آریا-منتخب(1)
در این مقاله آموزشی به مباحث زیر خواهیم پرداخت:

پرورش بوقلمون

پرورش بوقلمون

پرورش بوقلمون همگام با پیشرفت های علمی مورد توجه تولیدکنندگان و جامعه مصرف کنندگان در سراسر دنیا قرار گرفته است و در سال‌های اخیر نیز در ایران به عنوان یکی از منابع اصلی تامین پروژه سالم نگریسته شده و مورد توجه مسئولین امر قرار گرفته است.
این شرکت با ارائه اطلاعات خود در حوزه پرورش بوقلمون با دو موضوع مدیریت گله و بهداشت برای داشتن یک گله سالم، لاشه با کیفیت و کمیت بالا به بازار به صورت جامع حسن نیت خود را به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان اثبات می نماید.

شرکت آریا منتخب در فروش بوقلمون با نژادهای بومی و صنعتی با عنوانین زیر سرآمد می باشد.

  1. جوجه بوقلمون بومی برنز، بوربون
  2. جوجه بوقلمون صنعتی بیوتی
پرورش بوقلمون

استاندارد و تجهیزات سالن پرورش جوجه بوقلمون

  • تعریف یا مشخصات فنی سالن پرورش

    محل پرورش بوقلمون گوشتی تشکیل شده است از سالن پرورش و پیش سالن که در یک ردیف می باشد به عبارتی یک متراژ مشخص از سالن اصلی را برای پیش سالن در نظر می گیرند و توصیه می شود در ظرفیت های بالای ۵۰۰۰ قطعه بوقلمون گوشتی سالن به دو نیم سالن تقسیم شود سپس پیش سالن در وسط نیم سالنها قرار داده شود و این بدین منظور است تا توزیع حرارت و خدمات رسانی در حین تولید و رشد و نمو پرنده بهتر و راحت تر صورت پذیرد عرض سالن همیشه ۱۲ متر بوده و طول سالن بستگی به تعداد گله تعیین می‌گردد ارتفاع سالن در کنار ها ۲٫۳۰  سانتیمتر درتاج سالن ۳٫۵۰ سانتیمتر در نظر گرفته می شوند بدین صورت سقف سالن از شیب لازم نیز برخوردار خواهد بود کف سالن نیز بایستی دارای شیب ملایمی باشد که آب حاصل از شستشوی پایان هر دوره به راحتی از سالن خارج شود.

  • عایق کاری سالن

    عایق کاری و جلوگیری از تبادل حرارتی چه در فصول سرد و چه در فصول گرم در سالن های کاملاً بسته از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است جلوگیری از سرد شدن بیش از حد سالن و یا صرف انرژی و سوخت بیشتر در این مواقع و همچنین ایجاد تمهیداتی در جهت جلوگیری از گرم شدن بیش از حد سالن که موجب افت وزن کاهش تولید و غیر اقتصادی شدن دوره را موجب می‌شود از اهمیت بسزایی برخوردار است وجود اختلاف ارتفاع به متراژ ۴۰ سانتی متر از کف مزرعه و پر کردن آن با سنگ و خاک و بتن کف و همچنین یک لایه پشم شیشه با قابلیت شستشو در زیر سقف ساختمان و استفاده از سازه های مناسب در دیوارکشی و پیش سال نیز به عنوان مدخل ورودی سالن اصلی از جمله عوامل مهم در یک عایقکاری موفق  در طراحی سالن ها محسوب می‌شود.

  • منبع آب سال پرورش

    آب مزرعه پرورش بوقلمون بایستی از دو منبع در سیستم آبرسانی به سالن تامین شود یکی منبع اصلی آب که به صورت هوایی و یا در بالاترین نقطه توپوگرافی مزرعه احداث و یا نصب می‌شود و دیگر منبع داخل پیش سالن که به عنوان تعدیل کننده حرارت آب و همچنین به عنوان منبع اختلاط دارو و واکسن استفاده می شود.

