوقلمون بیوتی

اگر تصمیم به خرید بوقلمون مادر یا بچه بوقلمون دارید، باید به چیزهای مهم فکر کنید تا در آینده با مشکلاتی مانند تلفات مواجه نشوید. این نکات به شرح زیر است:

– خرید غیر حضوری به خصوص در شهرهای دور افتاده ممنوع است؛ زیرا احتمال تلف شدن پرنده در حین حمل وجود دارد و احتمال کلاهبرداری فروشنده و فروش پرندگان بیمار در نظر گرفته نمی‌شود.

– حتماً از مراکز پرورش بوقلمون قبل از خرید دیدن کنید تا از نزدیک وضعیت سلامتی و تغذیه آنها را ببینید. سالن های پرورشی که از نظر بهداشتی مناسب نیستند نشانه عدم پاکیزگی در پرورش است و اگر پرورش دهنده با استفاده از ضایعات و غذای نامناسب به بوقلمون ها غذا دهد می توان گفت که بوقلمون ها مستعد بیماری خواهند بود.

– اگر پرورش دهنده از واکسیناسیون ها و داروهای مربوط به بوقلمون آگاه نباشد، ممکن است بوقلمون‌ها بیمار باشند، یا در آینده بیمار شوند.

– وضعیت بوقلمون را با دقت مشاهده کنید و سعی کنید بوقلمون های بسیار فعال که سلامت آن ها برایتان محرز شده انتخاب کنید.

–  به این نکته توجه کنید که بوقلمون های سالم آواز می خوانند، بوقلمون های ماده صدای آرام و کوتاه‌تری دارند، اما بوقلمون های نر بلندتر و بلندتر هستند.

– اگر بوقلمون بیمار باشد به احتمال زیاد سرایت بیماری به سایر جوجه ها در آینده وجود دارد.

– توجه کنید که بوقلمونی که می خرید واکسن های برونشیت، B1 نیوکاسل و لاتوسا را در سن یک ماهگی دریافت کرده باشد.

– از سن سه تا ۴ ماهگی در حدود ۱۶ کیلوگرم پایان دان، سن ۲ – ۳ ماهگی ۸ کیلوگرم دان میان دان، سن ۱- ۲ ماهگی ۴ کیلوگرم دان و برای سن ۱- ۳۰ روزگی حدوداً ۲ کیلوگرم دان  باید در اختیار پرنده قرار داد.

– مواد اولیه دان مصرفی شامل ذرت، سویا، گندم، کربنات کلسیم، دی کلسیم فسفات، مکمل معدنی، ویتامینی می شود.

 

سخن آخر

هدف هر پرورش دهنده ای کسب درآمد از فروش محصولاتی است که پس از چندین ماه تلاش به دست آمده اند. محصولاتی که می توانید بفروشید شامل تخم بوقلمون خوراکی، تخم بوقلمون بارور شده، جوجه بوقلمون یک روزه، بوقلمون نر و بوقلمون گوشتی یا تخمگذار است که هر کدام خریدار و قیمت خاص خود را دارند.

فروش اینترنتی، فروش شخصی، افتتاح فروشگاه، عمده فروشی یا خرده فروشی به عمده فروشان و خرده فروشان از جمله روش های فروش محصولات است. برای کسب اطلاعات در ابتدای کار بهتر است با مراکز خرید و فروش که در نزدیک محل زندگی شما هستند و در این زمینه تبحر دارند مشورت کنید.