آریا-منتخب(1)
در این مقاله آموزشی به مباحث زیر خواهیم پرداخت:

سیستم عضلانی و دستگاه گوارش شترمرغ

سیستم عضلانی و دستگاه گوارش شترمرغ

شترمرغ بزرگترین پرنده بدون پرواز است. سیستم عضلانی و دستگاه گوارش شترمرغ عمدتاً گیاهخوار است و در شرایط طبیعی رژیم غذایی آن شامل انواع گیاهان و مکنده ها است. در شرایط محدوده آزاد، شترمرغ‌ها زودگذر نرم را به چمنزارها و درختچه های چند ساله ترجیح می‌دهند. تحرک بالا و علوفه انتخابی سازگاری در محیط های خشک برای استفاده بهینه از پوشش گیاهی استفاده از محصولات علوفه ای مقاوم به خشکی به عنوان منبع غذایی جایگزین در شترمرغ‌های ۸ ماهه گزارش شده است. رایج‌ترین محصولات علوفه ای مقاوم به خشکی در آفریقای جنوبی شامل آلوئه مکزیکی و گلابی خاردار و بوته نمکی می باشد.

تکامل به طور انتخابی منجر به سازگاری های منحصر به فرد دستگاه گوارش این پرنده برای رسیدگی به چنین غذایی شده است. استفاده از شترمرغ به عنوان یک دام مستلزم درک توانایی آن در استفاده از مواد مغذی خاص برای رشد موثر است.

 

آناتومی و فیزیولوژی سیستم عضلانی و دستگاه گوارش شترمرغ

سیستم عضلانی و دستگاه گوارش شترمرغ به طور قابل توجهی با حیوانات یا طیور غیر نشخوارکننده متفاوت است. شترمرغ فاقد دندان و محصول است و مری مستقیماً به داخل معده غده‌ای بدون هیچ گونه مرزبندی مشخصی تخلیه می‌شود. ایجی و همکاران افزایش ۱۱ برابری در وزن بدن بین ۳ تا ۷۲ روزگی را ثبت کرد. وزن نسبی در مقایسه با وزن بدن پروونتریکلوس/ سنگدان، سکوم و کولون با افزایش سن به طور قابل توجهی افزایش یافت. وزن نسبی روده کوچک در ۴۱ روزگی به اوج خود رسید و از آنجا کاهش یافت. یک مطالعه اخیر بر روی GIT شترمرغ از غلظت ۲۵ تا ۱۰۰ درصد وزنی بر حجم سولفات باریم مایع در ۷ و ۱۰ میلی لیتر بر کیلوگرم استفاده کرد. پس از قطع غذا به مدت ۱۶ ساعت توسط لوله معده تجویز شدند.

 

مقاومت در برابر کم آبی توسط سیستم عضلانی و دستگاه گوارش شترمرغ

زندگی در شرایط نیمه خشک یا خشک توانایی شترمرغ‌ها را برای مقاومت در برابر کم آبی قابل توجه (تا ۳۰٪ از دست دادن توده بدن) و پس از آن نوشیدن آب تقریباً برابر با توده بدن از دست رفته در طول کم آبی بدن است بلع سریع حجم زیادی آب (۱۷ درصد توده بدن) بدنبال کم آبی بدن تنها باعث کاهش جزئی اسمولالیته پلاسما شد، که نشان می دهد آب به آرامی وارد پلاسما می شود.

دگن و همکاران (۱۹۹۴) توضیح داد که آب بلعیده شده در معده غده ذخیره می شود و سپس تا زمان مصرف آب بعدی به آرامی آزاد می شود. این به شترمرغ‌ها اجازه می‌دهد تا در شعاع بزرگی از یک منبع آب چرا کنند، زیرا تحرک بسیار بالایی دارند و می‌توانند معده را با یک بار خوردن دوباره پر کنند. هیچ اشاره ای به معده غده ای در گونه های دیگر پرندگان نشده است، اگرچه ممکن است به عنوان یک ذخیره غذایی در emus عمل کند و قسمت پایین روده کوچک ممکن است به عنوان یک منطقه ذخیره آب باشد. .