  • منبع حرارتی
    بهترین نوع تولید حرارت سالن‌پرورش استفاده از هیترهای درونسوز و انتقال حرارت غیرمستقیم به داخل سالن می باشد این سیستم مانع سوختن اکسیژن سالن می‌شود البته منابع مختلفی به عنوان تامین کننده حرارت داخل سالن استفاده می‌شود که از هزینه اولیه کمتری برخوردار است ولی در حین تولید مشکلات خاص خودش را به همراه دارد مانند چهارشاخ و مشعل های گازی تونلی که به نوبه خود ضمن کاهش اکسیژن سالن و افزایش گازکربنیک و مونواکسیدکربن خطرات آتش‌سوزی بستر و پرنده را نیز گاها موجب می شود که در حال حاضر این روش توصیه نمی‌شود.
  • مادر مصنوعی

    در پرورش روزهای اول بهتر است از مادر مصنوعی استفاده شود، مادر مصنوعی تجاری ممکن است با منبع الکتریکی و یا گازی ساخته و عرضه گردد بهرحال به ازای هر مادر مصنوعی می توان ۲۵۰ قطعه جوجه یک روزه بوقلمون گوشتی را در نظر گرفت در این حالت استفاده از گارد محافظ به منظور جلوگیری از پراکنده شدن جوجه ها لازم می باشد برای هر مادر سه آبخوری زنگوله ای و شش عدد دانخوری در نظر گرفته می‌شود.

  • نوردهی

    برنامه نوردهی بوقلمون از جوجه تا مراحل بالاتر یکی از عوامل مهم دوره پرورشی بوده که بدین ترتیب می باشد جوجه های یک روزه تا ۳۶ ساعت به مدت ۲۴ ساعت نور مداوم و سپس یک ساعت خاموشی از ۳۶ ساعت تا زمان کشتار به مدت ۱۴ ساعت نور ۱۰و ساعت خاموشی با نور خیلی ضعیف در طول مدت تاریکی در حدیکه پرنده قدرت دیدن دانخوری و آبخوری را داشته باشند دقت شود که نوردهی سالن به طور کامل صورت پذیرد و از لامپ بیش از ۶۰ وات استفاده نشود همچنین از منعکس کننده های مخروطی که نور را از یک نقطه از کف سالن متمرکز می‌کند استفاده نگردد و در صورت استفاده از منعکس کننده تخت بهتر است از ارتفاع لامپ در فاصله ۲٫۲۰ سانتی متر از سطح جوجه ‌بوقلمون ها بهره جست.

  • تهویه

    تهویه، کلید اصلی در مدیریت پرورش

    یکی از نکات اصلی و کلیدی در مدیریت پرورش قابلیت تهویه در سالن‌های بسته می باشد در محاسبه تهویه ها باید حداکثر تهویه را در نظر داشت این قابلیت بایستی ۷ و نیم متر مکعب در ساعت به ازای هر کیلوگرم وزن زندگی بوقلمون را دارا باشد در شرایط هوایی گرم به ازای هر ۱۰ هزار مترمکعب در ساعت تهویه ۲ متر مربع پد خنک کننده به قطر ۱۰ سانتی متر لحاظ می‌گردد تا قابلیت عبور هوا به میزان یک و نیم متر بر ثانیه را دارا باشد تا ضمن کاهش حرارت سالن موجبات ایجاد رطوبت در سالن را نیز سبب شود.

    تراکم گله با توجه به سن و نوع و جنس پرنده :

    1. سن پرنده بین ۰ تا ۴ هفته باشد تراکم گله در هر متر مربع در نر ۷ قطعه و ماده ۱۰ قطعه
    2. سن پرنده بین ۵ تا ۸ هفته باشد تراکم گله در هر متر مربع در نر ۵ قطعه و ماده ۷ قطعه
    3. سن پرنده بین ۹ تا ۱۲ هفته باشد تراکم گله در هر متر مربع در نر ۴٫۳ قطعه و ماده ۵ قطعه
    4. سن پرنده بین ۱۳ تا ۱۶ هفته باشد تراکم گله در هر متر مربع در نر ۳٫۶ قطعه و ماده ۴٫۳ قطعه
    5. سن پرنده بین ۱۷ تا ۲۰ هفته باشه تراکم گله در هر متر مربع در نر ۲٫۷ قطعه

     باید توجه داشت در صورت عدم رعایت نسبت تراکم با مشکلاتی مواجه خواهیم شد مانند کاهش رشد، عدم یکنواختی گله در انتهای دوره پرورش،  افزایش ضریب تبدیل و مرگ و میر، افزایش وازدهها و حذفی ها، مشکلات بهداشتی و عوامل بیماری‌زا

  • دانخوری و آبخوری

    استفاده از دانخوری بشقابی و ماریچ در طول دوره پرورش، یکی از عوامل مدیریت موفق است در این سیستم ضمن کنترل جیره مصرفی، موجبات کاهش ضریب تبدیل به دلیل جلوگیری از ریخت و پاش دامی نیز میسر می‌شود در این راستا از دانخوری های دستی نیز می‌توان بهره جست ولی باید در نظر داشت که حتماً از دانخوریهای متناسب با پرورش بوقلمون استفاده نمود در ۲ تا ۳هفته اول از دانخوری مخصوص جوجه استفاده می شود بدین ترتیب برای هر ۴۰ قطعه جوجه یک دانخوری سینی در نظر گرفته می شود.
    آبخوری، استفاده از آبخوری اتوماتیک به ازاء هر ۱۰۰قطعه جوجه یک آبخوری زنگوله‌ای و یا به ازای هر قطعه بجوجه یک سانتی متر آبخوری ناودانی سیفونی تا پایان دوره پیشنهاد می گردد.

