آریا-منتخب(1)
در این مقاله آموزشی به مباحث زیر خواهیم پرداخت:

فروش مرغ تخمگذار مرندی (متعلق به شهر مرند استان آذربایجان شرقی) یکی از باکیفیت ترین نژادها در کشور از محبوبیت بالایی برخوردار می باشد. مرغ مرندی از دسته پرندگان دومنظوره می باشد که می توان به منظور پرورش مرغ گوشتی و مرغ تخمگذار استفاده نمود.

مشخصه اصلی این پرنده سیاه بودن سراسر بدن آن است که پرهای آن زیر نورخورشید به حالت سبز در می آید.

فروش مرغ تخمگذار مرندی در بازارهایی که مرغ­های زینتی خرید و فروش می­کنند نیز انجام می­شود. ارزیابی و حفاظت از جوجه های بومی به عنوان منابع ژنومی آینده ضروری است. حفاري­هاي باستان شناسي حضور ماكيان را در ايران در زمانهاي باستان تأييد كرده است، بر اساس تحقیقات انجام شده استخوانهاي يافت شده در در تخت سليمان (شمال غربي ايران) متعلق به ١٠٠٠ قبل از ميلاد مسیح است. نگهداری از مرغ­های اصیل ایرانی، جزء حفظ فرهنگ غنی کشورمان محسوب می­شود.

در این مبحث نژاد مرندی مورد بررسی قرار گرفته است. توصیه می­کنیم تا پایان مقاله را مطالعه کنید که تنها ۱۰ دقیقه زمان می­برد.

 

مرغ مرندی

مرغ مرندی یکی از نژادهای محبوب مرغ در ایران است که برای تولید گوشت و تخم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع مرغ دارای تناسب بالایی بین گوشت و تخم بوده و به دلیل خصوصیات فیزیکی و طعم مطلوب گوشت، مورد توجه قرار گرفته است.

مرغ مرندی از نظر فیزیکی متوسط ​​بوده و در مقایسه با برخی نژادهای دیگر، اندکی کوچکتر است. رنگ پوست آن بیشتر در رنج قهوه‌ای و خاکستری است و پوست آن به نسبت سایر نژادها نرم و صاف می‌باشد.

این نژاد از مرغ بومی ایران است که اکثرا در مناطق شمال غربی کشور، به ویژه در شهر مرند زندگی می‌کنند. در این مناطق، مردم از گوشت و تخم مرغ مرندی به عنوان یک منبع غذایی مهم استفاده می‌کنند.

برای رسیدن به بهترین عملکرد از نظر تولید گوشت و تخم، نگهداری و تغذیه درست مرغ مرندی بسیار مهم است. آن‌ها باید در یک محیط مناسب با تهویه درست و دمای مناسب نگهداری شوند. تغذیه آن‌ها نیز باید شامل ترکیبی از کنجاله، غلات و پروتئین باشد.

در کل، مرغ مرندی به دلیل گوشت و تخم مطلوب و خواص غذایی بالایی که دارد، یکی از نژادهای محبوب مرغ در ایران محسوب می‌شود. بهترین شرایط نگهداری و تغذیه آن‌ها می‌تواند باعث افزایش بهره وری و تولید بهتر گوشت و تخم شود.

 

 

فروش مرغ تخمگذار مرندی

مرغ تخمگذار مرندی

مرغ تخمگذار مرندی اصیل­ترین مرغ در نواحی آذربایجان می­باشد و این حقیقت از ظاهر آن که طی مدت­ها و با گذر زمان با طبیعت و آب و هوای این سرزمین سازگاری پیدا کرده است هویدا هست. به عنوان مثال این مرغ دارای پرهای پرپشت یکدست سیاه می­باشد. همین امر باعث شده تا در میان برف­­ و زمین­های یکدست سفید، با رنگ مشکی خود بیشترین میزان نور آفتاب را به خود جذب و در بدن خود نگهداری کند تا گرمای بدنش تامین شود. حتی جثه­ی نسبتا کوچک­تر آن نشانه­ی تطبیق آن با سرمای شهر مرند و استان آذربایجان است. حتی پاهای پوشیده از پر آن که اصطلاحا پاپری نامیده می­شود باعث راحت­تر راه رفتن آنها روی زمین لغزنده می­شود.

مرغ تخمگذار مرندی

قیمت مرغ مرندی

قیمت مرغ مرندی تقریبا نزدیک به قیمت دیگر مرغ­های بومی می­باشد.  نتایج تحقیقات نشان می دهد که جوجه های ترکیه­ای و ایرانی از یک منطقه،  یعنی شبه قاره هند سرچشمه گرفته­اند. استدلال­هایی وجود دارد که همه نژادهای اهلی ممکن است از یک رویداد اهلی‌سازی منشا گرفته باشند که در هند، تایلند و مناطق مجاور رخ داده است. جوجه ها احتمالاً از مرغ قرمز جنگل با نام مستعار “گالوس” در اوایل ۵۴۰۰ سال قبل از میلاد اهلی شده­­اند و ابتدایی­ترین نژاد به اینجا می‌رسد. این نژادها توسط فائو در “نژادهای در حال حاضر ثبت شده در بانک اطلاعات جهانی منابع ژنتیکی حیوانات” ثبت شده اند. پس برای کشور ما حفاظت و پرورش نژاد مرندی نیز امری مهم و ضروری می­‌باشد.