 

نقش سنگدان در سیستم عضلانی و دستگاه گوارش شترمرغ

سیستم عضلانی و دستگاه گوارش شترمرغ که به عنوان یک پرنده همه چیزخوار طبقه بندی می شود، برای این نوع رژیم غذایی مناسب است که مواد مغذی را برای رشد ارگانیسم فراهم می کند و برای سیستم های درگیر در تجاری سازی اهمیت دارد. سیستم عضلانی و دستگاه گوارش شترمرغ دارای دو معده است، یکی غده ای (پروانتیکولوس) و دیگری عضلانی (سندان).
پروونتریکولوس اسید هیدروکلریک و آنزیم های پروتئولیتیک را ترشح می کند. در برخی از پرندگان، عملکرد ذخیره سازی نیز دارد. دو نوع غدد در این اندام غالب هستند، غدد مخاطی ساده (که مخاط ترشح می کنند) و غدد زیر مخاطی مرکب (مخاط مخاطی، اسید هیدروکلریک و پپسینوژن).

سنگدان یک معده عضلانی به شکل عدسی دو محدب است. ذرات سخت (ریگ‌ها) در سنگدان اکثر پرندگان دانه‌خوار و گیاه‌خوار وجود دارند و به آسیاب کردن غذاهای سخت بین ماهیچه‌های ضخیم سنگدان کمک می‌کنند. هدف از مطالعه حاضر توصیف مورفولوژی ماکروسکوپی معده شترمرغ با مشاهده تفاوت های احتمالی در رابطه با سایر پرندگان دارای ارزش تجاری بود. پروونتیکولوس و سنگدان از یک شترمرغ نر بالغ که در مزرعه تولیدی واقع در داخل ایالت پرنامبوکو (برزیل) ذبح شده بود، جمع آوری شد. اندام‌ها در فرمالدئید ۱۰ درصد تثبیت شدند و بعداً مستندسازی و شرح داده شدند. پروونتیکولوس اندامی دراز و با شکل مارپیچی است که به صورت دمی جمجمه ای قرار گرفته و کمی به سمت شکم و به چپ در حفره سینه ای شکمی چرخیده و دیواره آن ضخیم تر از دیواره مری است. در قسمت داخلی پروونتیکولوس، منافذ مجاری غدد مختلف و برش های مقطعی رشته های عضلانی مشاهده شد. قسمت اصلی سنگدان بدن آن است که دو کیسه کور جمجمه پشتی و دمی شکمی را که در دو انتهای اندام برجسته هستند از هم جدا می کند. شکل عدسی دو محدب دارد و بین پروونتیکولوس و عدسی قرار دارد

روده این یک اندام بسیار عضلانی به دلیل فعالیت خرد کردن غذا است. از آنجایی که پرندگان دندان ندارند، سنگدان این دندان را دارد، کار آسیاب کردن و کاهش ذرات غذای بلعیده شده قسمت داخلی سنگدان با یک کوتیکول نازک متمایل به زرد معده پوشانده شده است، غشایی که بیشتر به عنوان پوشش “کراتینوئید” یا “کویلوئید” توصیف می شود. ترشح غدد غشاهای مخاطی در سطح جامد شده و کوتیکول را تشکیل می دهد.

 

نحوه خرید و فروش شترمرغ

شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر راجع به سیستم عضلانی و دستگاه گوارش شترمرغ به سایت شرکت آریا منتخب پارسیان مراجعه نمایید و مقالات گسترده‌ای را در این زمینه داشته باشید. و اما درباره نحوه خرید و فروش و قیمت شترمرغ شما می‌توانید هر روز و در هر ساعت از شبانه روز با کارشناسان ما از طریق واتساپ،تماس و … با شماره های زیر در ارتباط باشید و سوالات خود را در این موضوع بپرسید و ثبت سفارش خود را انجام دهید.

شماره های تماس: شعبه اصفهان: ۰۹۱۳۱۰۰۷۶۸۹ _ ۰۹۱۳۱۰۰۵۸۳۶

شعبه تهران: ۰۹۱۲۳۹۶۸۶۷۱ _ ۰۹۱۲۱۹۸۶۶۵۱

شعبه مشهد: ۰۹۱۵۱۰۰۶۹۲۳

*
*

دوازده + بیست =