پرورش جوجه بوقلمون

آماده سازی سالن پرورش جوجه بوقلمون

  • شستشوی سالن و تجهیزات

    بعد از پایان کلیه عملیات ساختمانی و یا پایان هر دوره پرورش و خروج کامل پرنده و تخلیه بستر و خارج نمودن تجهیزات سطوح داخلی سالن رو با آب داغ و فشار ۵۲ شستشو و ضدعفونی شود و به مدت یک هفته دربهای سالن را باز تا تهویه کامل صورت پذیرد.
    متعاقباً و قبل از جوجه ریزی تجهیزات نیز شستشو و ضدعفونی شده و در داخل سالن تعبیه گردند و در نهایت عملیات گاز زدن سال نیز دو یا سه روز قبل از جوجه ریزی نیز انجام شود.

  • ضدعفونی سالن و تجهیزات داخل سالن

    بعد از تخلیه سالن و شستشوی سالن و تجهیزات و نصب مجدد آن که حداقل ۳ روز قبل از تحویل جوجه و جوجه ریزی می بایستی انجام شود عملیات ضدعفونی سالن به همراه تجهیزات موجود در آن ۴۸ ساعت قبل از جوجه ریزی بایستی صورت پذیرد

    روشهای مختلف به منظور ضدعفونی سالن که متداولترین آن استفاده از گاز فرمالین می‌باشد به طور مثال برای سالنی به متراژ ۱۲۵۰ متر مربه ۲۰ لیتر فرمالین ۳۰درصد و ۱۰ لیتر پرمنگنات پتاسیم و ۱۰ لیتر آب مورد نیاز است. نکته حائز اهمیت استفاده از ظرف فلزی یا سفالی با حجم معادل ۵ برابر فرمالین و پرمنگنات پتاسیم می‌باشد و نکته بعدی اضافه کردن فرمالین به ظرف حاوی پرمنگنات پتاسیم است در غیر اینصورت موجب انفجار و خطرات ناشی از پاشیدن آن می شود بدین منظور کاربر باید از لباس مخصوص، چکمه و ماسک ضد گاز استفاده نموده و در طول سالن از چندین ظرف استفاده نماید تا کار ضدعفونی با دقت بیشتری صورت پذیرد. در این راستا بایستی سالن دارای ۲۰ درجه سانتیگراد حرارت و ۶۵ درصد رطوبت نسبی باشد و تمام منافذ خروج با کاغذ مسدود شده و بایستی سالن به مدت ۲۴ ساعت تحت این شرایط با تمام تجهیزات قرار گیرد سپس فن ها و تهویه ها را روشن کرده تا گازهای متصاعد شده خارج گردند. استفاده از مه پاشهای  الکتریکی و آجرهای دودزا به منظور ضدعفونی سالن و کلیه تجهیزات موجود نیز از دیگر راهههای ممکن به شمار می‌رود که در این راستا بایستی به دستورالعمل‌های تجاری مربوطه توجه داشت لازم است که دانخوریها و آبخوریهای موجود بعد از تمیز کردن سالن تمیز و ضد عفونی و خشک شوند تا قبل از گاز دادن سالن در داخل سالن نصب گردیده تا به همراه سالن ضدعفونی شوند.

  • بستر

    بستر به عنوان یک عایق مناسب عمل کرده و موجب ایجاد آرامش و راحتی جوجه می شود صرفنظر از جنس بستر که می‌تواند از کاغذ فشنگی، تراشه چوب بایستی خشک و عاری از عوامل بیماری‌زا کپک زده و یا پوسیده نیز باشد. در صورت استفاده از تراشه چوب و یا کاه خرد شده ارتفاع آن را بایستی ۸ سانتیمتر در نظر گرفت و به هیچ عنوان نباید از تراشه چوب ریز و خاک اره استفاده نمود. نکته اصلی مدیریت پرورش در بستر نهفته است که به این مضمون عدم رعایت ایجاد یک بستر خود و گرم مانع از جذب شدن زرده موجود در کیسه زرده باقیمانده از دوران جنینی جوجه شده و نهایتاً موجب بروز عفونت و مرگ و میر جوجه ها در هفته اول و دوم سن جوجه ها خواهد شد.