تفاوت مرغ مرندی با گلپایگانی

تفاوت مرغ مرندی با گلپایگانی هم در ظاهر هم راندمان تخم­گذاری وجود دارد. همانطور که در بالا ذکر شد مرغ مرندی دارای پرهای یکدست سیاه است. هنگامی که نور آفتاب به پرهای آنها می­تابد می­تواندی رنگ سبزشان را نیز ببینید که بسیار زیباست، از این روست که مرغ مرندی را از باب زینتی بودن آن نیز نگهداری می­کنند البته وجود پر بر روی پاهایش و تاج نسبتا کوتاه­تر نیز در این موضوع دخیل است. این درحالیست که در نژاد گلپایگانی ممکن است از یک مادر جوجه­هایی با رنگ­هایی کاملا متمایز از هم سر از تخم بیرون بیاورند، جوجه­هایی با رنگ­های قهوه­ای، سفید، مشکی، و یا ترکیبی از اینها.

جهاد کشاورزی ایران بر روی برخی نژادها پژوهش ­های تحقیقاتی جهت افزایش بهره­وری انجام داد که اگر این موضوع کار بر روی مرغ مرندی که مقاومت بیشتری نسبت به سرما دارد انجام می­شد قطعا راندمان تخمگذاری آن نیز افزایش می­یافت. به هر جهت مرغ مرندی از این لحاظ نسبت به مرغ گلپایگانی در جایگاه پایین­تری قرار می­گیرد.

میزان تخمگذاری مرغ مرندی

میزان تخمگذاری مرغ مرندی در سال از حداقل ۸۰ عدد هست تا ۲۲۰ عدد. رنگ­ تخم­هایشان قهوه ای روشن است. در بسیاری از گونه‌های جانوری، مقدار زیادی ماده مغذی یا زرده در تخم‌مرغ رسوب می‌کند که این مقدار بستگی به مدت زمانی دارد که مرغ جوان بتواند خودش را تغذیه کند یا در مورد پستانداران، تغذیه را از مادر دریافت کند. تخم پرنده شامل غشای ویتلین، سفیده تخم مرغ، دو غشای پوسته داخلی و بیرونی است. همانطور که در بالا اشاره شد، کل این ساختار معمولاً تخم مرغ نامیده می شود. تخم مرغ­های محلی مانند مرندی، جهادی و گلپایگانی دارای ویتامین­های بیشتر و پوسته ای با رنگ تیره­تر هستند. تخم مرغ­ بالاترین میزان مصرف در جوامع امروزی را دارد هرچند تخم اردک و غاز و بوقلمون نیز به مقدار قابل ملاحظه ای طرفدار دارد. تخم­های مانند بلدرچین و قرقاول را بیشتر مناسب کسانی است که رژیم غذایی خاصی دارند و یا ورزشکار هستند.

فروش مرغ مرندی در تهران

فروش مرغ مرندی در تهران و در بازارهای سراسر کشور به راحتی انجام می­شود. در مراکز شهرها به دلیل مکانیزه شدن تهیه مواد اولیه غذایی، برخی افراد رو به مصرف گوشت و مرغ­های ارگانیک آورده اند. مرغ تخمگذار مرندی و تخم آن از جمله همین موارد طبیعی است، داروهای ضد باکتریایی که مدت‌هاست برای پیشگیری و درمان بیماری‌های طیور مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما استفاده نادرست یا استفاده بیش از حد از آنها می‌تواند اثرات نامطلوبی بر سلامت عمومی از جمله وجود بقایای دارو در محصولات طیور داشته باشد.

میانگین میزان مصرف آنتی باکتریال در یک دوره تولید ۴۸-۴۲ روزه ۳۷/۰±۰/۳ بار در هر مزرعه بود. یک یافته قابل توجه در این بررسی، درصد بالای مصرف داروهای ممنوعه مانند فورازولیدون و کلرامفنیکل بود که نشان دهنده ناآگاهی یا بی اطلاعی مرغداران از خطرات احتمالی این داروها بر سلامت عمومی است. اما این مشکل قابل حل است. با توجه به استفاده گسترده و مکرر از داروهای ضد باکتری در مرغداری‌های گوشتی، اقدامات همه‌جانبه‌ای در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی بخش‌های دامپزشکی برای استفاده منطقی و مسئولانه از این داروها در صنعت طیور ضروری است.

فروش مرغ مرندی در تهران

خرید مرغ تخمگذار مرندی

خرید مرغ تخمگذار مرندی از هر لحاظی به صرفه است. جهت خرید عمده طیور باید مراحل اداری و دامپزشکی از قبیل گرفتن مجوز­ها، کارت قرنطینه و غیره انجام شود. اگر بتوانید این مراحل را طی کنید از مزایای استفاده از نهاده و خوراک دولتی نیز استفاده بکنید. شرکت آریا منتخب پارسیان در تمامی این مراحل در کنار شماست و راهنمایی­های لازم و مشاوره صفر تا صدی به شما می­دهد. ضمن اینکه شرکت آریا منتخب با ۱۸ سال سابقه­ای که در این زمینه دارد آماده انجام صادرات با مجوز می­باشد.

شماره های تماس:

شعبه اصفهان: ۰۹۱۳۱۰۰۷۶۸۹ _ ۰۹۱۳۱۰۰۵۸۳۶

شعبه تهران: ۰۹۱۲۳۹۶۸۶۷۱ _ ۰۹۱۲۱۹۸۶۶۵۱

شعبه مشهد: ۰۹۱۵۱۰۰۶۹۲۳

محصولات مرتبط