  • گرم کردن سالن

     اگر سالن از عایق کاری خوبی برخوردار باشد می‌توان از همان ابتدای دوره ۸۰ تا ۱۰۰ درصد فضای موجود را گرم کرد ولی اگر سالن خوب عایق بندی نشده باشد بهترین راه استفاده از پارتیشن و جداسازی جوجه بوقلمون ها از دیوارهای جانبی به فاصله ۲ تا ۳ متر با استفاده از توری می باشد از این روش در آب و هوای گرم می‌توان به راحتی استفاده نمود درجه حرارت در هفته اول باستی ۳۸ درجه سانتیگراد بوده و به ازای هر هفته ۸/۲ دهم درجه از دمای محیط در سطح چشم پرنده کاسته شود با استفاده همزمان از سیستم حرارت مرکزی و مادر مصنوعی می توان درجه حرارت سالن را به ۲۲ تا ۲۵ درجه سانتیگراد در سطح چشم پرنده رسانیده و از مادر مصنوعی با درجه حرارت ۳۸ درجه سانتی‌گراد نیز در سطح چشم پرنده به طور همزمان استفاده کرد. در این روش برای همسان شدن دمای مادر مصنوعی با دمای سالن هرهفته ۲٫۸ درجه سانتیگراد از گرمای مادر مصنوعی کم می شود و  سپس نسبت به خارج کردن مادر مصنوعی از سرویس دهی اقدام می شود در کل استفاده توأم سیستم حرارت مرکزی و مادر مصنوعی سبب کاهش هزینه‌های تولید حرارت و اتلاف انرژی شده و باعث کنترل بهتر جوجه ها در روزهای اول زندگی نیز می شود.ضمنا چگونگی رفتار جوجه ها، وضعیت گرمایش را تعیین می کند.

  • پیش گرمایی

    پیش گرمایی برای چیست؟ پیش گرمایی یعنی جمع کردن سالن ۲۴ ساعت قبل از جوجه ریزی حال ممکن است این سوال پیش بیاید چرا؟؟

    1. باید کف و بستر سالن باید حتما گرم باشه
    2. از کارکرد صحیح عوامل گرمازا نیز اطمینان پیدا کنیم
    3. رعایت نکردن پیش گرمایی موجب مسائل و مشکلاتی می شود مانند عدم جذب شدن کیسه زرده، اسهال، مشکلات مفاصل پا، بروز کوکسید و سایر بیماری های ویروسی و باکتریایی، افزایش گاز آمونیاک و افزایش ضریب تبدیل که از اهمیت زیادی برخوردار است.
  • رطوبت سالن

    خشک بودن هوای سالن و یا به عبارتی پایین بودن رطوبت نسبی سالن باعث مشکلات تنفسی و از دست دادن آب بدن در زیر بوقلمونها می شود همین مسئله باعث کاهش و افت وزن بیشتر پرنده شده پس در نتیجه به هرطریقی باید این رطوبت را که حدود ۶۰تا ۶۵ درصد می باشد در سالن تامین کرد.
    رطوبت نسبی معمولاً از راه‌های مختلف قابل تامین می باشد مانند رطوبت طبیعی، رطوبت ناشی از پدهای خنک کننده، رطوبت ناشی از بکارگیری سیستم های مه پاش. باید یادآور باشیم گرما و رطوبت زیاد هم اثرات نامطلوبی روی عملکرد گله بوقلمون‌گوشتی میگذارد مانند گرما و رطوبت زیاد از یک طرف موجب افزایش میزان تنفس، باعث آلکالوز تنفسی و عدم تعادل بالانس اسید و باز و نهایتاً راندمان کمتر، افزایش تلفات و سود کمتر و همچنین گرما و رطوبت زیاد از طرف دیگر موجب فعالیت کمتر، مصرف دان کمتر، مصرف ناکافی مواد غذایی و نهایتاً موجبات راندمان کمتر و افزایش تلفات و سود کمتر خواهد شد.

  • خنک کردن سالن

    عمل خنک کردن سالن جز اساسی ترین کار در سیستم مدیریت پرورش تلقی می‌شود بالا رفتن درجه حرارت بیش از حد استاندارد موجب کاهش وزن، جلوگیری از مصرف دان، بالا رفتن مصرف آب، خیس شدن بیش از حد بستر به دلیل آبکی شدن مدفوع و بروز مشکلات ناشی از رطوبت زیاد بوجود می آید. حال درصورتیکه هوای بیرون سالن از رطوبت کافی برخوردار می باشد و درجه حرارت از داخل سالن کمتر باشد در اینصورت فقط با راه اندازی هواکش ها و جریان هوا موجب خنک شدن سالن می گردد.
    در صورتیکه درجه هوا بیرون نسبت به داخل بیشتر از حد معمول باشد با استفاده از هواکش و سیستم خنک کننده می توان نسبت به تعدیل درجه حرارت اقدام کرد.

پرورش بوقلمون در آریا منتخب

مدیریت گله در پرورش بوقلمون

  • جوجه ریزی

    جوجه ها پس از حمل به محل پرورش بایستی در هنگام جوجه ریزی به مدت یک ساعت در همان حال در جعبه‌های حمل نگاه داشته شود تا استرس ناشی از حمل و نقل در آنها کاهش یابد سپس توزیع جوجه ها در تمام سالن و در اطراف دانخوری و آبخوری به صورت یکنواخت انجام می‌شود و جعبه‌های حمل ونقل بلافاصله به خارج از سالن منتقل شده و سوزانده شوند. پس از دوساعت از حمل و تخلیه بایستی جوجه ها را با دانخوری و آبخوری ها آشنا نمود به  منظور کاهش استرس ناشی از حمل و نقل شایسته است از محلول آب و مولتی ویتامین الکترولیت به میزان یک هزارم به مدت سه روز استفاده شود. تمهیدات مشابه  باعث می شود عدم تعادل یونی که معمولاً در اثر استرس به وجود می آید بالانس گردیده و از این طریق ریسک مرگ و میر کمتر شود. جوجه های سالم دارای فعالیت و جست و خیز خود سر و صدای عادی و عدم وجود صداهای تنفسی و ناف بسته شده هستند. وزن جوجه ها و یکنواختی آنها نیز  از اهمیت بالایی برخوردار است  چرا که جوجه های با  وزن ۶۰ تا  ۶۵ گرم از درجه ماندگاری بالاتری برخوردارند.

    چند نکته قابل اهمیت در جوجه ریزی که حتما باید به کار گرفته شود:

    1. تشکیل پرونده برای هر دوره
    2. ثبت تاریخ هچ در پرونده
    3. نلفات روزانه و ثبت علل آن مانند سکته
    4. زمان و مقدار دان تهیه شده در مزرعه و یا خریداری شده
    5. مقدار دان مصرفی روزانه و کنترل ضریب تبدیل غذایی
    6. مقدار آب مصرفی به منظور چگونگی سلامت گله
    7. بررسی و بروز بیماریهای احتمالی و داروهای مصرفی
    8. ثبت تاریخ واکسیناسیون، روش اجرا، نوع واکسن و مقدار آن
    9. ثبت کلیه فعالیتهای پرورشی در هر دوره

    ثبت کلیه اطلاعات ذکر شده در پرونده و کسب نتیجه آن در مدیریت صحیح مزرعه و پی بردن به نکات مثبت و منفی و رفع نکات منفی که در دوره های بعدی گام موثر در رشد کیفیت و کمیت خواهد بود.

  • خوراک

    در امر پرورش بوقلمون و تولید گوشت بایستی این نکته را مدنظر قرار  داد که حدود ۷۰ درصد هزینه در طول دوره پرورش را دان به خود اختصاص می دهد . لذا چنانچه مسایل مدیریتی در تنظیم یک جیره خوب از نظر اقتصادی و برآورده ساختن احتیاجات غذایی رعایت شود می‌توان میزان هزینه تمام شده را کاهش داد. بنابراین همواره بایستی این نکته را در نظر گرفت که استفاده از مواد اولیه مناسب در تهیه و فرمول کنستانتره مصرفی بسیار حائز اهمیت بوده و تقاضای مصرف کنندگان بیشتر در ارتباط با تنوع تولیدات قطعه بندی، فرآوری محصول، عالی بودن آن از محرک ها و آنتی بیوتیک ها و لاشه مرغوب میباشد. سعی بر آنست در روزهای ابتدایی پرورش بوقلمون آنرا برای اعمال کنترل وزن آماده کرد. در این روش برای اطمینان از مصرف آن دانخوری کاملاً تخلیه می‌شوند، خالی نگهداشتن دانخوری به مدت کمتر از یک ساعت سبب تحریک مصرف روزانه دان می شود و این امر باعث اطمینان از مصرف تمامی ذرات ریز و عناصر کم مصرف نیز خواهد شد. ضمنا همواره دان تازه در دسترس خواهد بود و جوجه بوقلمون ها رغبت بیشتری به خوردن آن نشان می دهند. از آنجاییکه وجود سنگریزه در ضریب تبدیل نقش مهمی را ایفا می کند، ما بصورت دستی و سن پرنده سنگریزه را در اختیار پرنده در سالن قرار دهیم و این امر را با استفاده از دانخوریهای سینی اعمال نماییم. سنگریزه ای که ما برای اینکار اختصاص می دهیم قبلش باید شسته شده و گل و لای آن را برطرف و پس ازضدعفونی اولیه و آبکشی ثانویه را درون دانخوری سینی قرار دهیم و در  نقاط مساوی کل سالن پخش نماییم تا کلیه پرندگان استفاده لازم را ببرند.

  • شکل ظاهری کنسانتره مطلوب

    تهیه خوراک یا کنسانتره به صورت آردی و پلت در اندازه های ریز، متوسط و درشت خواهد بود از آنجایی که نوع دان به صورت آردی یا پلت نقش بسیار مهمی در قابلیت هضم و مصرف خوراک ایفا می نماید. لذا به کارگیری هرکدام بستگی به امکانات و شرایط موجود دارد. ولی بهرحال مقدار و سرعت هضم دان مستقیما به نوع دان بستگی دارد. بهترین نتیجه هنگام استفاده از دان پلت شده با کیفیت خوب حاصل می شود. دان پلت شده در مقایسه با دان آردی از مزایای بیشتری برخوردار است. مصرف دان پلت نیز مانع از ریخت و پاش شده و مستقیما در کاهش ضریب تبدیل تاثیر می گذارد و به دلیل ساختار مربوطه موجب می شود تا تمامی اجزای تشکیل دهنده خوراک حتی عناصر کم مصرف به راحتی به بدنه پرنده برسد.

  • اجزای تشکیل دهنده جیره

    سویا، ذرت، گندم، پودرماهی و روغن گیاهی با کیفیت مناسب که در غیر اینصورت چربی در سیستم گوارشی پرنده به راحتی هضم نشده و ضمن دفع همراه با مدفوع موجب روغنی شده بستر و ایجاد سوختگی در مفصل و تاول سینه می شود که نهایتاً باعث کاهش کیفیت لاشه نیز می گردد. مصرف آنتی اکسیدان ها و ویتامین E بر ماندگاری چربی و روغن لحاظ شده در جیره بسیار حائز اهمیت بوده و استفاده از آن در جیره غذایی به کار گرفته شده در آب و هوای گرم بسیار ضروری است. در یالانس کردن جیره از عناصری مثل ریمیکس معدنی معدنی و ویتامین و اسیدهای آمینه سنتز شده استفاده می شود. ضمنا بهتر است جهت جلوگیری از آنکالور تنفسی و افزایش ماندگاری به جیره مقدار نیم درصد بی کربنات سدیم اضافه شود و گله را قبل از شروع فصل گرما به سیستم عدم مصرف خوراک در طی روز عادت داد. بدین منظور از سن سه هفتگی توزیع دان در شب هنگام و مواقعی که هوا خنک است انجام شده و این عمل با افزایش تعداد دانخوریها صورت می پذیرد تا تمام پرنده ها فرصت کافی برای تغذیه را داشته باشند.

  • آب مصرفی پرنده

     متوسط مصرف آب در شرایط سالن با درجه حرارت ۲۳ تا ۲۸ درجه سانتیگراد در یک ماه اول جهت هزار قطعه بو قلمون گوشتی به ازای هر روز ۱۳۳ لیتر می باشد. متوسط مصرف آب در ماه دوم روزانه ۳۹۳ لیتر و در ماه سوم روزانه ۷۴۷ لیتر و از ماه چهارم متوسط مصرف آب روزانه ۱۰۳۰لیتر می باشد بنابراین با در نظر گرفتن آب مصرفی می توان به وجود سلامتی و بروز مشکلات تغذیه ای و بیماری در گله پرورشی پی پرد.

  • کنترل وزن متوسط زنده در طول یک ماهگی

    یکی از اقدامات صحیح مدیریتی است، به منظور حفظ وزن ایده آل در گله و جلوگیری از هزینه‌های ناخواسته لازم است هفته ای یک بار نسبت به وزن کشی گله اقدام کرد در این خصوص حداقل تعداد ۳۰ قطعه جوجه به صورت کاملا اتفاقی انتخاب، علامت‌گذاری و وزن کشی می شوند تا با کنترل به موقع وزن نسبت به اصلاح خوراکی مصرفی از نظر سطوح انرژی، پروتئینی و سایر عناصر مورد مصرف اقدام شود.

  • رابطه اعمال مدیریت تغذیه متناسب با کنترل وزن

    نکته قابل توجه در بحث جیره نویسی بوقلمون این هست که از مکمل مخصوص بوقلمون استفاده کرده تا بتوان انتظار داشت در پایان دوره وزن موردنظر و زمان کشتار لازم بدست آید.نکته قابل ذکر  در بحث بالانس کردن جیره، استفاده از کنسانتره  و مکمل مختص بوقلمون هست که در این زمینه تاید می شود  برای پرورش بوقلمون تا بتواند احتیاجات موردنیاز پرنده را در اختیار پرنده قرار دهد. در نقاطیکه هوا گرم هست سعی می کنیم که ساعات رژیم غذایی را تغییر بدیم یعنی سعی شود در اوج گرمای محیط ما به پرنده استراحت لازم را بدهیم و خوراک زمانیکه پرنده در حالت استراحت هست در داخل دانخوری نباشد و این امر مستلزم این است که ما بحث خاموشی سالن را که در حقیقت همان به حداقل رساندن نور هست را  در ساعاتی از روز که اوج گرما می باشد در نظر بگیرییم. و بحث استراحت پرنده را در این اوقات از روز انجام دهیم که خودش مانع از بروز استرس های گرمایی در اوقاتیکه هوا بسیار گرم است می شود و استفاده از عواملی که در جیره قابل استفاده هست و می تواند استرس های گرمایی را مانع شود تاکید می شود حتما نیاز می باشد که استفاده شود تا استرسهای ناشی از حرارت بالا را به حداقل برساند.

  • جداسازی نرها و ماده ها از یکدیگر از دوماهگی به بعد

    مسئله مهم دیگر در پرورش بوقلمون جداسازی نرها و ماده ها در طول دوره پرورش، بهترین زمان برای انجام این کار حدود سن یک تا سه ماهگی می باشد، در این سن  براحتی میتوان جوجه های نر را از ماده تشخیص داد و نسبت به جداکردن آنها اقدام نمود برای اینکار می توان سالن های جداگانه ای برای پرورش نر و ماده در نظر گرفت که بعد از یکماهگی نرها به سالنهای دیگر منتقل شوند و یا اینکه با کشیدن توری دور سالن اقدام به تقسیم نمودن سالن و جداسازی نرها از ماده ها نمود. هدف از انجام اینکار به دلیل آن است که میزان نیاز نرها و ماده ها در طول دوره پرورش به ویژه از دو ماهگی به بعد به سطوح پروتئین و انرژی متفاوت هست و به خاطر دستیابی به حداکثر بازدهی، افزایش رشد و کاهش قیمت تمام شده جیره غذایی توصیه می شود که نسبت به جدا کردن نرها و ماده ها طی دوره پرورش اقدام نمود.

  • زمان حذف و کشتار نرها و ماده ها

    یکی از خصوصیات مثبت در امر پرورش بوقلمون قابلیت انعطاف پذیری در زمان کشتار می باشد. به طور معمول بهترین زمان کشتار در سن ۱۶ هفتگی است ولی اگر به هر دلیلی تمایل به تعویق زمان کشتار داشته باشید این امکان وجود دارد ولی ذکر این نکته ضروری است که در نهایت سن کشتار در ماده ها تا سن ۲۰ هفتگی و در نرها تا سن ۲۴هفتگی خواهد بود و از آن مقطع به بعد به دلیل افزایش ضریب تبدیل غذایی، وجود بافت چربی ناخواسته و احتمال تخمگذاری در ماده ها و پیر شدن بافت چربی و کاهش وزن غیراقتصادی خواهد بود.  ذکر این نکته از نظر اقتصادی مهم است که هنگام ارسال بایستی دقت کنیم تا پرنده را به شکل صحیح مهار و حمل کرد و در غیر اینصورت به دلیل وزن بالا و تلاش پرنده موجبات آسیب دیدگی در بعضی از قسمتهای بدن و افزایش دورریز در هنگام قطعه بندی خواهد شد.

    بهداشت
    بایستی سالن ها، دانخوریها، آبخوریها و سیستم تهویه، کل سالن و کلیه تجهیزات بعد از خروج گله شستشو و ضدعفونی شود.

  • پیشگیری و محافظت از بروز بیماری

    عوامل مختلفی در سرایت و انتقال بیماری می تواند موثر باشد به طور مثال بازدیدکنندگان، تکنسین ها و رانندگان وسایل نقلیه از مهمترین عوامل انتقال آلودگی و بیماری به دام های پرورشی به شمار می روند. بنابراین قبل از ورود هر فردی با مسئول فنی مزرعه بایستی هماهنگی لازم صورت بگیرد و در این خصوص تمهیدات لازم اندیشیده شود. این نکته از اهمیت  بالایی برخوردار است که سهل انگاری در این امر موجب بروز اشکال و شیوع بیماری در گله و ضرر و زیان های مالی فراوان می گردد. بنابراین بایستی به حوضچه های ضدعفونی درب ورودی اصلی و جلوی سالن ها همواره رسیدگی شود و غلظت مایع ضدعفونی همواره تحت کنترل قرار گیرد. مخازن آب و لوله های آبخوری نیز باید پاکسازی و جرم گیری و عفونی شود در این خصوص بهتر است از محلول کلر به میزان ۲۰۰ppm استفاده شود. سیلو و وسایل توزیع دان هم پس از تخلیه و پاکسازی بایستی با محلول های آنتی باکتریال ضد عفونی و شستشو شوند. راههای ارتباطی هم با گرد آهک به میزان ۱۰۰ کیلوگرم برای هزار مترمربع ضدعفونی می‌شوند. مبارزه با جوندگانی که ناقل خیلی از بیماریها هستند بایستی با قوت پیگیری شده و سعی شود از سموم مخصوص و دستگاه های التراسونیک که دور کننده جوندگان است استفاده گردد.

  • واکسیناسیون

    یکی از روشهای کنترل بیماریها کنترل بیماری ها که بیشتر به منظور پیشگیری از وقوع هرگونه بیماری انجام می شود واکسیناسیون است. کدام واکسیناسیون باتوجه به شرایط هر منطقه، سن گله ها، شرایط سلامتی گله ها، سیاستهای کنترلی هر کشور و باتوجه به یکسری شرایط دیگر قابل تنظیم می باشد. به طور کلی واکسن ها شامل دو دسته واکسیناسیون انفرادی شامل داروهای تزریقی و روش قطره چشمی می باشد. واکسیناسیون به روش گروهی به طور کلی به دو روش انجام می شود: ۱٫ روش اسپری ۲٫ روش آشامیدنی در واکسیناسیون آشامیدنی مواردی مانند تشنه نگه داشتن گله، دوساعت قبل از انجام عمل واکسیناسیون استفاده از آبهای بدون کلر و بدون املاح سنگین برای حل واکسن و استفاده از ترکیباتی مانند شیر خشک بدون چربی برای هضم شدن بهتر واکسن و کاهش عوامل مزاحم در واکسیناسیون در نظر گرفته شود. همچنین باید به منظور کاهش استرس ناشی از واکسیناسیون یک روز قبل و دو روز بعد از داروهای تقویت کننده مثل ویتامین ها و الکترولیت ها استفاده شود.

  • طرق واکسیناسیون

    واکسیناسیون گروهی، در این روش واکسن به دو صورت آشامیدنی و اسپری مصرف می شود. در این روش بایستی دقت شود که پرونده ها به طور کامل واکسن را دریافت کرده باشند و سالن‌های استفاده شده فاقد هرگونه ماده مضر یا ضدعفونی کننده باشند. در اینصورت واکسن حل شده در آب ظرف بایستی ظرف  مدت یک ساعت مورد مصرف پرنده قرار گیرد و آبخوری به اندازه کافی عمق داشته باشد که بینی و پلک جوجه ها نیز با آب تماس داشته باشند. اگر از روش اسپری استفاده می شود، دهانه اسپری بایستی در فاصله ۸۰ سانتیمتری جوجه ها قرار گرفته و اسپری شود. نکته اصلی که هرگز نباید در زیر مادر مصنوعی عمل واکسیناسیون اسپری انجام شود.
    واکسیناسیون انفرادی، به صورت قطره چشمی، تلقیح و یا تزریقی انجام می‌گیرد و بایستی از واکسینه شدن کل پرنده ها اطمینا حاصل نمود.

فیلم انواع بوقلمون

محصولات مرتبط

*
*

نوزده − 8 =